Pretul din ce in ce mai mare al motorinei i-a speriat pe cei care au vrut sa-si cumpere masini noi. Ponderea autoturismelor noi diesel comandate in prima jumatate a acestui an a scazut considerabil fata de aceeasi perioada a anului trecut. Daca in 2007 aproape jumatate din masinile comandate erau cu motorizari diesel, in iunie anul acesta numarul de autoturisme pe motorina a insumat abia 37% din totalul masinilor noi vandute, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
O perioada mai proasta
Philip Waring, vicepresedintele
departamentului de vanzari al Mazda Motor Europe, crede ca in perioada urmatoare
motorizarile diesel vor mai pierde teren in fata celor pe benzina, insa sustine
ca aceasta este doar o perioada mai proasta prin care trece acest segment.
„Cererea pentru modelele echipate cu
motoare pe benzina a crescut. Spre exemplu, in Romania, jumatate dintre
modelele Mazda sunt echipate cu motoare pe benzina“, a afirmat Waring. Cu toate
acestea, producatorul japonez vrea sa aduca pe piata romaneasca o noua versiune
a modelului Mazda 6, cu motorizare diesel. Mazda nu este singurul jucator de pe
piata auto care mizeaza inca pe motoare diesel. Si constructorul autohton Dacia
vrea sa introduca o motorizare de acest fel pe noul model Sandero. Acest lucru
se va intampla, insa, abia in 2009, dupa cum sustin oficialii Dacia.
Pretul la pompa face piata
Producatorii recunosc ca masinile diesel nu
mai prind din cauza ca motorina s-a scumpit, depasind la pret benzina. „In alte
state europene, motorina a fost mereu mai scumpa decat benzina. Romanii trebuie
doar sa se obisnuiasca cu aceasta schimbare“, a incercat Waring sa explice
schimbarile de pe piata auto autohtona. Pretul motorinei l-a depasit pe cel al
benzinei la inceputul acestui an, cand a fost majorata acciza pe motorina. Din
martie anul acesta, vanzarile de ma- sini noi diesel au scazut de la luna la
luna, ajungand sa fie cu procente bune sub cele din perioadele similare de anul
trecut.
Masinile pe motorina sunt cu 1.500- 2.000
de euro mai scumpe decat modele similare pe benzina. „Romanii se gandesc la pretul
imediat, de la pompa, nu neaparat la implicatiile privind protectia mediului“,
au mai spus reprezentantii Mazda. In prezent, un litru de motorina costa la
pompa peste 4 lei.
Cu ochii pe second-hand
Taxa auto este singura care ii determina pe
romani sa se uite la masinile pe motorina. Autoturismele diesel au emisii de
CO2 mai mici, asa ca in cazul masinilor mai vechi taxa este mai mica. „Cele mai
comandate masini sunt cele nemtesti, cu motorizari diesel“, ne-au declarat
reprezentantii dealerului de autoturisme second-hand AAA Auto. Mai mult, pentru
masinile pe motorina dotate cu filtru de particule, taxa auto este cu 25% mai
mica.