Dacia Logan: analiza comparativa concurenta directa

Miercuri, 14 Iulie 2004, ora 04:07
3527 citiri

Vanzarile Daewoo, Renault, Skoda, Chevrolet, Peugeot, Fiat, Hyundai si Volkswagen sunt serios amenintate.Pe o piata mondiala din ce in ce mai saturata, nefiind de acord cu faptul ca 20% din populatia Globului cumpara 80% din productia de automobile, Renault a gasit solutia de crestere populista: si-a propus realizarea unui model pentru cei cu bani putini, modern dar ieftin, spartan dar suficient de mare pentru o familie, fara a face rabat de la calitate si respectand cele mai dure norme de securitate si poluare. Mult timp, unii (in special dintre competitori) au spus ca un astfel de automobil este imposibil, dar ziua de 2 iunie le-a dovedit contrariul. Cu aceasta ocazie am aflat ca Renault a demarat proiectul in 1995, achizitionarea fabricii de la Pitesti fiind doar o etapa, ce-i drept, norocoasa pentru noi.

Programul X90 constituie o noutate in istoria Renault. Este prima gama de vehicule concepute in intregime pentru a fi comercializate in primul rand in afara UE. Primul rezultat este Logan, urmand sa apara un break si o furgoneta (cel mai probabil ceva intre pickup-ul clasic si Renault Kangoo), completand oferta, atat pentru familii, cat si pentru utilizari profesionale.

Introdus la Renault odata cu Twingo, in 1992, conceptul A"design to costA" cunoaste o evolutie decisiva odata cu Logan. Ideea este orientarea intregului proces de conceptie, prin utilizarea unor solutii verificate, care sa induca, simultan, costuri reduse, dar si fiabilitate: de exemplu, alegerea unei punti fata similare cu cea de pe Clio, fara bare antiruliu, si a unei punti spate care provine de la platforma B a aliantei Renault-Nissan (utilizata in premiera la noul Modus).

Astfel, utilizarea unor elemente comune cu alte modele este o garantie de fiabilitate pentru clienti si o sursa de economii pentru marca (intre altele, modulul de incalzire este cel utilizat pe Modus, in timp ce unitatea centrala a habitaclului este derivata de la Twingo si Clio). In conditiile in care procesele de lucru sunt in special manuale, s-a cautat optimizarea materiei prime si s-a evitat utilizarea unor elemente mari de caroserie, evitandu-se totodata si tehnologia laser de sudura a elementelor de tabla. Motoarele si cutiile de viteze sunt in intregime asamblate pe plan local. La programul X90 contribuie, pentru moment, 143 de furnizori importanti, dintre care 43 sunt din Romania, 9 din Turcia, 5 din Europa Centrala si Orientala si 10 din Euopa Occidentala.

Spatiu record la pret fara replica

Pentru a fi mai sugestivi, putem aminti doar cateva elemente: in ciuda utilizarii unei platforme din clasa mica, ampatamentul este mai mare decat cel al multor modele compacte (intre care Megane, Octavia sau Golf), in timp ce latimea banchetei din spate si volumul portbagajului sunt comparabile cu modelul de lux Velsatis. Rezultatul este un spatiu spectaculos in spate, unde trei persoane voluminoase pot calatori fara probleme, avand suficient loc atat pentru picioare, cat si pentru cap. Ca urmare, alaturi de familii, printre potentialii clienti pot fi companiile de taxi.

Logan a fost supus testelor cele mai severe, care corespund unor conditii de utilizare variate si, uneori, extreme. Astfel, climatizarea si incalzirea fac fata unor conditii climatice extreme, cum ar fi cele din Rusia sau din Golful Persic. O premiera la Dacia, noul model beneficiaza de o garantie de 6 ani impotriva coroziunii, lucru de neimaginat cu doar ceva timp in urma pentru masinile produse la Pitesti. Pentru reducerea costurilor de intretinere, pe anumite piete reviziile au loc la fiecare 30.000 de kilometri. Logan are o garda la sol mai mare cu 20 mm fata de vehiculele utilizate in UE, putandu-se deplasa pe drumuri degradate, in zone cu relief abrupt si chiar in zone cu relief marunt. Motoarele pot functiona cu benzine de calitati diferite, ajungand pana la indice octanic 87, chiar daca indeplinesc normele de poluare euro 4.

