Un nou obiectiv ratat al Green Deal: Ponderea energiei regenerabile în transporturi, departe de țintele stabilite

Vineri, 07 Februarie 2025, ora 15:53
283 citiri
Un nou obiectiv ratat al Green Deal: Ponderea energiei regenerabile în transporturi, departe de țintele stabilite
România a înregistrat un regres

Comisia Europeană a stabilit obiectivul ca ponderea surselor regenerabile de energie în transportul realizat pe teritoriul blocului comunitar să fie de 29% până în 2030.

Țările UE erau în 2023 departe de atingerea acestui obiectiv, pentru realizarea căruia ar fi necesar ca majorarea medie anuală a ponderii în anii care au rămas până la termenul limită să fie de șase ori mai mare decât cea din prezent.

România este una din țările UE cu cele mai mari reduceri în 2023 ale ponderii energiei verzi în transporturi.

Suedia joacă în propria-i ligă

Ponderea surselor regenerabile de energie în transport a fost în 2023 cu 18,2 puncte procentuale (pp) mai mică decât ținta de 29% pentru 2030.

Atingerea țintei ar necesita o creștere medie anuală de 2,6 puncte procentuale între 2024 și 2030, în condițiile în care creșterea medie anuală înregistrată începând cu 2014 și până în 2023 a fost de 0,43 pp.

În 2023, ponderea surselor regenerabile de energie în transport a atins 10,8% la nivelul UE, o creștere de 1,2 pp față de nivelul din 2022, care a fost de 9,6%.

Suedia a fost țara UE cu cea mai mare pondere de surse regenerabile în transport și singura țară care a atins deja obiectivul pentru 2030 (33,7%).

Pe locul al doilea s-a clasat Finlanda (20,7%), urmată de Olanda (13,4%) și Austria (13,2%).

La polul opus, cele mai mici cote au fost înregistrate în Croația (0,9%), Letonia (1,4%) și Grecia (3,9%).

România a înregistrat un regres

Cele mai mari creșteri ale utilizării energiei din surse regenerabile în transport între 2022 și 2023 s-au înregistrat în Suedia (+4,9 pp), Austria și Portugalia (ambele +2,5 pp).

De celaltă parte, ce cele mai mari scăderi au fost înregistrate în Letonia (-1,7 pp), Croația (-1,5 pp) și România (-0,9 pp).

Țara noastră a avut în 2023 o pondere a energiei regenerabile în transport de 8 %, în comparație cu 8,9%, cât era în 2022, potrivit datelor Eurostat, analizate de Risco.ro.

Între celelalte țări UE, ponderi mai mici decât cea a României au avut în 2023 țări precum Irlanda, Ungaria, Cipru, Lituania, Polonia, Cehia, Grecia, Letonia și Croația.

Varianta reducerii gazelor cu efect de seră

Sursele de energie regenerabilă consumate în transport includ biocombustibilii lichizi (de exemplu, biomotorina care respectă anumite criterii de durabilitate și de economisire a gazelor cu efect de seră), biometanul (adică gazul de origine regenerabilă) și partea de energie electrică regenerabilă consumată mai ales în transportul rutier și feroviar.

”Transportul” acoperă energia utilizată în toate activitățile de transport, indiferent de sectorul economic în care se desfășoară activitatea. Prin urmare, include energia utilizată pentru transport de către gospodării și activități de afaceri, precum și de industrie și de servicii.

Comisia Europeană a legiferat posibilitatea ca, în loc să atingă obiectivul de 29%, țările să poată opta pentru reducerea intensității gazelor cu efect de seră a combustibililor de transport cu cel puțin 14,5% până în 2030.

...citeste mai departe despre "Un nou obiectiv ratat al Green Deal: Ponderea energiei regenerabile în transporturi, departe de țintele stabilite" pe Ziare.com

România va fi furnizor de securitate energetică pentru UE, promite ministrul Burduja. Ce se va întâmpla cu producția de cărbune
România va fi furnizor de securitate energetică pentru UE, promite ministrul Burduja. Ce se va întâmpla cu producția de cărbune
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, susține că România este pe punctul să devină "furnizor de securitate energetică" pentru celelalte țări din UE, fiind deja un mare producător de gaze...
Statul vrea să controleze o firmă înființată de un gigant al petrolului din Rusia și care a trecut prin mâinile unui fugar moldovean. Legătura cu companiile strategice din România
Statul vrea să controleze o firmă înființată de un gigant al petrolului din Rusia și care a trecut prin mâinile unui fugar moldovean. Legătura cu companiile strategice din România
Statul român ar putea deveni proprietarul unei întreprinderi înființate de uriașa companie rusească Lukoil. Eximasig, societatea de asigurări a Exim Banca Românească, aparținând...
#energie , #Stiri Macroeconomie

Curs valutar

1 EUR = 4.9768 RON

-0.0002

1 USD = 4.5625 RON

-0.0170
  1. Revoluție în energie anunțată de China! Beijingul susține că a găsit modalitatea de a renunța la combustibilii fosili
  2. Soarta celui mai mare combinat din țară atârnă de un fir de ață. „Pentru muncitori, situația este îngrijorătoare, dar speranțe există”
  3. Cum rămâne cu pensiile pentru grupe de risc și condiții grele. Ajutoarele și compensațiile pe care le vor primi vârstnicii în 2025
  4. Semnalele care anunță o posibilă mare criză economică, asemănătoare celei din 1930. Cum să te pregătești pentru „furtună". Economist: „Trebuie să avem o strategie"
  5. Polonezii, supărați că ouăle românești sunt importate peste producția internă. Cum a reușit România să depășească la raft fermierii din Polonia
  6. Taximetriștii câștigă „războiul” cu Uber și Bolt: După 10 ani de proteste, ultimele promisiuni și sancțiunile ANAF împing românii înapoi în mașinile galbene
  7. Ungaria vrea gaz românesc din Marea Neagră: "Va fi singura sursă nouă din regiune". Replica ministrului Burduja
  8. Statul vrea să controleze o firmă înființată de un gigant al petrolului din Rusia și care a trecut prin mâinile unui fugar moldovean. Legătura cu companiile strategice din România
  9. România face front comun cu liderii europeni la Bruxelles pentru „Reînarmarea Europei”. „Continuăm construcţia de autostrăzi şi spitale, pentru care am alocat fonduri”
  10. Ministrul Finanțelor va prezenta Comisiei Europene noile taxe fiscale care vor fi introduse în România. De când vor intra în vigoare