Sistemul RO e-Transport, probleme grave de funcționare. Șoferi blocați în vamă cu mărfuri perisabile pentru că nu pot accesa codurile UIT de pe site-ul ANAF

Duminica, 18 Februarie 2024, ora 12:35
0 citiri
Sistemul RO e-Transport, probleme grave de funcționare. Șoferi blocați în vamă cu mărfuri perisabile pentru că nu pot accesa codurile UIT de pe site-ul ANAF
Comercianții și transportatorii reclamă faptul că sistemul RO e-Transport întâmpină probleme grave de funcționare de câteva zile. FOTO Twitter

Comercianții și transportatorii reclamă faptul că sistemul RO e-Transport întâmpină probleme grave de funcționare de câteva zile și nu pot obținere codurile necesare să poată autentifica marfa la trecerea de frontieră.

Potrivit Ordonanței de urgență nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, dacă se efectuează un import/export și de 1 ban indiferent de țară, operatorul economic este obligat să obțină codul UIT din RO e-Transport.

„Site-ul ANAF nu se poate accesa pe RO e-Transport, ca să nu spun că nici pe cel normal nu este ușor de intrat, TIR-ul ajunge imediat în vamă. Ce faci în acest caz? Vrei să declari, dar nu poți, vrei sa obții codul UIT, dar nu îl poți obține. Nu de azi, ci de două zile”, deplâng online comercianții, disperați că sunt puși în situația să rămână cu marfa în vamă.

Conceptul de cod UIT a fost introdus în contextul implementării sistemului RO e-transport de către autoritățile competente, prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 41/2022. Codul UIT reprezintă o secvență unică atribuită de Sistemul RO e-Transport pentru identificarea mărfurilor implicate în tranzacții comerciale ce presupun transport de bunuri cu risc fiscal crescut.

Sunt obligați să posede codul UIT, în timpul transportului, operatorul de transport rutier (șoferul) trebuie să dețină codul UIT, fie în format fizic, fie electronic, alături de documentația specifică transportului de bunuri cu risc fiscal crescut, precum și operatorul economic ce efectuează transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat folosind vehicule proprii, acționând în nume propriu (o nouă prevedere adăugată în iulie 2023, prin Legea nr. 233/2023).

Ți-a plăcut articolul?
Vrem să producem mai multe, însă avem nevoie de susținerea ta. Orice donație contează pentru jurnalismul independent

Utilizatorii pot genera codul UIT prin înregistrarea datelor legate de transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat în Sistemul RO e-Transport, cu până la 3 zile calendaristice înaintea datei stabilite pentru începutul transportului și până la momentul prezentării la punctul rutier de trecere a frontierei sau la locul de import, respectiv la inițierea efectivă a transportului. Problema reclamată atât de operatorii economici, de contabili și de șoferii care trebuie să prezinte codul UIT la vamă este faptul că sistemul este nefuncțional perioade intermitente mari, persoanele implicate în lanțul de aprovizionare ajungând să se afle cu marfa la punctul de frontieră fără documentația legală necesară trecerii, uneori și cu produse deosebit de perisabile, precum legume și fructe.

Cum limitează OUG 115/2023 transporturile de marfă cu risc ridicat și ce recurs la lege au comercianții în cazul unei nefuncționalități

Ordonanța de Urgență nr. 115/2023 introduce reguli stricte pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat prin sistemul RO e-Transport.

Persoanele obligate să declare datele în sistemul RO e-Transport sunt destinatarul sau expeditorul înscris în declarația vamală, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat, beneficiarul din România al bunurilor cu risc fiscal ridicat, precum și furnizorul din România al bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Potrivit legii, dacă sistemul RO e-Transport nu este funcțional la momentul necesar pentru declarare (la intrarea în România, la import, la inițierea transportului sau pe durata acestuia), obligația de declarare se suspendă temporar până la repunerea în funcțiune a sistemului. Obligațiile suspendate trebuie îndeplinite până la sfârșitul următoarei zile lucrătoare după ce sistemul devine din nou funcțional, aplicabil și pentru transporturile încheiate în acest interval.

Utilizatorii menționați sunt, de asemenea, obligați să furnizeze codul UIT al bunurilor transportate operatorului de transport rutier, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, înainte de traversarea frontierei sau de inițierea transportului în România, prevede OUG 115/2023.

Ce amenzi riscă operatorii economici, puși în imposibilitatea de a obține codurile UIT

Situația pe care o reclamă comercianții și angajații implicați în sistemul de transport care se văd în situația să nu poată prezenta documentația corectă la vamă este cu atât mai delicată cu cât aceștia se tem de sancțiunile ridicate prevăzute în actul normativ.

Articolul 13^1 al Ordonanței de Urgență nr. 115/2023 stabilește un cadru pentru sancționarea unor fapte considerate contravenții în contextul monitorizării transporturilor de bunuri prin sistemul RO e-Transport, cu condiția ca aceste fapte să nu constituie infracțiuni conform legii penale.

Pentru nerespectarea anumitor prevederi și declararea incorectă a cantităților de bunuri, amenzile variază între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice, incluzând și confiscarea bunurilor nedeclarate.

Pentru alte nerespectări specificate: Amenzile sunt similare, variind între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice.

Pentru nerespectarea regulilor de către conducătorii vehiculelor: Amenzile sunt între 5.000 și 10.000 de lei.

...citeste mai departe despre "Sistemul RO e-Transport, probleme grave de funcționare. Șoferi blocați în vamă cu mărfuri perisabile pentru că nu pot accesa codurile UIT de pe site-ul ANAF" pe Ziare.com

#e factura, #e facturare, #ANAF, #ANAF amenzi firme, #transport marfuri, #transport marfa international , #Stiri Macroeconomie

Curs valutar

1 EUR = 4.9773 RON

0.0003

1 USD = 4.7785 RON

-0.0195
  1. Zeci de mii de pești scăpați de la crescătorie pun în pericol mediul acvatic. Compania oferă recompense pentru prinderea peștilor
  2. Cele două meserii sigure în viitor, după ce mirajul joburilor în IT a fost spulberat de valul de concedieri. „Să acționăm ca un vânător”
  3. Cine plătește cei mai mulți bani la stat dintre un salariat, un SRL, PFA sau IMM. „Niște criminali economici”
  4. Taxa auto pe mașini poluante revine în România. De când intră în vigoare, ca obligație pentru cererea de plată 4 din PNRR
  5. Putin simte că a venit începutul sfârșitului: ”Glonțul de argint” al SUA lovește cu tărie Rusia
  6. Nu o ducem așa de rău cum ni se spune: Economia României, printre primele 20 de țări ale lumii. Cine se mai găsește în clasamentul făcut de Universitatea Harvard
  7. 6 ani de închisoare pentru românii care nu respectă ultimul Ordin al ANAF. În ce condiții ar putea contribuabilii să ajungă după gratii
  8. Guvernul, acuzat că pregătește un ”Nordis bugetar”. Economist: ”Titanicul românesc s-a lovit de ghețarul prețurilor și se scufundă”
  9. Economia Germaniei iese șifonată din războiul comercial SUA vs UE. „Ne lasă fără alte opțiuni. UE va reacționa ca o piață puternică cu 450 de milioane de cetățeni”
  10. Proiectul de lege care ar putea scăpa românii de păcănelele la parterul blocurilor. Ce șanse reale are noua inițiativă de a se strecura prin circuitul legislativ