Institutiile si companiile de stat cheltuiesc anual 200 milioane euro pentru cumpararea de masini, laptopuri, mobilier, aparate aer conditionat, telefoane mobile si servicii de telecom, majoritatea achizitiilor fiind realizate prin negocieri directe sau licitatii la care este depusa o singura oferta, relateaza Mediafax.
Desi o parte dintre achizitii sunt acoperite si din fonduri UE, majoritatea contractelor sunt atribuite prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, fiind invocate motive legate de "extrema urgenta" a situatiei, de criterii tehnice care pot fi indeplinite de un singur furnizor sau de protejarea unor drepturi de exclusivitate.
Mai mult, se pierd bani si prin prin licitatii deschise la care insa, invariabil, este primita o singura oferta din partea unei societati cu raspundere limitata.
Chiar si in cazul licitatiilor cu un singur ofertant, institutia contractanta raporteaza ca a atribuit contractul luand in calcul pretul cel mai scazut.
Acest sistem, in care atribuirea unui contract prin licitatii deschise la care sunt inregistrate mai multe oferte reprezinta exceptia de la regula, este aplicat in conditiile in care, in primavara anului trecut, premierul Emil Boc cerea ministrilor sa sisteze in companiile subordonate orice licitatie pentru achizitionarea de masini, televizoare, imobile sau alte bunuri care nu sunt de stricta necesitate.
Boc spunea ca acestea pot fi amanate "pentru vremuri mai bune", si anunta ca Guvernul ia in calcul infiintarea unui "punct de comanda" care sa avizeze achizitiile de produse de birotica pentru toate ministerele, iar consumabile ca pixuri si hartii sa fie cumparate de la acelasi furnizor si la un pret comun.