Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Catalin Dicu, Fondator Centrul privat de educatie da Vinci

Educatia, ca business: Ce potential are un centru privat in Romania

Educatia, ca business: Ce potential are un centru privat in Romania
Intr-o tara in care sistemul de invatamant atinge performante tot mai slabe, in care nu este incurajat elevul "de mijloc" si in care parintii cu posibilitati sunt dispusi sa plateasca meditatii peste meditatii pentru a-si pastra odraslele cu capul sus, sistemul privat de invatamant incepe sa ia amploare.

Catalin Dicu a simtit potentialul unui astfel de proiect inca din 2012 si a renuntat la postul sau de manager intr-o companie pentru a infiinta Centrul privat de educatie da Vinci.

"A fost o dorinta mai veche pe care am reusit sa o concretizez in 2013. Am ales domeniul educatiei pentru ca imi doresc foarte mult ca business-ul personal sa aiba un impact cat mai mare in comunitatea in care traiesc si in societate in general.

Centrele de educatie sunt complementare oricarui sistem de invatamant, public sau privat si exista de ani buni in diferite tari cu diferite niveluri de performante scolare", spune Catalin Dicu, intr-un interviu acordat Business24.

"In primul primul an de functionare am inregistrat o cifra de afaceri de 80.000 de euro", povesteste antreprenorul despre scoala care aplica o metoda speciala, care combina elemente din domeniile psihologiei, psihopedagogiei, sistemelor de management al calitatii si pregatirii sportivilor de performanta.

Perioada examenelor, fie ele de bacalaureat sau de capacitate, este una extrem de stresanta, atat pentru copii cat si pentru parinti. Dupa cum stim, rata esecului la astfel de examene in Romania este ingrijoratoare. Cine este de vina pentru situatia in care a ajuns Romania in ultimii ani?

Problema invatamantului romanesc este una foarte complexa si a fost cauzata de mai multi factori. Societatea romaneasca in ansamblul ei a intrat intr-un proces de tranzitie si impreuna cu ea si sistemul de invatamant.

Dupa cum bine spunea I.L. Caragiale "ori sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele... esentiale... Din aceasta dilema nu puteti iesi... Am zis!"

Din pacate dilema continua si desi este necesara reforma sistemului, acest lucru nu s-a realizat din cauza lipsei de viziune si dorintei reale de schimbare.

Cel mai probabil, fiecare dintre noi am contribuit cate putin la scaderea nivelului de performanta a sistemului de invatamant, ne-am dorit ca lucrurile sa se rezolve cat mai bine pentru fiecare dintre noi si am uitat interesul comun.

Parintii, profesorii si elevii au cautat cele mai usoare si rapide cai spre "succes".

Cat de grele sunt, de fapt, testele pe care copiii trebuie sa le dea?

Din analizele realizate de profesorii centrului, testele sunt in marea lor majoritate de nivel mediu cu tendinte de scadere a gradului de complexitate.

Cele de evaluare nationala la limba si literatura romana nu sunt grele; orice elev trebuie sa invete sa scrie, sa citeasca, sa se exprime si sa inteleaga corect mesajele scrise si verbale.

Testele de la bacalaureat la limba si literatura romana contin multe elemente de teorie literara pe care foarte multi elevi le invata mecanic, fara ca scoala sa reuseasca sa formeze citititori functionali, reusind chiar sa indeparteze copiii de lectura.

"La matematica, testele au fost in ultimii ani de nivel mediu chiar scazut. Exista foarte rar probleme care sa necesite creativitate matematica sporita. Cu toate acestea, multi elevi intampina dificultati la interpretarea logica a enuntului, facand dovada faptului ca ei sunt invatati in scoala sa aplice formule a caror semnificatie nu o cunosc si sa cunoasca pe de rost niste algoritmi, nu sa-si dezvolte spiritul de observatie si gandirea critica", spune Diana Vrancianu, profesor matematica al centrului da Vinci.

Care este nivelul de pregatire al elevilor in scoli, la ora actuala?

Din pacate avem o discrepanta mare a nivelului de pregatire in functie de mediul de proveninenta sau scoala. In acest moment invatamantul romanesc se afla intr-o "cursa dupa medalii la olimpiade", un profesor este considerat performant daca are cat mai multi copii care participa la olimpiade si de multe ori acesta se concentreaza exclusiv pe acesti copii.

