Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Guvernul lanseaza "Prima Masina". Dacia si Ford sustin programul

Guvernul lanseaza "Prima Masina". Dacia si Ford sustin programul


Guvernul vrea sa lanseze din noiembrie programul "Prima Masina", prin care isi propune sa sprijine achizitia de autoturisme noi cu credite bancare garantate de stat si estimeaza ca proiectul va genera vanzarea a 20.000 de unitati anual. Acest program este sustinut si de cei doi producatori auto din Romania, Dacia si Ford.

"In primul rand dorim sa sprijinim achizitia de masini noi de catre tineri prin credite bancare garantate de stat, in al doilea rand sa stimulam achizitia de autoturisme noi mai sigure si mai putin poluante si, in al treilea rand, sa incercam sa dezvoltam cat mai mult productia locala de autoturisme cu multiple efecte pe industria orizontala", a declarat luni ministrul Economiei, Constantin Nita, intr-o conferinta organizata pentru prezentarea oficiala a programului.

Dacia si Ford apreciaza ca programul "Prima Masina" este unul util, opinie impartasita si de APIA, care precizeaza insa ca va fi nevoie de ajustari care sa permita accesul mai multor marci in cadrul proiectului.

Ce prevede programul

Programul este destinat in principal tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 35 de ani, care vor avea prioritate, dar si altor categorii de varsta, si vizeaza emiterea de garantii de stat pentru creditele contractate de beneficiari in vederea achizitiei de autoturisme noi.

Garantia statului va acoperi maximum 50% din valoarea creditului acordat in cadrul programului, diferenta fiind reprezentanta de autoturismul achizitionat.

Valoarea creditului va fi de maxim 50.000 de lei plus TVA, la care se adauga costul politei CASCO pentru primul an.

Avansul minim solicitat de banci beneficiarului va fi intre 5% si 10% din valoarea creditului, iar costul total al finantarilor garantate de stat nu va depasi ROBOR la 3 luni plus o marja de 3%.

Durata maxima a perioadei de creditate va fi de 84 de luni.

Autoritatile estimeaza ca prin acest program vor fi vandute 2.500-3.000 de masini pana la finele acestui an, respectiv 20.000 de unitati noi anual.

Prevederile acestui program vor fi cuprinse intr-un proiect de act normativ

Prevederile acestui program vor fi cuprinse intr-un proiect de act normativ care va fi analizat de guvern in aceasta saptamana, intr-o prima lectura.

Nita a aratat ca plafonul de garantii va fi stabilit de Ministerul de Finante impreuna cu Fondul de Garantare, iar pana in prezent patru banci si-au anuntat intentia de participare in cadrul proiectului.

Ministrul Economiei a precizat, raspunzand unei intrebari, ca nu se intentioneaza cumularea acestui program cu programul "Rabla".

"Dupa parerea mea, ceea ce se intampla cu Rabla este o problema. Toate autoturismele vechi pe care le vedeti le tin cate un an, doi, dupa care vin cu ele la programul Rabla, ceea ce inseamna ca noi finantam de fapt, indirect, autoturismele vechi din alte state", a spus ministrul Economiei.

El a aratat ca rata lunara pentru o masina de 13.000 de euro achizitionata prin acest program s-ar plasa la 150 de euro.

Pe de alta parte, Nita a precizat ca nu va fi posibila achizitia de masini prin acest program mai scumpe decat plafonul stabilit, la care clientul sa acopere diferenta.

Vanzarile de autoturisme vechi din Romania sunt de trei ori mai mari decat cele de masini noi, care inregistreaza un volum anual de 80.000 de unitati.

Totodata, vanzarile de masini noi catre persoane fizice reprezinta aproximativ 20.000 de unitati, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei.

Care este pozitia producatorilor de automobile

"Am participat la pregatirea acestui program si consider ca este un instrument nou, menit sa reanime piata automobilelor noi", a declarat Constantin Stroe, membru CA la Automobile Dacia si presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).

Stroe a solicitat autoritatilor sa prezinte cu cat este mai mic costul creditului prin acest program, comparativ cu variantele de finantare existente in prezent, iar pe de alta parte sa nu neglijeze categoriile de varsta de peste 35 de ani.

"Pentru noi este foarte importanta miza de a relansa vanzarile de masini noi catre persoane fizice. Noi stim ca dupa criza din 2008 a existat o reticenta importanta din partea acestora in a cumpara masini noi si speram ca programul va influenta favorabil relansarea vanzarilor", a spus Nicholas Maure, seful Dacia Romania.

Directorul general al Ford Romania, Zoltan Brassai, a vorbit despre cresterea ponderii vanzarilor de masini second hand din ultimii ani in dauna celor noi si a apreciat implementarea programului, precizand ca masinile B-Max produse la Craiova se incadreaza in acest proiect.

"Fata de derularea programului, credem ca vor mai fi probabil unele ajustari, unele corectii, cum s-a intamplat si cu Prima Casa. Credem ca trebuie avut in vedere ca programul sa nu afecteze din punct de vedere concurential piata, sunt totusi marci care nu intra doar in aceasta limita", a spus Marius Tudor, secretarul general al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule (APIA).

El apreciaza ca programul ar trebui sa permita si achizitiile de masini la preturi mai ridicate decat pragul de 50.000 de lei propus in actuala varianta a programului.

"As remarca ca este totusi un program util in conditiile in care accesul la credite a fost destul de dificil in ultimii ani", a mai spus reprezentantul asociatiei.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 2419 ori