Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii sunt bantuiti din nou de valsul preturilor

Romanii sunt bantuiti din nou de valsul preturilor
Inflatia de trei cifre de la inceputul anilor 90 nu mai este decat o amintire urata, dar obsesia cresterii preturilor a pus din nou stapanire pe romani, care vad cum se schimba preturile de pe etichetele produselor alimentare de la o zi la alta, comenteaza AFP.Subinfluenta cresterii preturilor la carburanti si a gravei secete din
primavara trecuta, produsele alimentare s-au scumpit cu 10,82% din
martie 2006 pana in martie anul acesta, crestere mai mare decat rata
inflatiei, care a fost de 8,63%, scrie AFP.


Vedetele
incontestabile ale acestui vals al etichetelor - uleiul (+47%),
legumele (+24%), ouale (+18%), laptele (+16%), paina si faina (+12%) -
sunt produsele care formeaza meniul zilnic al romanilor, prea saraci ca
sa manance prea des carne sau peste.



"In
fiecare saptamana, mergand la supermarket descopar ca inca un produs
s-a scumpit cu 5-10%", spune amarat Augustin, un pensionar care isi
face cu grija de acasa lista de cumparaturi, ca sa evite sa se lase
"dus de val".



Potrivit
Institutului de Statistica, laptele s-a scumpit cu 1% in martie fata de
februarie, branza cu 2,1%, uleiul si fructele cu 3%. Iar in timp ce
romanii se pregatesc sa se aprovizioneze pentru Pastele ortodox din 27
aprilie, se anunta noi majorari, in primul rand la paine si carnea de
pui.



"Nici nu se pune problema sa cumpar miel anul acesta", suspina Elena, o mama casnica. "O sa ne multumim cu niste carne de vita".



Dupa
scaderea catastrofala de anula trecut, cand recoltele la cerealele
principale au scazut cu 50% in medie, productia agricola se anunta mai
buna anul acesta, favorizata de o primavara ploioasa. Dar agricultorii
prezic deja o majorare cu 10% a pretului graului si porumbului din
cauza cresterii pretului motorinei, care a depasit 1,1 euro pe litru,
intr-o tara in care salariul mediu se ridica la 350 de euro pe luna.



Producatorii
se plang, pe de alta parte, de politica marilor distribuitori pe care
ii acuza ca impun o multitudine de taxe care se traduc printr-o
"crestere artificiala a preturilor".



Patronatele
din industria alimentara reproseaza, in plus, lanturilor internationale
ca "favorizeaza importurile" in detrimentul produselor locale.



"Piata
romaneasca este practic blocata de interesele intermediarilor si
supermarketurilor. Agricultorii romani se straduiesc sa produca fructe
si legume ecologice, dar eforturile lor sunt zadarnice, pentru ca nu au
unde sa le vanda", a explicat presedintele Federatiei Nationale a
Sindicatelor din Industria Alimentara, Dragos Frumosu



Potrivit
Ministerului Agriculturii, importurile de produse alimentare au crescut
cu 40% in 2007 fata de anul precedent, ridicandu-se la circa trei
miliarde de euro. Tendinta este confirmata de o simpla vizita intr-un
supermarket din Bucuresti, scrie AFP, unde se poate cumpara salata
importata din Spania, capsuni din Turcia, mere din Polonia sau pere de
Africa de Sud.



In fata
escaladei preturilor, producatorii cer reducerea de la 19% la 15% a
taxei pe valoare adaugata pentru cateva produse alimentare (paine,
lapte, zahar, ulei si carne). Un proiect de lege in acest sens a fost
deja aprobat de Senat, dar analistii apreciaza ca este o "masura pur
electorala", care ar priva statul de venituri de circa 0,5% din PIB,
fara a garanta ca preturile nu vor continua sa creasca.


 


 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1108 ori