De ce a iesit Petrom de pe piata de GPL

Vineri, 29 Iunie 2012, ora 12:14
3652 citiri
De ce a iesit Petrom de pe piata de GPL

Petrom renunta la afacerea cu gaz petrolier lichefiat si vine pachetul de actiuni al diviziei de GPL catre Crimbo Gas. Analistii sustin ca decizia ar fi motivata de faptul ca divizia de gaz petrolier lichefiat reprezinta o cota foarte mica din profitul companiei.

Petrom va iesi de pe piata imbutelierii si distributiei de GPL prin vanzarea participatiei de 99,99% in subsidiara Petrom LPG SA catre Crimbo Gas International. Finalizarea tranzactiei este conditionata de aprobarea prealabila a Consiliul Concurentei.

Compania va continua sa produca GPL si sa comercializeze butelii si GPL auto prin intermediul benzinariilor, Petrom furnizand, in continuare, GPL de la rafinaria sa catre compania care face obiectul tranzactiei mentionate iar aceasta va furniza butelii si GPL auto catre OMV Petrom Marketing SRL.

O activitate cu grad mare de complexitate

"Subsidiara Petrom LPG gestioneaza un numar ridicat de clienti mici si, prin urmare, este o activitate cu un grad ridicat de complexitate. Complexitatea acestei activitati secundare nu este in concordanta cu strategia noastra. De aceea, in urma procesului de optimizare a portofoliului, am decis sa reducem complexitatea prin vanzarea acestei afaceri catre o companie specializata, pentru care imbutelierea si distributia reprezinta activitate principala", a aratat Neil Anthony Morgan, membru al Directoratului Petrom, responsabil pentru activitatea de Rafinare si Marketing.

Ionut Purica, specialist in probleme de energie si mediu, a declarat pentru Business24 ca orice mare companie recurge la metoda "spin off", adica vinde afaceri sau componente de afaceri care nu fac parte din business-ul principal.

Aproape sigur, cei de la Petrom aveau asteptari mai mari legate de beneficiile diviziei LPG, motiv pentru care a renuntat la aceasta afacere, mai ales ca tranzactia nu are un impact material asupra situatiei financiare a Petrom, fiindca se situeaza sub pragul de 10% din valoarea totala a activelor Petrom, respectiv din valoarea cifrei de afaceri nete a companiei in 2011.

Utilizatorii de butelii, o piata saraca, dar constanta

Interesant este faptul ca, in pofida extinderii retelei de distributie de gaze naturale, in Romania inca exista multe gospodarii care functioneaza cu butelii, chiar daca, la nivel de business, aceasta categorie nu trezeste un interes prea mare, fiindca reprezinta o patura sociala cu o putere de cumparare foarte mica.

"Am senzatia ca ramane totusi un segment de clienti la care costul "ultimei mile" este prea mare, si care sunt mai usor de alimentat de catre masinile cu butelii. Mai mult, exista multe case si chiar vile, mai ales in imprejurimile Bucurestiului si al altor mari orase, care nu sunt racordate la reteaua de gaz, asa ca recurg tot la clasica butelie", a declarat specialistul in energie.

La un moment dat, instalatiile GPL la masini erau la mare moda, insa, in ultima perioada interesul pentru ele s-a mai diminuat, chiar daca, in mod normal, din cauza scumpirii benzinei ar fi trebui ca vanzarile de instalatii si de GPL sa fie pe plus.

In Romania, reactia pietei la scumpirile pe banda rulanta ale carburantilor este mai altfel decat in alte state civilizate. Acolo, posesorii de automobile ar fi cerut reprezentantului statului o interventie pe piata de profil, in timp ce altii s-ar fi oreintat catre alternative precum propulsia electrica sau pe baza de GPL. Mai mult, companiile care ar furniza sisteme alternative, ar mai reduce din pret, pentru cresterea vanzarilor.

Insa, nimic din toate acestea nu se intampla in Romania, sustine Purica, care spune ca, de exemplu, deputatii sau parlamentarii nu apleaca urechea spre doleantele alesilor. El sustine ca pe piata romaneasca atunci cand e cerere, comerciantii in loc sa reduca pretul, pentru a-si creste cota de piata si implicit vanzarile, acestia majoreaza tarifele, iart vanzarile scad sau cel mult se mentin la acelasi nivel.

Pana in 2030 se va dubla consumul de GPL in Europa

Activitatea Petrom LPG include imbutelierea de GPL (in fabricile de imbuteliere de la Negoiesti si Timisoara), precum si distributia de butelii in intreaga tara, vanzarea si distribuirea de propan, vanzarea si distribuirea de GPL auto si activitati de comert cu ridicata. In prezent, Petrom LPG are circa 260 de angajati.

Potrivit Asociatiei Europene GPL (AEGPL) autoritatea reprezentativa a industriei de profil la nivel european, consumul de energie pe piata europeana creste cu aproximativ 8% de la an la an, iar ritmul se va accelera dupa 2030.

Specialistii din cadrul Asociatiei estimeaza ca pana in 2030 GPL-ul isi va dubla cota de consum din totalul energiei consumate la nivel european. Trendul ascendent al pietei se reflecta si asupra furnizorilor de echipamente dedicate industriei de GPL.

Si in Romania consumul de GPL a inregistrat o crestere constanta in ultimii cinci ani, echivalenta cu o crestere totala de 115% sau cu o rata anuala de crestere de aproximativ 12%.

#Petrom export gaze, #Petrom vanzare GPL, #gpl, #Petrom productie gaze, #butelie gaz, #GPL auto , #Companii energetice