Criza a ucis industria auto din estul Europei?

Vineri, 07 August 2009, ora 09:04
1632 citiri
Criza a ucis industria auto din estul Europei?

Recesiunea globala a distrus industria auto din Europa de Est, care a fost motorul cresterii in regiune in ultimii ani, sunt de parere analistii.

Cu exceptia statelor in care exista prime de casare, inmatricularile de masini noi din Europa de Est au scazut dramatic. Insa, mai important este faptul ca industria auto, orientata spre exporturi, si sectoarele aditionale au fost devastate de prabusirea cererii pe pietele esentiale, precum Europa de Vest si Rusia.

Avand in vedere natura flexibila si tehnologia avansata a fabricilor de profil, o redresare economica graduala, atat pe plan intern, cat si pe pietele principale pentru exporturi, ar trebui sa ajute domeniul sa isi revina.

Totusi, planurile ambitioase pe termen mediu si lung, puse la cale inainte de inceperea crizei, au fost abandonate. Intre timp, marile companii auto au renuntat la relocarea activitatilor cu valoare adaugata, cum ar fi cercetarea si dezvoltarea, in zona Europei de Est, asa cum ar fi trebuit sa se intample.

In Rusia, cea mai mare piata din regiune, vanzarile de masini au scazut cu 48%, in prima jumatate din 2009, iar in Ungaria cu 50 de procente. Vanzarile din tarile baltice stau si mai prost, cu un declin de 60 - 70%.

Romania, cel mai mare producator de masini din Europa Centrala, nu a publicat cifrele pentru primele sase luni, insa, cel mai probabil, a inregistrat o contractie in domeniu, potrivit The Economist.

Doar pietele din Slovacia, Cehia si Polonia au reusit sa creasca in perioada ianuarie - iunie 2009. Totusi, doar in Polonia factorii de crestere includ rezistenta economiei locale. In Slovacia si Republica Ceha, majorarea pietei a fost stimulata de primele de casare si de eliminarea TVA-ului pentru anumite tipuri de autovehicule.

Pe termen scurt, estimarile pentru inmatricularile de masini noi sunt negative, majoritatea tarilor din regiune urmand a raporta o scadere de doua cifre a acestora, pentru intreg anul 2009, potrivit analistilor.

Totusi, anul viitor, numarul inmatricularilor ar trebui sa creasca usor sau, cel putin, sa nu scada intr-un ritm atat de accelerat.



Productia, cea mai mare problema

In ultimii ani, producatorii auto din tarile dezvoltate au deschis birouri si unitati de productie in tarile din Europa Centrala si de Est, mai ales in Republica Ceha, Slovacia si Ungaria.

De asemenea, au construit fabrici de componente auto in Romania si Rusia, profitand de forta de munca ieftina, traditia in productia auto si pozitia geografica avantajoasa pentru a intra pe piete noi.

In Slovacia, tara in care industria afecteaza economia per ansamblu cel mai mult, oficialii sperau ca productia de masini sa se ridice la 800.000 de unitati, in perioada 2009 - 2010.

In schimb, productia va scadea, cel mai probabil, cu 18 - 25% in 2009, comparativ cu nivelul de anul trecut, de 575.000 de unitati, iar acest scenariu se va repeta si in 2010 - 2011.

In Republica Ceha sunt sanse ca productia sa se majoreze, datorita unei noi fabrici a companiei sud-coreene Hyundai. Totusi, aceasta isi va scadea nivelul productiei in toate unitatile din lume, din cauza crizei economice.

Daimler ar trebui sa inceapa productia in Ungaria, in 2011, capacitatea totala a fabricii fiind de 100.000 de vehicule pe an, dar numarul real al masinilor produse aici este, deocamdata, nesigur.

In Rusia, Volkswagen, GM si Ford si-au redus tinta de productie pentru 2009, iar Peugeot-Citroen a planificat o productie anuala de 125.000 de unitati, comparativ cu tinta initiala de 150.000 de unitati.

Pe de alta parte, Hyundai si Nissan isi vor continua planurile de investitii in Rusia, dar Suzuki si-a anulat toate propunerile in acest sens.

In urmatorii ani, producatorii din Europa, probabil, nu isi vor reloca productia in tarile ce presupun costuri mai ieftine, avand in vedere ca si locatia este foarte importanta pentru industrie, iar fabricile din Polonia, Slovacia, Republica Ceha si Ungaria sunt perfect pozitionate pentru a deservi atat estul, cat si vestul.

Pe termen lung, insa, activitatile cu valoare adaugata mica ar putea migra in tari precum Romania si Ucraina, unde salariile vor ramane semnificativ mai mici decat in restul Europei.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

România, în topul european al unui sector economic cheie. Producția a crescut mai mult decât în zona euro
România, în topul european al unui sector economic cheie. Producția a crescut mai mult decât în zona euro
Producţia industrială în UE şi zona euro a crescut în luna februarie 2024, comparativ cu luna ianuarie 2024, iar România se numără printre ţările membre cu cele mai importante creşteri...
The Boring Phone: dispozitivul destinat să combată dependența de smartphone-uri
The Boring Phone: dispozitivul destinat să combată dependența de smartphone-uri
HMD a anunțat lansarea unui nou model de telefon: The Boring Phone. Produsul va fi prezentat în cadrul unui eveniment la Milan Design Week, pe data de 18 aprilie. Telefonul face parte dintr-o...
#auto, #criza, #europa, #industrie , #stiri Daimler