Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Vin zile grele pentru Renault

Vin zile grele pentru Renault
Romania poate deveni baza Aliantei Renault-Nissan in Europa de Est, dar situatia constructorului european nu este tocmai imbucuratoare. Grupul francez se bazeaza acum mai mult pe subsidiarele Samsung si Dacia, dar si pe profiturile in crestere ale partenerului Nissan.La jumatatea lunii noiembrie, reprezentantii grupului Renault au anuntat scaderea profitului operational estimat de la 4 la 3 procente ca urmare a rezultatelor slabe inregistrate in special de marca Renault in Europa de Vest. Efectul acestui anunt a dus rapid la scaderea actiunilor cu aproape 8%, punand investitorii la grea incercare. "Increderea actionarilor in noul presedinte, Carlos Ghosn, va fi puternic zguduita de acest anunt. Chiar daca seful Renault are in proiect prezentarea unui nou plan pentru urmatorii trei ani, iar acesta este de asteptat sa fie profitabil, ingrijorarea vine din cauza punctului extrem de scazut de la care se va porni", a declarat recent un analist al renumitei companii Morgan Stanley.
Al zecelea mare producator mondial a inregistrat dupa primele zece luni din acest an o cota de piata de numai 9,8% in Uniunea Europeana, in scadere cu 0,4% fata de anul anterior. Conform ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile), in octombrie vanzarile Renault au scazut cu 11,6% fata de aceeasi luna a anului anterior, numarul de masini comercializate atingand cu greu 109.262 de unitati. Mai grav chiar, aceasta scadere survine la numai o luna dupa ce un nou model, Clio III, a fost lansat pe piata. Cu toate acestea, reprezentantii companiei franceze sustin ca se asteapta la o crestere a vanzarilor in ultimul trimestru al lui 2005, in mare parte gratie lansarii acestui nou model.

Cauzele unui insucces asteptat

Analistii europeni sustin ca rezultatele slabe ale Renault puteau fi prevazute cu mult timp in urma. Imbatranirea accentuata a gamei de modele si incercarea de a patrunde pe segmente-nisa care nu ofera o piata suficienta pentru a acoperi costurile de productie sunt, in opinia multora, principalele cauze ale actualei situatii. Desi cu putine luni in urma modelul Megane era un adevarat best-seller european iar Laguna se vindea suficient de bine, recentele cifre statistice arata clar ca aceste vehicule isi pierd rapid priza la public. Datele despre piata europeana furnizate de compania JATO Dynamics arata ca in martie 2005 se vindeau 42.753 de unitati Megane, iar in iunie - 33.175. Scaderea s-a pastrat si dupa jumatatea anului, in septembrie fiind comercializate numai 32.837 de autoturisme Megane. Daca prin intrarea pe piata a modelului Clio III, francezii se asteapta la o crestere sensibila a vanzarilor, nu acelasi lucru se poate spune si despre controversatul Modus. Acest model are rezultate mult mai slabe decat se astepta costructorul francez. Parca pentru a agrava si mai mult situatia, oficialii Renault au anuntat ca aparitia noului model Twingo II va intarzia, lansarea fiind prevazuta acum pentru anul 2007. Asadar, in 2006, Renault nu va avea nimic nou de aratat clientilor, poate doar mici imbunatatiri aduse modelelor existente.

Un plan care poate schimba totul sau nimic

Situatia nu tocmai buna in care se afla acum grupul Renault se poate schimba radical incepand cu 9 februarie 2006. Pentru aceasta data este anuntata prezentarea de catre Carlos Ghosn a unui nou plan de dezvoltare care va avea o durata de trei ani. Recunoscand ca evolutia actuala a grupului este una delicata, noul presedinte, cunosctut si sub numele de "cost-killer", considera ca ar trebui sa se lucreze mai mult in zona dezvoltarii de noi produse. "Suntem mult prea dependenti de un model si de o tara. Trebuie sa scoatem Renault din aceasta dependenta." De asemenea, Ghosn nu este tocmai multumit de faptul ca o uzina Renault produce un singur model, acest fapt facand ca acea facilitate sa aiba mari probleme in cazul in care vehiculul respectiv nu este bine primit pe piata.

Presedintele Renault este insa foarte precaut in declaratii, el spunand ca incearca sa tina analiza facuta recent asupra grupului numai pentru el si corpul sau de directori, astfel ca in februarie sa poata prezenta pe indelete intregul tablou pentru a fi bine inteles de toata lumea.