Securitate la standarde europene

Foarte important este faptul ca Logan, beneficiind de experienta recunoscuta a lui Renault in materie de impact, indeplineste normele europene in materie de soc frontal si lateral. De asemenea, socul din spate a facut obiectul unei atentii similare. Rezervorul de combustibil este sub podea si departe de puntea spate. Alaturi de centurile de siguranta reglabile in inaltime, vehiculul poate fi echipat cu doua airbaguri.

Cursa suspensiilor este mai mare in comparatie cu cea de la vehiculele destinate uilizarii in UE. Un studiu asupra rigiditatii arcurilor limiteaza miscarile sasiului si, in particular, ruliul, a carui valoare este echivalenta cu cea a unui Clio in versiune de baza. Pe versiunile superioare, acest sasiu este echipat cu o bara antiruliu in fata, care ofera un confort superior. Logan are frane cu discuri in fata si tamburi in spate, alaturi de sistemul ABS Bosch 8.0, care este de aceeasi generatie cu cel al modelului Megane II, cu repartitor electronic al fortei de franare.

Ca si in cazul Solenza, variantele de baza au un sistem de directie mecanica pentru intrarea in gama si o directie asistata hidraulic pentru versiunile de varf.

Posibile victime

DACIA

In ciuda saltului evident de calitate, Solenza va fi afectata. Se va realiza un transfer de clienti traditionali, de la Clasic la Solenza si de la actuala Solenza catre LOGAN, mai ales ca sunt sanse mari ca cele doua game sa se intrepatrunda. Si daca clientii vor avea la dispozitie o masina LOGAN de baza, dar cu aerul conditionat optional (cum este cazul actualului model Europa), s-ar putea sa renunte la o Solenza Scala. La aproximativ aceiasi bani, acest fenomen va fi probabil limitat doar de capacitatea insuficienta de productie. Sunt sanse mari ca, in urma atragerii unor potentiali clienti de la concurenta, cota de piata totala Dacia sa treaca de 40%, si aceasta in conditiile cresterii totale a pietei auto pana la lansarea motorizarii diesel a noului model. Varianta Solenza diesel va fi afectata, datorita aceleiasi intrepatrunderi intre game (Solenza diesel scumpa versus Logan cu benzina, de baza).

DAEWOO

Datorita faptului ca vinde aproape exclusiv masini cu preturi sub 10.000 euro si, in conditiile in care cota de piata este de peste 20% (vanzari preconizate de peste 20.000 de unitati pana la sfarsitul anului), Daewoo va fi marca dramatic afectata in primul rand. In urma scaderii asteptate a pretului pentru Solenza, Matiz va intra in concurenta directa la bugete si echipari similare. In aceste conditii, este greu de crezut ca romanii nu vor prefera o masina ca Solenza in locul unei jucarii ca Matiz, mai ales ca, in ultimul timp, scaderea calitatii de fabricatie la Daewoo Romania este evidenta. Poate doar daca nu va urma o noua serie de ieftiniri disperate, care sa impuna Matiz doar prin pret.

Cielo este urmatorul model vizat, avand in vedere faptul ca LOGAN este o masina mai mare decat Solenza, utila si pentru o familie care pana acum ar fi putut alege Cielo. LOGAN va fi lansata intr-o varianta de echipare aproximativ similara, daca nu superioara lui Cielo, la pret similar. Asa ca romanii vor avea de ales intre un model vechi, proiectat in anii A'80, fara elemente moderne de securitate activa si pasiva, cu probleme de calitate a montajului si materialelor utilizate, fara viitor nici macar in Romania si un model aflat pe val, de care va pomeni toata lumea auto mondiala, care are sanse sa se produca in alte cateva tari (am putea spune continente), cu ambitii sa devina o masina de referinta in istoria Renault.

