Constructorii auto mizeaza inca pe motorizarile pe motorina, chiar daca vanzarile de autoturisme noi diesel sunt in scadere.
Pretul
din ce in ce mai mare al motorinei i-a speriat pe cei care au vrut
sa-si cumpere masini noi. Ponderea autoturismelor noi diesel comandate
in prima jumatate a acestui an a scazut considerabil fata de aceeasi
perioada a anului trecut.
Daca in 2007 aproape jumatate din masinile
comandate erau cu motorizari diesel, in iunie anul acesta numarul de
autoturisme pe motorina a insumat abia 37% din totalul masinilor noi
vandute, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor
de Automobile (APIA).
O perioada mai proasta
Philip Waring, vicepresedintele departamentului de vanzari al Mazda
Motor Europe, crede ca in perioada urmatoare motorizarile diesel vor
mai pierde teren in fata celor pe benzina, insa sustine ca aceasta este
doar o perioada mai proasta prin care trece acest segment.
"Cererea pentru modelele echipate cu motoare pe benzina a crescut. Spre
exemplu, in Romania, jumatate dintre modelele Mazda sunt echipate cu
motoare pe benzina", a afirmat Waring. Cu toate acestea, producatorul
japonez vrea sa aduca pe piata romaneasca o noua versiune a modelului
Mazda 6, cu motorizare diesel. Mazda nu este singurul jucator de pe
piata auto care mizeaza inca pe motoare diesel. Si constructorul
autohton Dacia vrea sa introduca o motorizare de acest fel pe noul
model Sandero. Acest lucru se va intampla, insa, abia in 2009, dupa cum
sustin oficialii Dacia.
Pretul la pompa face piata
Producatorii recunosc ca masinile diesel nu mai prind din cauza ca
motorina s-a scumpit, depasind la pret benzina. "In alte state
europene, motorina a fost mereu mai scumpa decat benzina. Romanii
trebuie doar sa se obisnuiasca cu aceasta schimbare", a incercat Waring
sa explice schimbarile de pe piata auto autohtona. Pretul motorinei l-a
depasit pe cel al benzinei la inceputul acestui an, cand a fost
majorata acciza pe motorina. Din martie anul acesta, vanzarile de ma-
sini noi diesel au scazut de la luna la luna, ajungand sa fie cu
procente bune sub cele din perioadele similare de anul trecut.
Masinile pe motorina sunt cu 1.500- 2.000 de euro mai scumpe decat
modele similare pe benzina. "Romanii se gandesc la pretul imediat, de
la pompa, nu neaparat la implicatiile privind protectia mediului", au
mai spus reprezentantii Mazda. In prezent, un litru de motorina costa
la pompa peste 4 lei.
Cu ochii pe second-hand
Taxa auto este singura care ii determina pe romani sa se uite la
masinile pe motorina. Autoturismele diesel au emisii de CO2 mai mici,
asa ca in cazul masinilor mai vechi taxa este mai mica. "Cele mai
comandate masini sunt cele nemtesti, cu motorizari diesel", ne-au
declarat reprezentantii dealerului de autoturisme second-hand AAA Auto.
Mai mult, pentru masinile pe motorina dotate cu filtru de particule,
taxa auto este cu 25% mai mica.