Un alt obiectiv al Green Deal pare să fie lăsat uitării: Ponderea transportului rutier de mărfuri a crescut în zece ani

Marti, 16 Aprilie 2024, ora 15:50
134 citiri
Un alt obiectiv al Green Deal pare să fie lăsat uitării: Ponderea transportului rutier de mărfuri a crescut în zece ani

Comisia Europeană își propunea, prin Green Deal, ecologizarea transportului de marfă, prin urmare, atragerea a cât mai multe companii de transport de marfă pe calea ferată.

Însă în perioada 2012-2022 cota transportului rutier de mărfuri este singura care a crescut între celelalte categorii de transport de mărfuri, zădărnicind planurile Comisiei Europene ce vizau atragerea a cât mai multe companii de transport către căile ferate.

În România, ponderea transportului rutier de mărfuri a crescut puternic între celelalte categorii de transport, în perioada amintită, în detrimentul transportului maritim, care are o cotă mult mai mică, în ciuda portului Constanța.

Creștere de aproape 3% în 10 ani

Transportul rutier de mărfuri a reprezentat în 2022 o pondere 24,9% din totalul transportului de marfă (în tone-kilometri) realizat în Uniunea Europeană.

Dar, comparativ cu 2012, singura creștere a ponderii pe mod de transport a fost transportul rutier, care a crescut cu 2,9 puncte procentuale.

Între timp, s-au observat scăderi în transportul maritim (-2,1 pp), pe căi navigabile interioare (-0,6 pp) și transportul feroviar (-0,2 pp). Cota transportului aerian a rămas aceeași, potrivit Eurostat.

România preferă transportul rutier

Cota alocată în România transportului rutier de mărfuri în 2022 a fost de 44,6% din total, în creștere puternică față de 2012.

Ponderea înregistrată cu zece ani în urmă era de 30,1% din total, a urmat însă, începând cu 2016, o creștere constantă și susținută.

În comparație cu 2021, cota transportului rutier de marfă a crescut în 2022 cu 5,3 puncte procentuale în România, de la o pondere de 39,3%.

Cele mai mari cote de transport rutier au fost înregistrate în 2022 în Luxemburg (85%), Cehia (77,3%) și Ungaria și Polonia (ambele 69%).

Ce facem cu portul Constanța?

În 2022, transportul maritim a reprezentat în continuare cea mai mare pondere a transportului de marfă din Uniunea Europeană, cu 67,8%, dar a scăzut de la 68,2% în 2021 și 69,9% în 2012.

Din 22 de state membre UE cu zone de coastă, transportul maritim a fost principalul mod de transport de marfă pentru 15 dintre ele și a reprezentat mai mult de 70% din transportul de marfă în 10 țări.

Țările cu mai mult de 95% din total ce a revenit transportului maritim au fost Portugalia (98,1%), Cipru (97,2%) și Grecia (96,4%).

Deși România are ieșire la Marea Neagră și pe teritoriul său de află portul Constanța, al patrulea ca mărime din Europa, transporturile maritime de mărfuri consemnate în dreptul țării noastre reprezentau o pondere de doar 16% din total în 2022, aproape o treime din cota transportului rutier.

Ponderea în total a transportului maritim de mărfuri a scăzut puternic în țara noastră în comparație cu 2012, când se ridica la 22%.

Așa s-a ajuns ca în 2022, cu excepția transportului de mărfuri pe calea aerului, care a avut o cotă de 1,5% din total, transportul maritim să aibă cea mai mică pondere, după cel rutier, feroviar (21%) și pe apele interioare (17%).

Articol realizat in colaborare cu Risco.ro

...citeste mai departe despre "Un alt obiectiv al Green Deal pare să fie lăsat uitării: Ponderea transportului rutier de mărfuri a crescut în zece ani" pe Ziare.com

Se redeschide un combinat siderurgic, închis după Revoluție: ”Va crea peste 600 de locuri de muncă noi” FOTO
Se redeschide un combinat siderurgic, închis după Revoluție: ”Va crea peste 600 de locuri de muncă noi” FOTO
Preluat anul acesta de cunoscutul constructor de drumuri și autostrăzi Dorinel Umbrărescu, combinatul de la Oțelul Roșu va da din nou de lucru la peste 600 de localnici. Prezent la fața...
Frenezia inteligenței artificiale are în centru o companie care a crescut fulminant în ultimii ani. Cine este liderul revoluției AI
Frenezia inteligenței artificiale are în centru o companie care a crescut fulminant în ultimii ani. Cine este liderul revoluției AI
Marile companii internaționale, în frunte cu giganții tehnologici Microsoft, Google și Facebook anunță noi și noi investiții, pentru a oferi noi servicii care să includă AI. În...
#economie , #Stiri Macroeconomie