Profesorii par sa se fi transformat in niste "locomotive performante" care isi pierd pe parcursul anului o mare parte dintre "vagoane", fiind fericiti ca ajung la linia de sosire cu doua sau trei vagoane. Avem copii care vin la centrul da Vinci si ne spun ca nu inteleg tot ce le predau profesorii si nu mai sunt atenti la orele de la scoala.

Rezultatele de la examenele de bacalaureat nu urmeaza deloc distributia clopotului lui Gauss, demonstrand ca desi avem multi elevi extrem de capabili, nu avem multe rezultate aflate in segmentul de mijloc, tocmai acel segment care ar trebuie sa fie cel mai numeros astfel incat sa asigure generatii de oameni capabili sa conceapa si sa realizeze produse si servicii cu valoare adaugata mare.

Nivelul de pregatire este indicat si de testele PISA. Locul 45 din 65 la testele din 2012 nu este un loc deloc onorant, majoritatea tarilor europene obtinand performante mult mai bune in educatie. Studiul ne-a mai aratat ca elevii romani sunt cel mai putin motivatidintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti, acest lucru fiind poate chiar mai ingrijorator decat rezultatele nivelului de cunostinte.

Cati dintre ei apeleaza la meditatii pentru a face fata la scoala?

Elevii pe care ii pregatim ne-au spus ca in clasele lor, mai mult de 50% dintre colegi apeleaza la meditatii, motivele fiind diferite: au acumulat lacune in anii de inceput ai ciclului gimnazial sau liceal, li s-a schimbat in repetate raduri profesorul si nu au avut continuitate in pregatire si evaluare, nu reusesc sa faca fata cerintelor profesorilor de la clasa, vor sa fie siguri ca vor obtine o nota cat mai buna la examenele nationale sau vor sa participle la concursuri si olimpiade.

Asadar, intr-o era in care nici profesorii nu mai sunt ce erau odata, ati propus (in 2013) un proiect 100% romanesc, care sa-i ajute pe copii sa se pregateasca asa cum se cuvine. Cum s-a nascut ideea de a face acest centru? - trebuie sa fi fost ceva deosebit de puternic, avand in vedere ca ati renuntat la postul de director intr-o companie, pentru a porni pe cont propriu.

A fost o dorinta mai veche pe care am reusit sa o concretizez in 2013. Am ales domeniul educatiei pentru ca imi doresc foarte mult ca business-ul personal sa aiba un impact cat mai mare in comunitatea in care traiesc si in societate in general.

Centrele de educatie sunt complementare oricarui sistem de invatamant, public sau privat si exista de ani buni in diferite tari cu diferite niveluri de performante scolare.

Intr-adevar, este un concept 100% romanesc, ©Metoda da Vinci combinand elemente din domeniile psihologiei, psihopedagogiei, sistemelor de management al calitatii si pregatirii sportivilor de performanta, fiind inregistrata si protejata de legea dreptului de autor.

Cat costa aceste meditatii? Cat plateste un parinte, in medie, pe luna, pentru a-si pregati copilul pentru bacalaureat?

In cazul centrului da Vinci costul sesiunilor de pregatire este in functie de numarul disciplinelor si al sesiunilor de pregatire, variind intre 260 si 780 lei/luna.

De ce aleg cursantii sa vina la dumneavoastra, in loc sa mearga la profesorii pe care ii cunosc ei?

In primul rand, pentru ca profesorii da Vinci nu sunt ca "profesorii pe care ii cunosc ei", ne straduim sa personalizam pregatirea fiecarui elev in parte si incercam, in primul rand, sa-i motivam sa invete cu bucurie, sa-si depaseasca limitele, sa inteleaga si sa-si fructifice punctele tari, sa aiba incredere in ei.

Copiii nostri simt ca toata echipa da Vinci actioneaza in interesul lor si au incredere in noi sa-i "antrenam" exact asa cum au nevoie. Obiectivitatea profesorilor este foarte ridicata si le este permisa o mai mare libertate de exprimare fara a se teme de reactiile sau criticile profesorului.

"Multi copii ne-au spus ca centrul da Vinci este o a doua casa, pentru ei, profesorii sunt prietenosi, dispusi in orice moment sa-i ajute si sa-i sprijine", spune Gabriela Florescu, profesor Limba si Literatura Romana, centrul da Vinci.