Nici Nubira nu va ramane linistita, in conditiile in care LOGAN reprezinta o alternativa interesanta ca masina de familie, dar cu aproximativ 3.000 de euro mai ieftina si cu imaginea ultimei noutati Renault. Ca urmare, sunt sanse ca Nubira sa ramana doar optiunea organelor de partid si de stat, care utilizeaza bugetul public. Oricum, ar fi bine pentru toata lumea sa se termine cu incertitudinea care planeaza asupra fabricii de la Craiova si sa aflam, in sfarsit, care ii va fi soarta.

RENAULT

Fara indoiala, atata timp cat pana si cei de la Renault compara noul LOGAN cu Clio Symbol, nu este un secret faptul ca acesta va fi afectat intr-o masura importanta; si daca tinem cont de faptul ca in prezent Symbol reprezinta 44% din vanzarile Renault in Romania, iata ca vom asista la o problema importanta in familia Renault, unde noul nascut va manca din cotele fratilor mai mari. Deja sunt unii care, la alegerea unei masini noi opteaza pentru Solenza Scala in defavoarea unui Symbol slab echipat, obtinand si o economie de aproximativ 3.000 de euro, este adevarat, in conditiile unui produs diferit ca imagine, calitate de executie, materiale etc., dar cu o fiabilitate comparabila.

Ca urmare, variantele Symbol de baza au sanse sa fie ocolite, in favoarea lui LOGAN. Mai mult, daca LOGAN reprezinta intr-adevar un mare salt calitativ fata de Solenza, ar putea intra chiar in concurenta directa, factorul de decizie A"pretA" fiind cel care ar putea influenta decisiv alegerea, aici fiind vizat mai ales modelul de 75 CP. In schimb, doritorii de diesel vor reprezenta in continuare clienti fideli pentru Symbol, dar numai pana cand noua Dacia va primi si ea un motor diesel, caz in care se va repeta povestea de la benzina. Este putin probabil ca Renault sa practice reduceri de pret pentru a sustine acest razboi fratricid, asa ca are sansa unui contraatac prin sporirea gradului de echipare.

SKODA

A fost privita mult timp ca un miracol al Estului, fiind considerata un fel de Volkswagen pentru modesti; multi dintre romani si-ar dori ca noua Dacia sa aiba o traiectorie similara. Din pacate, nu mai este demult o masina ieftina, avand tarife aliniate cu majoritatea celorlalti competitori din import. Aproape 25% din vanzarile marcii sunt in segmentul sub 10.000 euro, asa ca si Skoda va fi, fara indoiala, afectata.

Ca si in cazul Clio Symbol, vor suferi in primul rand modelele Fabia ieftine, de baza, cu motoare mici pe benzina, in ambele variante de caroserie (hatchback si in trei volume). Alaturi de aspectul nou si de presupusul salt calitativ fata de Solenza, LOGAN are un motor mai puternic (75 CP) in comparatie cu cele mai vandute variante Fabia pe benzina (doar 64 CP), asa ca ar putea intra chiar in concurenta directa, factorul de decizie pret fiind cel care ar putea influenta decisiv alegerea. Similar cu Renault, doritorii de diesel vor ramane in continuare clienti fideli pentru Fabia, dar numai pana cand noua Dacia va primi si ea un motor diesel, caz in care se va repeta povestea de la benzina. In general, Skoda ne-a invatat cu oferte speciale periodice, constand mai ales in adaugarea unor echipamente optionale, aceasta putand fi o cale eficienta de a face fata competitiei.

CHEVROLET

Noua gama Daewoo, produsa in era GM, a intrat in Romania de mai putin de un an, dar a urcat deja intre primii 10 importatori. Din pacate, majoritatea vanzarilor sunt contabilizate de Kalos, un model comparabil cu noua Dacia, care are si dezavantajul taxelor vamale de 30%, fiind produs in Coreea. Ca urmare, inevitabil, LOGAN va atenta si la potentialii clienti Chevrolet, mai ales ca acestea nu stralucesc din punct de vedere al materialelor, finisarii si gradului de echipare, fiind percepute ca fiind exact ceea ce sunt - marca ieftina a lui GM. O supapa de oxigen ar putea veni din partea noului model Lacetti, care ataca segmentul compact cu preturi modice. Surpriza cea mai mare pentru toata lumea, care ar rezolva in acelasi timp si problema Chevrolet, dar si pe cea a lui Daewoo, ar fi finalizarea incertitudinii fabricii de la Craiova prin cumpararea de catre GM, care ar putea incepe productia noilor modele in Romania.

