Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Greva de la Dacia, semn al reducerii decalajului salarial dintre Est si Vest

Greva de la Dacia, semn al reducerii decalajului salarial dintre Est si Vest
Greva celor 10.000 de salariati de la uzina Dacia Renault de la Mioveni care solicita o majorare salariala de aproximativ 50 % este o dovada a faptului ca populatia locala si-a dat seama ca Romania este pe cale sa recupereze decalajul de modelul occidental dezvoltat, informeaza Les Echos.Potrivit acestei publicatii, cresterea economica a Romaniei continua sa se situeze in jurul a cinci procente pe an, inflatia este controlata iar fiscalitatea este atractiva pentru investitorii straini. Odata Romania, asemenea tuturor tarilor ex-comuniste, se confrunta cu o rata ridicata a somajului pentru ca in prezent sa apara semne de lipsa de mana de lucru.



Recent, santierele navale Daewoo de la Mangalia au angajat 300 de muncitori vietnamezi deoarece muncitorii romani au plecat in Occident.



'Les Echos' sustine ca tarile din Estul Europei urmeaza sa repete acelasi scenariu cu cel petrecut in anii 1970 cand Spania si Portugalia au aderat la Comunitatea Economica Europeana. Atunci nu se vorbea decat despre concurenta devastatoare a acestor economii 'low cost'. In prezent nimeni nu mai vorbeste de asa ceva, in conditiile in care muncitorii spanioli s-au intors la ei acasa.



Evolutia Spaniei in anii 1970, ca si cea Poloniei si Romaniei in prezent, sunt perfect compatibile in opinia ziaristilor de la 'Les Echos' cu viziunile fondatorilor stiintei economice. Adam Smith si mai ales David Ricardo au analizat mecanismele avantajelor comparative care permit declansarea unei dinamici de convergenta a dezvoltarii.



In plus, la ora actuala se poate conta si pe noul factor format din circulatia informatiei la nivel global gratie televiziunii si Internetului. Muncitorii romani stiu foarte bine care este nivelul de trai al colegilor lor occidentali. Incepem sa vedem chiar si muncitori chinezi care solicita acordarea de garantii sociale. Teoria convergentei a castigat batalia ideologica in momentul in care Europa a exportat in China nu doar avioane Airbus ci si modelul de securitate sociala.



Sindicalistii de la Automobile Dacia au intrat in greva generala pe 24 martie, pe durata nedeterminata, incheierea protestului fiind conditionata de acceptarea de catre patronatul francez a solicitarilor formulate de salariati.



Principala revendicare, cresterea salariilor cu 550 de lei, a fost din nou respinsa de administratie, care a ajuns la o oferta de crestere medie a veniturilor salariatilor cu 250 de lei. Tribunalul Arges se va pronunta miercuri asupra cererii administratiei S.C. Automobile Dacia de incetare a grevei generale.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1434 ori