Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Politicul, marele inamic al economiei

Politicul, marele inamic al economiei

Situatia de la Dacia Pitesti este o mostra cat se poate de concludenta pentru raul pe care politicul il poate provoca economiei atunci cand guvernantii vor sa o ia pe scurtatura, ignorand efectele deciziilor luate.Uzina de la Mioveni isi trimite oamenii in somaj tehnic din cauza

scaderii drastice a vanzarilor de masini. Mai precis, acestea s-au

redus cu o treime si este posibil ca la nivelul intregului an sa se

injumatateasca fata de 2007.


E drept, in toata lumea industria auto este in suferinta din cauza

crizei financiare mondiale, criza care a determinat reducerea

importurilor de Loganuri. Romanii inca nu sunt afectati cu adevarat de criza, insa acceseaza mai greu un credit sau leasing. Acestea sunt insa doar circumstante agravante.


Principala cauza trebuie cautata in alta parte. Este vorba despre taxa

de poluare din cauza careia Romania este asaltata de masini vechi.

Aceasta taxa sufoca Dacia careia a inceput sa-i mearga tot mai rau din

momentul in care taxa a devenit cu atat mai mica cu cat masina este mai

veche. Ca dovada, in primele 9 luni ale anului in tara au fost aduse 94.000 de masini second hand , majoritatea mai vechi de 4 ani.


Foamea iresponsabila de bani


Cand a lansat controversata taxa, guvernul Tariceanu a avut macar un

argument viabil. Taxa era menita sa incurajeze innoirea parcului auto

si initial cuantumul ei era cu atat mai mare cu cat masina era mai

veche.


Asa se face ca masinile noi si nepoluante erau cel mai putin taxate. O

asemenea formula s-a dovedit insa anticoncurentiala cat timp o masina

second hand adusa din UE era serios taxata, in vreme ce pentru o masina

second hand identica, dar luata din Romania, cumparatorul nu platea

nicio taxa.


Suspus procedurii de infringement, guvernul a schimbat foaia. Nu, nu a eliminat taxa, cum ar fi trebuit, ci a sucit-o. Taxa a devenit cu atat mai mica cu cat masina e mai veche.

Tarile UE au acceptat cu mare fericire noua formula care le-a deschis o

posibilitate nesperata de a scapa de propriile rable care s-au

incolonat spre Romania.


Asa ca desi taxa se numeste, batjocoritor, de poluare ea, dimpotriva,

favorizeaza poluarea din cauza afluxului mare de masini vechi. In

schimb, a dat o lovitura grea vanzarii de masini noi si una

devastatoare productiei interne de masini.


Loganurile erau printre cele mai ieftine masini de pe piata, insa ceva

mai scumpe totusi decat cele second hand, de clasa ei, adusa de afara.

Ce credeti ca a ales cumparatorul cu bani putini?


Dar ce ar fi ales daca pentru masina veche l-ar fi ars la buzunar o

taxa mare? Sau daca macar taxa care sumpeste si mai mult Loganul n-ar

fi existat?


Daca n-ar fi existat insa taxa, nici la buget n-ar fi ajuns o gramada

de bani pentru tot felul de pomeni si tunuri electorale. Iar Executivul

avea prea mare nevoie de acesti bani pentru a lua o decizie inteleapta,

gandind la efecte.


Inceputul problemelor


Dacia este izbita din interior de taxa si amenintata din exterior de criza. Deocamdata la Mioveni exista doar somaj tehnic,

peste putin timp ar putea insa incepe disponibilizarile. In plus, criza

producatorului de autoturisme se propaga si spre celelalte firme care

ii furnizeaza componente.


In total 200.000 de locuri de munca sunt in pericol. Si suntem abia

la inceput, pentru ca, deocamdata, in Romania criza inca nu a ajuns cu

adevarat.


Vom vorbi despre ea abia dupa ce jumatate de milion de romani ramasi

someri in strainatate se vor intoarce in Romania pentru a fi tot

someri. Abia dupa ce bancile vor incepe sa scoata la licitatie case

pentru care nu mai sunt platite ratele, dupa ce un loc de munca va

ajunge cu adevarat o binecuvantare.

Atunci vom simti cu adevarat deficitele, dezechilibrele, lipsa

proiectelor pe baza carora sa fie atrasi in investii banii europeni si,

mai ales, deciziile aberante.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1112 ori