5 mituri desfiintate despre inovatie

Luni, 14 Februarie 2011, ora 15:29
2712 citiri
5 mituri desfiintate despre inovatie

Inovatia era pana acum ceva timp in mana catorva angajati, fie ei designeri, ingineri sau oameni de stiinta, a caror responsabilitate era sa genereze si sa puna in aplicare noi idei in aria lor de expertiza. Din ce in ce mai mult insa, inovatia a ajuns sa fie responsabilitatea intregii organizatii, potrivit publicatiei Forbes.

Sa faci ca inovatia sa fie datoria fiecarui angajat pare o provocare interesanta, insa este un ideal greu de atins, spun specialistii.

De multe ori angajatii nu au aptitudinile necesare, timpul si motive suficiente pentru a se implica in mod direct in acest proces. Uneori se intampla sa nu existe o continuitate in planurile puse la cale cu buna intentie.

Deseori se intampla sa nu existe o legatura clara intre prioritatile echipei de management si eforturile depuse de cei aflati in pozitiile inferioare.

Mai mult decat atat, instrumentele online pentru a captura si dezvolta idei nu au dat pana acum rezultatele asteptate.

Un studiu realizat pe un esantion de 13 companii globale timp de 3 ani a analizat aceste provocari si a identificat practicile inovative care functioneaza in companii.

Iata cateva "mituri" care au fost descoperite in urma cercetarii si care continua sa existe si sa impiedice eforturile inovative din foarte multe organizatii.

Momentul "Evrika", esential

Foarte multi oameni considera acel moment de sclipire ca elementul care conteaza cel mai mult procesul inovativ.

Potrivit acestei perspective, companiile ar trebui sa angajeze cativa oameni cu capacitate de analiza si o gandire aparte, carora sa le ofere un mediu "fertil", foarte mult timp si spatiu pentru a putea da nastere unor idei stralucite.

Cu toate acestea, realitatea este mult mai simpla.

Daca crezi ca inovarea este un lant de activitati, de la generarea noilor idei pana la comercializarea cu succes a acestora, specialistii au adus un argument care sa iti sustina parerea.

Rezultatele cercetarii au aratat ca etapele mai tarzii ale procesului sunt cele care consuma cel mai mult timp, potrivit Forbes.

Mai mult decat atat, in ultimele etape ale procesului apar cele mai multe probleme.

Un studiu realizat recent pe un esantion de 123 de companii a analizat eficienta managerilor la fiecare etapa in lantul de etape ale inovatiei.

Marea majoritate a apreciat ca exista un randament mai bun la generarea ideilor decat in etapele ulterioare.

Specialistii in HR sustin insa ca o mare parte din eforturile inovative esueaza nu din cauza lipsei de idei, ci din cauza ca ideile nu au o continuare bine gandita.

Companiile inteligente stiu care este "veriga slaba" in intregul proces de inovatie si investesc timp in corectarea acelor slabiciuni, in loc sa se concentreze asupra punctelor forte.

O retea sociala va spori inovatia

Aparitia generatiei Web 2.0 a avut in impact dramatic asupra modului in care impartasim, agregam si interpretam informatiile.

Dezvoltarea comunitatilor online ca Facebook sau LinkedIn ne face sa credem ca aceste noi mijloace de interactiune sociala ca transforma si modul in care ne indeplinim sarcinile la munca.

Dar asa cum unele comunitati au succes, altele esueaza, chiar daca inceputul pare promitator.

Comunitatile online nu sunt solutia universala pentru dezvoltarea inovatiei, sustin specialistii.

Forumurile online sunt bune cand vrei sa capturezi si sa filtrezi un numar mare de idei, iar intalnirile in persoana sunt bune pentru generarea si construirea de noi idei.

O organizatie inteligenta stie sa fie selectiva in utilizarea de forumuri online pentru inovatie, sunt de parere expertii citati de Forbes.

Doar ideile inovative ale angajatilor au succes


Orice discutie pe tema inovatiei in marile companii se transforma mai devreme sau mai tarziu in problema "gandirii deschise", in ideea ca organizatiile ar trebui sa gaseasca modalitati prin care sa obtina si sa valorifice idei care depasesc limitele formale.

Beneficiile gandirii deschise sunt evidente, in ceea ce priveste accesul companiei la o paleta vasta de idei.

Costurile insa sunt de asemenea considerabile, inclusiv provocarile practice privind drepturile de proprietate intelectuala, lipsa increderii de ambele partii si costurile operationale care intervin in proces.

Forumurile externe companiei au acces la o varietate de expertize, eficiente pentru rezolvarea problemelor tehnice minore. Forumurile interne pentru inovatie au un numar mai mic de surse, dar continutul este mult mai bine incadrat in context.

Companiile inteligente stiu sa foloseasca atat sursele externe cat si cele interne, in functie de problema care trebuie rezolvata.

Plata este esentiala

O grija majora in momentul in care companiile isi pun la cale planurile de dezvoltare a aptitudinilor inovative este stabilirea unor recompense pentru ideile bune.

Faptul ca inovatia reprezinta un efort in plus fata de responsabilitatile actuale este asociata cu existenta unei recompense adaugate la veniturile normale, iar asta este un impediment pentru unele companii.

Cu toate acestea, atat teoriile cat si rezultatele cercetarilor au demonstrat ca lucrurile nu stau chiar asa.

Expertii citati de Forbes sustin ca recompensarea oamenilor nu isi are niciun rost in procesul de generare a ideilor inovative.

Intregul proces presupune o recompensa prin materializarea insasi a rezultatelor initiativelor si solutiilor gasite, iar companiile inteligente pun accent pe motivatorii sociali si personali ai efortului suplimentar, mai degraba decat pe factorii materiali de motivare.

Inovatia de la nivel de management, cea mai buna

Contrar a ceea ce crede toata lumea, ideile cele mai bune nu vin de la conducere.

Cei aflati in pozitie de top in companii nu sunt suficient de aproape de ceea ce se intampla la bazele companiei astfel incat sa vina cu noi idei pe care sa le puna in aplicare, asa ca se vad nevoiti sa "paseze" responsabilitatea la niveluri inferioare, in organizatie.

Inovatia la nivel superior aduce avantajele unui nivel mai mare de implicare al angajatilor, in timp ce inovatia la niveluri inferioare aduce beneficiile unei legaturi directe cu obiectivele companiei.

Companiile inteligente folosesc ambele abordari si sunt deschise ideii de a sustine cele mai bune proiecte inovative sa supravietuiasca.

#companie, #inovatie, #mituri , #stiri Facebook