Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii consuma lapte mult mai putin decat europenii

Romanii consuma lapte mult mai putin decat europenii
Piata lactatelor din Romania reprezinta un sector in continua dezvoltare. Constienti de valoarea acestuia, producatorii de profil investesc sute de mii de euro in modernizarea si tehnologizarea fabricilor de procesare, precum si in strategii de marketing pentru atragerea consumatorilor.In prezent, piata lactatelor, estimata la 1 miliard de euro, este disputata de 4 mari jucatori: Friesland (subsidiar al Friesland Coberco Dairy Foods din Olanda, in parteneriat cu Napolact), Danone, Dorna Lactate (un parteneriat romano-elvetian) si Hochland. In afara de aceste nume mai activeaza si cateva firme autohtone, dintre care cele mai importante sunt Covalact Campina, Prodlacta Brasov, Albalact (companie romaneasca autohtona) si Raraul Campulung.
Avand concurenta pe masura, producatorii isi diversifica ofertele, dar prefera sa se axeze pe o anumita categorie de produse, incercand sa se impuna in cel putin una.

Pe segmentul de lactate proaspete (iaurturi), Danone isi disputa suprematia cu producatorul autohton din Campina, fiind insa lider incontestabil pe piata iaurturilor cu fructe. Pe de alta parte, Hochland, Friesland si Dorna Lactate concureaza pe sectorul de branzeturi proaspete si branza topita.

Potrivit statisticilor Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL), in functie de cifra de afaceri, lider este compania Friesland, cu 70 de milioane de euro si o cota de piata de 20-25%, urmata de Danone si Dorna Lactate, ambele cu 40 de milioane de euro, mentiunea apartinand firmei Hochland, cu 20 de milioane de euro.

Cu o productie de aproximativ 1,5 miliarde de litri in 2005, laptele de consum detine primul loc in preferintele consumatorilor romani. Oferta acestui tip de produs cuprinde lapte ultrapasteurizat (UHT), pasteurizat si lapte neprocesat industrial (90% din totalul vanzarilor).

In ceea ce priveste consumul, romanii beau circa 6-7 litri de lapte procesat pe an, spre deosebire de vest-europeni, care consuma aproximativ 65-70 de litri anual.

La nivel national, in fiecare an se consuma circa 4,5 miliarde de litri de lapte, la procesatori ajungand 3 miliarde de litri, restul fiind destinat autoconsumului.

O noutate pentru clientii autohtoni il reprezinta laptele pentru cafea, care nu are decat un producator pe piata interna - Covalact Campina. In prezent, aceasta firma este singura care acopera o parte din cererea pentru acest produs la noi in tara, diferenta fiind asigurata din importuri.

Domeniul lactatelor inregistreaza o crestere anuala de 7-10%, asteptarile pentru perioada post-integrare in UE fiind extrem de optimiste. Singurul impediment in dezvoltarea acestui sector este legat de conditiile pe care Uniunea Europeana le va impune Romaniei incepand cu momentul integrarii.

Aceste conditii pot fi mai stricte decat cele pe care trebuie sa le respecte producatorii din tarile membre UE, principalul motiv fiind faptul ca acestia din urma si-au stabilit deja pozitia pe piata europeana, iar patrunderea produselor romanesti pe aceasta piata este vazuta ca o amenintare pentru afacerile lor.

Ca o consecinta, in lipsa investitiilor de aliniere a fabricilor de procesare la nivelul european, este foarte posibil ca numarul acestora sa scada. Pe de alta parte, datorita oportunitatilor oferite de profitabilitatea in acest sector, se vehiculeaza o crestere a numarului de firme din domeniu, de la 60 la aproximativ 100.

Integrarea tarii noastre in structurile UE poate avea si castiguri pentru industria lactatelor, in special pentru export. La ora actuala, branzeturile romanesti nu sunt importate decat de australieni si americani, exportul catre piata Uniunii fiind nesemnificativ din cauza taxelor vamale ridicate.

Romania dispune de conditii favorabile obtinerii de produse lactate ecologice, putand valorifica aceasta oportunitate pentru a patrunde pe piata europeana. In prezent, o mare parte dintre fermieri produc lapte bio si incearca sa-si faca loc pe piata de profil comercializandu-l in zonele din jurul fermelor.

Exista cateva firme care detin mijloacele necesare unei productii sporite, insa prefera sa exporte, intrucat in Romania nu exista o piata pentru acest tip de produse.

In ciuda calitatii ridicate a lactatelor ecologice, romanii nu pot contribui la dezvoltarea pietei de profil, intrucat pretul acestora este cu 10-20% mai mare decat cel al produselor conventionale.

Bloombiz

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1138 ori