Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Hibride, masini 100% electrice sau pe baza de hidrogen - producatorii auto japonezi vad diferit calea spre masina viitorului

Hibride, masini 100% electrice sau pe baza de hidrogen - producatorii auto japonezi vad diferit calea spre masina viitorului

Toyota vinde bine hibride dar studiaza si tehnologia celulei de hidrigen, Honda spune ca nu are incredere in masinile electrice si promoveaza masinile cu hidrogen, care insa sunt scumpe pentru productia de serie, in timp ce Mitsubishi si Nissan sunt convinse ca masinile care se incarca de la priza sunt pariul castigator in viitor. Producatorii auto

japonezi vad diferit calea spre succes in cursa pentru masina

viitorului, iar Financial Times analizeaza ce face fiecare in aceasta

batalie.


In prezent, tot mai multi producatori vin cu

alternative la combustibili clasici, care devin scumpi si afecteaza

mediul. In industrie exista o disputa intre cei care sustin masinile

care se incarca la priza si cele pe baza de celule de combustibil, care

genereaza energie electrica, folosind hidrogen.


Seful Honda nu

crede ca bateriile vor deveni suficient de puternice pentru a fi

viabile in viitor. El spune ca gama de hibride se va mari, insa numai

la sectiunea masinilor de clasa mica, dar subliniaza ca Honda nu vrea

sa produca un vehicul ce va fi propulsat exclusiv de baterii

incarcabile la priza. Honda spune ca cele mai noi baterii litiu-ion

sunt viabile doar pentru cei care merg mai putin de 100 km zilnic cu

masina. In plus, pentru ca sedanul Accord sa mearga 600 de km incarcat

doar de la priza, "bateria ar trebui sa reprezinte doua treimi din

masina", crede Takeo Fukui, CEO al Honda.


Producatorul

promoveaza puternic tehnologia celulei de combustibil si a inceput

productia de serie, in volume limitate ce-i drept, a vehiculului FCX

Clarity, care trebuie alimentat cu hidrogen si are ca emisii doar apa.

Insa, masina va fi produsa in doar cateva sute de exemplare, iar

criticii spun ca nu e o solutie pentru viitor, fiindca productia unei

masini ii costa pe cei de la Honda cam 950.000 de dolari. Si chiar daca

avansurile tehnologiei o vor face mai ieftina, ea nu va putea ajunge sa

coste mai putin de 100.000 de dolari peste un deceniu, insuficient

pentru a o face populara.


Pe de alta parte, Mitsubishi si Nissan

nu-s de acord cu Honda si considera ca masinile incarcabile de la

priza, cu baterii litiu-ion, sunt solutia ideala pentru viitor. Cei doi

producatori le vor scoate pe piata curand - Mitsubishi chiar anul

viitor, iar Nissan in 2010 pe pietele din Japonia si SUA.


Nissan

lucreaza cu grupul nipon NEC pentru constructia viitoarelor baterii si

considera ca masinile vor avea o autonomie de 160 km si vor putea fi

incarcate in proportie de 80% in doar 20 de minute. Niponii spun ca in

cativa ani autonomia ar putea ajunge la 300 km.


Toyota pare sa

stea departe de disputa, dar analizeaza toate posibilitatile. In

prezent hibridele sale merg bine in SUA, dar japonezii studiaza atat

constructia unor baterii cu Panasonic, cat si tehnologia celulei de

combustibil. Totusi, chiar si Toyota inclina balanta catre baterii, din

moment ce seful companiei, Katsuaki Watanabe, a spus ca masinile pe

hidrogen vor deveni viabile abia peste un deceniu. Toyota a promis ca

va pune accent pe versiuni ale lui Prius ce pot fi incarcate la priza

si a promis ca in 2020 toate modelele din gama vor avea versiuni

hibride.


Totusi, crede Koji Endo de la Credit Suisse, Toyota are

suficiente fonduri sa astepte si apoi sa marseze pe tehnolgia care va

iesi castigatoare din aceasta disputa.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 2124 ori