Capcanele networking-ului

Sambata, 08 August 2009, ora 18:21
2178 citiri
Capcanele networking-ului

Tehnologie, interactiune sociala si construirea de cuvinte si imagini alcatuiesc ceea ce se cheama social media. Pe masura ce social media e pe cale sa devina ultima tendinta in materie de branding, tehnica de networking, instrument pentru cautarea unui loc de munca si metoda de recrutare, devine, de asemenea, si ultima modalitate prin care oamenii pot rata oferte de job, pot avea de suferit la locul de munca si chiar pot fi concediati.

S-a intamplat de atatea ori – la vedere sau nu – ca am putea crede ca vom invata din greselile altora. Din nefericire, acest lucru nu se intampla mereu.

De exemplu, o postare recenta, pe Twitter, a unui potential angajat Cisco, s-a transformat in ceva neplacut:

“Tocmai am primit o oferta de munca de la Cisco! Acum trebuie sa cantaresc utilitatea unui salariu barosan si drumul zilnic pana in San Jose si detestarea muncii.”

Din nefericire pentru “theconnor” (userul potentialului angajat), Tim Levad de la Cisco a vazut postarea sa si i-a raspuns in felul urmator:

 “Cine este managerul angajator? Sunt sigur ca ar vrea sa stie ca vei uri munca. Noi cei de la Cisco suntem priceputi intr-ale internetului.”

Statusuri teribile

Toata lumea are momentele sale “Imi-urasc-slujba”, “Imi-urasc-colegii” sau “Da-mi-mai-multi-bani”. Insa, unii par sa uite ca, pe masura ce angajatorii isi cresc din ce in ce mai mult prezenta online, folosind site-urile se social networking drept strategii de recrutare si de branding, cel mai bine ar fi sa nu-si traiasca aceste momente pe internet.

Paul Wilson, marketer web independent si blogger, a gasit cateva momente de acest gen pe Twitter, site de networking si micro-blogging:

1.     “Imi urasc jobul!! Vreau sa le spun sefilor mei cat sunt de prosti si cat de nesemnificativa e slujba asta, sa-mi dau demisia si sa fiu fericit!”

2.     “La munca… Jobul asta e mai nasol decat economia!”

3.     “Ma duc la munca! <numele firmei>! Trebuie sa-mi gasesc ceva mai bun!”

4.     “Sunt suparat ca trebuie sa muncesc azi. Am cerut timp liber ca sa invat, dar seful meu este un ***** care nu stie sa citeasca.”

5.     “Colegul a substras un scaun pentru mine. Acum sunt platit sa STAU si sa ascult muzica la iPod. Astazi nu-mi urasc slujba!”

6.    “Sa fumezi in locuri nepermise, la birou, e super!”

Facebook-ul te poate lasa fara job

Twitter nu este singura cale spre autodistrugerea carierei. Facebook, un alt site popular de networking, a generat partea sa de concedieri:

Kimberly Swann, fosta angajata la Ivell Marketing and Logistics, U.K., considera ca jobul sau era plictisitor – asa ca spus-o pe Facebook, potrivit unui articol din the Daily Telegraph. Swann a fost chemata in biroul managerului, unde i s-a inmanat o scrisoare care continea comentariile sale de pe Facebook, ca motiv de concediere:

“Ca urmare a comentariilor dumneavoastra, publicate pe site-ul Facebook, cu privire la jobul dumneavoastra si la companie, consideram ca este potrivit, avand in vedere ca nu sunteti multumita cu slujba dumneavoastra, sa incheiem contractul de colaborare, incepand din acest moment.”

Un articol MSNBC aminteste de Kevin Colvin, legendarul tanar care i-a trimis sefului sau un e-mail, pretinzand ca o “urgenta de familie” il va tine departe de birou de Halloween. Totusi, colegii sai (si prieteni pe Facebook) au vazut o poza cu Colvin imbracat in zana, la o petrecere de Halloween, datata chiar in ziua “urgentei.” Ulterior, poza a fost folosita drept motiv de concediere.

In martie 2009, acelasi articol MSNBC vorbeste despre Dan Leone, angajat al Philadelphia Eagles stadium, care a fost concediat dupa ce a adus injurii online la adresa angajatorului, pe motiv ca acesta a schimbat un jucator.

Doua zile mai tarziu, statusul sau de pe Facebook l-a facut sa-si piarda jobul.

Ce sa eviti mereu

Daca vrei sa-ti folosesti profilul pentru a te angaja – sau, cel putin, pentru a nu fi concediat – iata 3 reguli de baza pe care trebuie sa le retii:

1.    Nu-ti anunta interviurile de angajare, maririle de salariu sau noile joburi

Precum am demonstrat in exemplul lui “theconnor”, cum discuti despre aceste subiecte delicate pe un site de networking este foarte important. Daca nu esti angajat nicaieri, sa scrii “Am un interviu astazi – Tineti-mi pumnii!” ar fi in regula; sau daca tocmai te-ai angajat, “Entuziasmat de noul job!” este iar complet acceptabil. Totusi, daca esti angajat, nu cred ca seful tau ar fi fericit sa citeasca ceva de genul: “Incerc sa-mi pacalesc seful sa-mi ofere o marire! Haha!”

2.    Nu-ti vorbi de rau actualul sau fostul angajator

La fel ca la un interviu, tine-ti resentimentele pentru tine. Daca angajatorul vede ca esti dispus sa-ti tarasti colegii prin noroi, online, acesta va presupune ca vei proceda la fel si in cazul lui. In plus, exista intotdeauna posibilitatea de a fi concediat daca cineva iti vede comentariile negative.

3.    Nu mentiona ca-ti cauti un nou job daca esti inca angajat

Daca seful tau stie ca iti cauti un alt job, n-ai decat sa te mandresti cu asta. Insa daca nu ar trebui sa afle, nu publica nimic, nicaieri. Chiar daca nu esti conectat direct cu seful tau online, cineva ii poate transmite oricand informatia.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#capcana, #cariera, #concediere, #job, #manager, #networking, #sef, #sluba , #stiri Facebook