Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Revolta la raft

Revolta la raft
Sufocati de taxele de acces in rafturile supermarketurilor producatorii romani sesizeaza autoritatile europene. Marile magazine pregatesc taxe mai mari cu pana la 50%.

Producatorii romani de alimente trimit, astazi, o scrisoare europarlamentarilor romani, in care cer ca autoritatea europeana de competitie sa verifice relatia pe care lanturile de supermarketuri din Romania o intretin cu producatorii si importatorii de alimente.

Patru europarlamentari - din Marea Britanie, Polonia, Germania si Franta - lucreaza deja la un proiect de lege destinat sa stopeze abuzul de putere al marilor supermarketuri care opereaza in Uniunea Europeana.

In memoriul care va ajunge astazi pe birourile reprezentantilor Romaniei la Bruxelles, Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara ii indeamna pe europarlamentari sa se solidarizeze initiativei de control a supermarketurilor. Producatorii vorbesc despre "abuz de piata" si "preturi crescute artificial", iar lanturile de retail nu raspund acuzatiilor.

Cum functioneaza "abuzul"

Adaosul comercial practicat de supermarketuri pleaca de la 0,1% pentru produsele din promotie si ajunge pana la 30% pentru anumite produse, spune un importator. "La alimentele de baza cel putin, supermarketurile tin un adaos comercial redus, de cam 2%-3%. Asa isi justifica politica preturilor mici", spune si Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara.

Adaosul comercial nu este insa singura taxa pe care o impun lanturile de retail. Taxa de intrare in magazin, taxa de deschidere (pentru noile magazine inaugurate), taxa de raft, taxa de promotie, taxa de catalog, toate sunt obligatorii pentru a exista in rafturile supermarketurilor.

Aceste cheltuieli mai ridica pretul produselor cu cel putin 30%. De exemplu, poza unei bauturi racoritoare (o singura marca si un singur tip de produs) in revista, alaturi de un loc privilegiat la raft pentru doua saptamani se taxeaza cu circa 12.000 de euro.

"Taxele de intrare sau cele de deschidere sunt firesti. Supermarketurile asigura un comert civilizat, au un numar mare de clienti si trebuie sa platesti pentru asta. Dar au inceput sa aplice taxe cu nume absolut aberante", spune un importator.

Cum se fac "preturile mici-mici"

Producatorul care scoate kilogramul de carne de porc de la abator cu 15 lei pe kilogram ajunge sa il vanda in supermarket la circa 22 de lei, din care doar 3 lei reprezinta adaosul comercial, iar restul sunt "taxele din spatele facturii". Potrivit contractului semnat cu supermarketul, producatorului ii este interzis sa vanda produsul in magazinele traditionale la preturi mai mici decat este el vandut in supermarket, spune Dragos Frumosu.

Sorin Minea, presedintele Asociatiei Romane a Carnii, ne-a declarat ca sustine demersul producatorilor de a alerta la Bruxelles abuzurile supermarketurilor. Potrivit acestuia, marile lanturi de magazine au ajuns la "un monopol pe piata"."Am soclitat si europarlamentarilor nostri sa sustina demersul colegilor lor din PE de a initia un amendament la legislatia de supraveghere a marilor retaileri", a mai spus Minea.

INTERESE

Divergente intre producatori


Directorul executiv al Patronatului National al Viei si Vinului, Ovidiu Gheorghe, ne-a declarat ca la nivelul organizatiei pe care o conduce nu s-a luat nicio decizie pana acum privind sustinerea.

"Vrem sa aducem acest subiect in discutie de aproape un an, dar producatorii care vand 1.000 de litri nu pot ajunge la un numitor comun cu cei care vand, sa spunem, un milion de litri, in ceea ce priveste relatia cu retailerii", ne-a spus Gheorghe. Cramele Recas, unul dintre cei mai mari producatori de vinuri din Romania, au iesit de pe rafturile Carrefour in urma cu un an.

"Cand trageam linie, la sfarsitul anului, vedeam ca trebuia sa venim cu bani de acasa. Nu castigam nimic din parteneriatul acesta", a spus Rares Marinescu, directorul general al producatorului de vinuri. Carrefour este singurul lant de retail cu care Cramele Recas au incetat colaborarea. Conform unor surse din piata, si Cotnari ar fi rupt relatiile comerciale cu lantul francez Carrefour, iar un alt producator, Vincon Vrancea, ar fi purtat discutii aprinse cu reprezentantii supermarketului.

Evenimentul Zilei

Bloombiz

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1244 ori