Si nu in ultimul rand, la noi isi fac prieteni cu care impartasesc aceleasi griji, emotii si bucurii.

Aveti, printre alte materii si cursuri de consiliere vocationala, iar copiii pot beneficia chiar si de sprijinul unui psiholog. Spuneti-ne mai multe despre aceste doua elemente atat de necesare copilului, dar parca ignorate complet de autoritati in sistemul de invatamant de stat.

Mediul de invatare si Motivatia invatarii reprezinta Catalizatorii educationali ai ©Metodei da Vinci. Activitatile profesorilor si cursantilor sunt sprijinite in permanenta de catre psihopedagogii centrelor da Vinci pentru a gasi cele mai bune solutii educationale si motivationale.

Pe parcursul modulului de orientare vocationala se urmareste implicarea activa a copiilor in explorarea propriilor caracteristici (autocunoastere) si a lumii ocupatiilor, pentru a lua decizii privitoare la traseul lor educational in cunostinta de cauza si in acord cu ceea ce li se potriveste cel mai bine.

Stabilirea traseului educational si a planului de cariera declanseaza de cele mai multe ori motivatia invatarii, copiii intelegand mult mai bine care este finalitatea procesului de educatie.

Cum ar trebui sa arate scoala, de fapt, in Romania?

Dupa cum precizeaza W. Edwards Deming in "The system of profound knowledge", trebuie sa avem o gandire sistemica si sa vedem lumea intr-un mod interconectat.

Scoala trebuie privita ca un sistem complex si este foarte important ca fiecare parte sa inteleaga obiectivele sistemului precum si procesul prin care rezultatele sunt obtinute.

Cum toate procesele variaza, trebuie sa existe o cunoastere a variatiei, cunoscand cauzele ei si anticipandu-i comportamentul, managementul poate sa inlature eficient obstacolele din sistem, crescand eficienta si calitatea. Avand in vedere perspectiva psihologica, oamenii reprezinta o parte foarte importanta a sistemului.

Cum se simt ei? Cum reactioneaza ei la schimbarile din sistem? Importanta acestei arii consta in faptul ca ea incearca sa descopere ce motiveaza oamenii sa-si faca lucrul bine. Si nu in ultimul rand avem teoria cunoasterii: planifica - efectueaza - studiaza - actioneaza (PDSA) cunoscuta ca fiind ciclul lui Deming.

Vorbim aici despre o metoda stiintifica in practica. Noi trebuie sa cautam sa invatam din experientele noastre, trebuie sa cautam sa intelegem efectele deciziilor si schimbarilor, sa cautam dovezi si sa judecam in baza lor.

Pare putin complicat dar lucrurile sunt cat se poate de simple. Scoala este locul unde toate partile implicate - parinti, copii, profesori si administratori - gasesc motivatia intrinseca sa descopere, sa analizeze, sa ia decizii si sa invete lucruri noi.

Poate sa fie ciudat, dar de la un anumit nivel partea materiala incepe sa nu mai aiba un rol atat de important in acest sistem, oamenii si legaturile care se stabilesc intre ei devenind mult mai importante pentru fiecare.

Dupa exemplul orchestrei oferit de Deming, participantii inceteaza sa mai fie primadone si inteleg ca sunt acolo sa se completeze unii pe ceilalti astfel incat sunetele individuale sa formeze o melodie.

Asa estimati ca va arata si centrul Da Vinci? Ce planuri de dezvoltare aveti?

©Metoda da Vinci aplicata in centrele noastre incorporeaza principiile descrise mai sus, este o calatorie inceputa in anul 2013 si invatam in fiecare zi. In 2015 vom deschide un nou centru intr-un oras important si in anii ce urmeaza dorim sa fim prezenti in cat mai multe orase.

Spuneti-ne cateva lucruri si despre businessul Da Vinci. Ce cifra de afaceri a inregistrat in 2014? Ce estimari aveti pentru 2015?

M-am gandit la proiectul da Vinci in 2012 cand am inceput sa ma documentez si sa adun informatii despre piata serviciilor educationale.

In primavara lui 2013 am demarat cercetarea si in toamna am inceput activitatea.

In primul an de functionare am inregistrat o cifra de afaceri de 80.000 de euro si cel mai probabil cresterea de 20%-25% estimata pentru anul acesta, se va realiza.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2977 ori