PEUGEOT

In gama Peugeot, peste 15% din vanzari reprezinta variante mai ieftine de 10.000 de euro (fara taxe), fiind vorba de variantele de baza de la 206 - este vorba de motoare mici si echipari spartane, dar care astazi reprezinta o optiune pentru cei care vor altceva, fata de Dacia, Daewoo sau Renault. Chiar daca acestea au caroserii in doua volume, fiind ideale pentru deplasarea urbana, cele cateva atuuri detinute de LOGAN (noutate, pret, grad de echipare, salt calitativ etc.) ar putea sa-i determine pe o parte dintre potentialii clienti macar sa ia in calcul si alternativa Dacia. Cu siguranta, Peugeot nu poate concura in termen de pret, asa ca va trebui sa compenseze eventualele pierderi de clienti de la limita inferioara a gamei, in favoarea Dacia, cu atragerea altora, in primul rand prin motorizarile diesel de referinta si, de ce nu, prin modelele mai bine echipate.

FIAT

Din punct de vedere constructiv, principalul concurent este Albea, care reprezinta varianta turco-italiana pentru LOGAN. In favoarea Albea putem contoriza volumul record al portbagajului, puterea mai mare si interiorul cu materiale superioare, din pacate totul fiind la un pret mai mare decat cel anticipat pentru LOGAN, la echipare echivalenta. Din punct de vedere pret, Fiat propune in aceasta zona si modelul Panda, este adevarat cu o cu totul alta arhitectura. Tinand cont de influenta majora pe care o are pretul pentru romani, sunt sanse ca, din acest motiv, sa fie afectate si vanzarile de la Panda, care tocmai au decolat. Si cum Albea si Panda au reprezentat impreuna peste 77% din vanzarile Fiat in primele 4 luni, iata ca LOGAN devine un motiv serios de ingrijorare.

HYUNDAI

Cu 35% din vanzarile marcii dupa patru luni, Accent este un element de baza al dezvoltarii Hyundai in Romania. Din pacate, are doua uriase piedici in noile conditii: concurenta directa cu LOGAN si taxele vamale de 30%, datorate originii coreene. Daca se ia in calcul si diferenta de pret, raman ca argumente puterea mai mare, interiorul mai prietenos, dorinta de a avea altceva si, de ce nu, motorizarea diesel. In ciuda dimensiunilor exterioare comparabile, Accent are cel mai mic ampatament dintre modelele similare, afectand astfel confortul pasagerilor din spate. Volumul redus al portbagajului este compensat de posibilitatea rabatarii banchetei, rezultand un spatiu util generos.

VOLKSWAGEN

Pare o intamplare faptul ca Volkswagen are modele mai ieftine de 10.000 euro, dar acestea acumuleaza 10% din totalul marcii. Pentru cei de la Volkswagen, compararea lui Polo cu LOGAN ar suna a blasfemie, dar pentru clientul care are putini bani in buzunar aceasta analiza este chiar indicata. Nu stim cati dintre cei care au Volkswagen in cap vor renunta in favoarea noii Dacia, dar sunt sanse sa se intample si aceasta minune. Oricum, cele cateva unitati luate in calcul sunt ca si inexistente la nivelul intregii piete, fiind resimtite doar de Porsche Romania. Si cum in acest an Volkswagen are o crestere mult mai mica, comparativ cu tendinta generala a pietei, fiecare masina vanduta sau nu conteaza. Totusi, in general, clientii de VW isi doresc masini echipate, mai putini fiind cei cu tendinte spartane. Poate ca in cazul firmelor este mult mai usoara renuntarea la confort in favoarea pretului.