Doua companii, doua abordari

Pentru a intelege mai bine complexitatea problemelor de la Renault am incercat sa punem realizarile acestei companii in balanta cu cele ale conationalilor de la PSA Peugeot Citroen. In acest moment, Renault nu are prea multe noutati de aratat in timp ce PSA pare a isi fi turat motoarele la maximum. Daca in acest an Renault a pus pe piata numai un face-lift al modelului Laguna si o noua varianta a lui Clio, Peugeot si Citroen au venit cu Sedanul 407, micile 107 si 1007 si un face-lift al modelului 307, cu citadinul C1 si cu luxosul C6. Mai mult chiar, oficialii de la PSA sustin ca intre jumatatea lui 2005 si jumatatea lui 2007 vor fi innoite doua treimi din modelele companiei, si daca in 2005 au avut loc sapte lansari, in 2006 vor fi alte noua, iar in perioada 2007-2008 - inca 16.

Logan, inger si demon

Pentru majoritatea analistilor succesul modelului Logan produs in Romania de subsidiara Dacia a fost o reala surpriza. Considerat de la inceput doar un vehicul destinat pietelor emergente, vehiculul castiga tot mai mult teren in lupta cu concurenta chiar si in statele cu piete evoluate cum ar fi cele din vestul europei. Din nefericire pentru grupul francez Renault insa, pretul la care este vandut acest model nu lasa loc de profituri prea mari nici pentru producator si nici pentru concesionari. Cu toate acestea, modelul Logan, cu cota sa de piata in crestere, reprezinta un adevarat colac de salvare pentru Renault. Vanzarile acestui model au depasit cu mult asteptarile, iar ultimele decizii luate de fostul presedinte al Renault, Louis Schweitzer, au fixat ca tinta productia a peste milion de unitati pe an incepand cu 2008. Fortati de cererea tot mai mare pentru Logan, oficialii francezi cauta solutii pentru cresterea productiei. Pe langa uzinele planificate sa inceapa constructia inca de la lansarea programului X90, acum se discuta chiar si despre extinderea productiei in fabrici care erau destinate constructorului nipon Nissan ca cele din Africa de Sud, Mexic sau China. Intrebat daca Logan reprezinta viitorul grupului Renault, Patrick Pelata, presedinte executiv al companiei pentru planificare, a declarat: "Sunt sigur ca este o parte din viitor. Inca nu stiu daca o parte mai mare sau mai mica."

De altfel, faptul ca Renault se bazeaza din ce in ce mai mult pe subsidiarele sale a devenit clar inca de anul trecut. Poate chiar aceasta concentrare a fortelor catre relansarea marcilor Dacia si Samsung a facut ca brandul pricipal sa aiba de suferit. Relocarea resurselor financiare catre aceste companii din Romania si Coreea pare sa fi lasat foarte putin loc pentru investitii in dezvoltarea unor modele Renault noi. Si totusi, initiativa lui Schweitzer de a achizitiona Dacia pare a fi si pe placul noului presedinte Ghosn care doreste sa continue extinderea productiei de Logan. Recent, Alianta Renault Nissan a trimis guvernului roman o scrisoare de intentie pentru preluarea uzinei Daewoo de la Craiova, insa nu este foarte sigur sub ce marca va produce fabrica in cazul in care tranzactia va fi finalizata. Pe de o parte Renault are nevoie de cresterea productiei de Logan, dar si Nissan are ca tinta patrunderea tot mai puternica pe pietele din Europa.

Comoara Nissan

Situatia dificila in care se afla grupul Renault este mult imbunatatita gratie ajutorului neasteptat dar extrm de binevenit din partea colegilor de alianta de la Nissan. Firma nipona a reusit sa obtina rezultate spectaculoase in ultima perioada. Din octombrie 2004 pana in septembrie 2005, Japonezii au vandut la scara mondiala peste 3,67 milioane de vehicule. Acest volum impresionant, care depaseste chiar estimarile, a adus venituri mult peste asteptarile analistilor. Numai in Europa, vanzarile vor atinge in acest an 553.000 de unitati, fata de 540.000 in anul precedent.

Romania este foarte interesanta
"Uzina Daewoo din Romania nu este o afacere incheiata. Sunt multe capacitati de productie in Europa de Est de care sunt interesati multi mari producatori, dar este clar ca Romania ca baza a Aliantei Renault Nissan este foarte interesanta daca avem in vedere faptul ca acolo exista deja o mare uzina a noastra. Este adevarat ca Romania, ca baza a grupului in Europa de Est, pare a aduce multe beneficii."
Carlos Ghosn, presedintele Renault

Vanzari Renault in Europa (unitati, 2005)

Martie 152. 693 (Renault - 152.693, Dacia - 0)
Iunie 160.127 (Renault - 159. 157, Dacia - 970)
Septembrie 123.146 (Renault - 124.783, Dacia - 1.363)
Octombrie 109.262 (Renault - 107.617, Dacia - 1.645)
Sursa: ACEA

Robert Stan

Banii Nostri

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 911 ori