Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Facebook, povestea: Cum sa cresti o afacere la 70 de miliarde de dolari

Facebook, povestea: Cum sa cresti o afacere la 70 de miliarde de dolari


Facebook este una dintre cele mai influente companii de pe planeta. S-a infiintat in 2004, cand un student de la Harvard, pe nume Mark Zuckerberg lansa un serviciu web, numit The Facebook, un loc unde colegii sai sa poata interactiona. Opt ani mai tarziu, compania vrea o oferta publica initiala de cinci miliarde de dolari.

Facebook a anuntat ca miercuri va depune documentatia pentru listarea la bursa de la New York printr-o oferta publica initiala de cinci miliarde de dolari si a selectat Morgan Stanley si patru alte banci pentru operatiune.

Tinta de finantare de cinci miliarde de dolari este una preliminara si ar putea fi ridicata in urmatoarea perioada, in functie de cererea din partea investitorilor, potrivit analistilor.

Documentatia pentru oferta publica initiala prevede debutul actiunilor Facebook la bursa de la New York in luna mai.

Initial, zvonurile din piata indicau o oferta publica initiala de 10 miliarde de dolari, insa chiar si la cinci miliarde de dolari Facebook ar depasi orice listare efectuata vreodata in industria IT, inclusiv cea a Google, care a atras doua miliarde de dolari la debut.

Analistii estimeaza ca oferta publica initiala a companiei Facebook ar putea stabili un nou minim record in privinta comisionului acceptat de aranjori pentru a castiga "privilegiul" de a organiza operatiunea.

Daca in urma cu opt ani, studentul de la Harvard dorea un loc pe web, unde colegii sai sa se poata intalni, acum Zuckerberg vrea sa cucereasca lumea. In prezent, Facebook are peste 800.000.000 de utilizatori, minim jumatate dintre ei accesand zilnic siteul, iar studiile arata ca reteaua de socializare ar putea ajunge la un miliard de utilizatori in august 2012 daca isi pastreaza ritmul de crestere.

Un raport realizat de facebrands.ro arata ca la ora actuala doar in Romania 4,4 milioane de persoane au un cont activ pe Facebook.

In timp ce majoritatea companiilor care intra pe piata se lupta sa-si construiasca brandul ani de zile, Facebook a reusit sa cucereasca o lume intreaga in doar cativa ani. Iar planurile acestora nu se opresc aici. Concurenta este dura, iar Zuckerberg nu pare a fi dispus sa piarda razboiul.

In prezent, compania Facebook este evaluata la 73,4 miliarde de dolari, o estimare care ia in considerare preturile actiunilor care se tranzactionau luni la 34,50 dolari/actiune.

Care a fost reteta de succes a lui Facebook?

Versiunea initiala a retelei sociale prelua poze ale studentilor, pe care le afisa doua cate doua. Utilizatorii erau invitati sa aleaga persoana cea mai atractiva. Pentru a putea avea acces la aceste poze, studentul Zuckerberg a intrat in zonele protejate ale retelelor universitatii si a copiat imaginile de pe legitimatiile de camin ale studentilor, riscand astfel exmatricularea.

In februarie 2004, proiectul a capatat un nume- The Facebook. Cu toate ca la inceput accesul era permis doar membrilor Harvard, dupa prima luna, reteaua si-a extins accesul si catre universitatile Stanford, Columbia si Yale.

In iunie 2004, Facebook avea deja sediul operatiunilor in Palo Alto, California, iar in 2005 a renuntat la "the" din titlu si a achizitionat domeniul facebook.com.

In cea de-a doua jumatate a anului 2005, si-a extins accesul catre retelele de licee insa, ai caror membri aveau insa nevoie de o invitatie pentru a se putea inscrie. Treptat, Facebook a extins accesul si angajatilor unor companii. Un an mai tarziu, accesul la reteaua de socializare a fost permis tuturor persoanelor de peste 13 ani, care aveau o adresa valida de mail.

La doar trei ani de la infiintare, gigantul Microsoft a parut interesat de actiunile companiei, achizitionand 1,6% din portofoliul Facebook pentru suma de 240 de milioane de dolari, ridicand astfel valoarea companiei la 15 miliarde de dolari.

Cu toate ca in prezent, Google este cel mai mare rival al Facebook, la vremea respectiva a concurat cu Microsoft pentru achizitia actiunilor retelei de socializare, care avea deja o baza de date de 47 de milioane de utilizatori inscrisi.

In mai 2008, in toata presa se zvonea despre preluarea companiei lui Zuckerberg de catre Microsoft, care tocmai renuntase la Yahoo. Suma vehiculata in presa la vremea respectica era de 15 miliarde de dolari.

La momentul respectiv reteaua sociala cuprindea 70 milioane de utilizatori, iar analistii au considerat-o cel mai promitator start-up din Silicon Valley de la Google pana in prezent.

Cateva luni mai tarziu, numarul utilizatorilor se dublase ajungand pana la 138,6 milioane, pentru ca in aprilie 2009, Facebook sa ajunga la pragul de 200 de milioane de utilizatori, la doar cinci ani de la lansare.

"A fost nevoie de 20.000 de ani pentru ca populatia lumii sa ajunga la 200 milioane de oameni. Ar dura 46 de ani pentru ca 200 milioane de copii sa se nasca in SUA", declara cu ceva timp in urma Mark Zuckerberg, CEO-ul companiei.

In Romania, cresterea numarului de utilizatori de la trimestru la trimestru a fost de 400%, conform Techno/Marketer.

Daca la finele lui 2008 erau inscrisi in retea 56.300 de utilizatori din Romania, in prezent cifra depaseste 4,4 milioane.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 6183 ori