Motorizare moderna

Lansarea coincide cu introducerea a doua versiuni pe benzina: 1,4 litri 75 CP si 1,6 litri 90 CP. Oferta va fi completata in 2005 cu o versiune diesel 1,5 dCi 65 CP si de o versiune pe benzina 1,6 litri 16 V 107 CP. Criteriile care au stat la baza alegerii motoarelor au fost costul, robustetea, polivalenta si usurinta intretinerii. Astfel, motoarele cu 8 supape au fost din plin incercate pe mai multe vehicule din gama Renault, fiind si acum utilizate pe Clio Symbol si Kangoo. La cele doua este asociata o cutie de viteze cu cinci trepte, utilizata pe Laguna II si Megane II. Primele trei trepte sunt scurte si ajuta demarajele si reprizele la viteza scazuta sau atunci cand vehiculul este incarcat. Ultimele doua trepte privilegiaza consumul si acustica. Rezultatul este o economie de top in categorie, culminand cu 6,8 litri / 100 km in ciclu mixt, pentru 1,4. La acest consum modest contribuie si greutatea redusa, in ciuda dimensiunilor generoase.

Prima etapa a programului X90A

Romania este placa turnanta a proiectului X90, in calitate de uzina sursa si uzina pilot, reprezentand investitia majora. A"Esentialul investitiilor (din 489 milioane euro) a fost afectat modernizarii aparatului industrial al platformei de la Pitesti, a carei capacitate de productie va fi dusa in 2005 la 200.000 de vehicule pe an si 150.000 de seturi CKD pentru celelalte situri de fabricatie ale modelului LoganA", precizeaza dl. Francois Fourmont, director general la Dacia. Este adevarat ca la Pitesti au fost aduse si o serie de linii demontate de la alte fabrici Renault, cum ar fi anumite prese de la Sandouville sau linia de montaj pentru motorul diesel de 1,9 litri, de la Cleon, dar fara a afecta calitatea produsului final. Aici s-a inregistrat o crestere a parametrilor de calitate cu 50%, intre 1999 si 2002, in timp ce departamentul de motoare atinge acum nivelul celor mai bune uzine europene.

Pana in prezent, la Pitesti s-au instalat opt furnizori internationali (Valeo, Euro APS, Johnson Control, ACI, Piroux, Iri, MCI Ingenerie, Metal Impex), care au adus un aport de competente tehnice si castiguri in domeniul productivitatii. In scopul de a intari capacitatile partenerilor Dacia si de a dezvolta volumul acestora de productie, numarul de furnizori a fost redus, de la aproape 200 pentru Berlina, a carei fabricatie se va incheia in 2004, la 143 pentru Logan.

Logan A- un proiect global

Programul X90 are ca obiectiv producerea anuala a peste 700.000 de unitati din acest model, la nivelul anului 2010. Dupa lansarea din Romania, din septembrie, vanzarile se vor extinde treptat in Europa Centrala si Orientala. Incepand cu anul 2005, viitorul centru de piese de schimb Renault A- Nissan de la Gyor va servi si ca platforma regionala pentru aprovizionarea cu piese Dacia.

In Rusia, Renault a investit 230 de milioane euro pentru a produce Logan din 2005, de aceasta data sub sigla Renault, capacitatea de productie fiind de 60.000 de vehicule pe an.

Marocul va fi prima extensie in afara Europei, la uzina Somaca urmand a fi produse 30.000 de unitati pe an, o parte destinate exportului (exista mari perspective de export catre tari din Maghreb), aici marca fiind Dacia.

In Iran, incepand din 2006, planurile de productie sunt la nivelul de 300.000 de vehicule pe an, o parte destinate exportului. Pentru piata locala, marca va fi Renault.

Columbia are o istorie aparte, fiind unul dintre locurile in care Logan va avea sigla Renault de nevoie, ca urmare a proastei reputatii pe care o are Dacia istorica. Oricum, aceasta fabrica va crea bazele unui export in zona Americii Centrale.

Pare de necrezut, dar pana acum am discutat despre un produs al industriei auto romanesti!

Sursa: Autoexpert