Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Ce cauta Mercedes in Romania

Ce cauta Mercedes in Romania
Mercedes vine in Romania? Daca ar fi sa luam in seama declaratiile oficialilor romani, este doar o chestiune de timp pana cand compania germana va anunta zona geografica in care isi va derula investitia in tara noastra.

Ultimii sase-sapte ani au adus in Romania o serie de
investitori de mare calibru. Cei mai multi dintre ei au venit atrasi de privatizarile
importante care s-au facut. Altii, mai putini la numar, au sosit pentru a face
proiecte greenfield.



Industria auto este deja o ramura extrem de importanta
pentru economia romaneasca. Nu sunt doar vorbe, ci sunt fapte sustinute de
cifre. Daca in urma cu 10 ani, exporturile romanesti erau dominate de lohnul
din industria textila, astazi cifrele balantei comerciale arata o noua epoca:
dominatia industriei auto.



Este, cu siguranta, un pas inainte (trecerea de la
lohnul textil la cel auto), datorita faptului ca industria auto inglobeaza mai
multa valoare adaugata, utilizeaza forta de munca cu o calificare mai inalta si
este una dintre industriile de varf ale economiei mondiale.



Ce i-a atras pe investitorii din industria auto in Romania? Decizia
de a investi intr-o anumita tara, in orice domeniu, are in vedere cifrele
macroeconomice (crestere economica, inflatie, deficite), stabilitatea
legislativa, nivelul de dezvoltare al infrastructurii si posibilitatile de
dezvoltare ale pietei locale, dar si ale celei regionale.



La indicatorii
macroeconomici se adauga cei legati de mediul microeconomic: raportul dintre
costul fortei de munca si calificarea sa este unul dintre cele mai importante
criterii luate in calcul de investitorii straini. Birocratia sau deschiderea
autoritatilor centrale si locale sunt si ele avute in vedere in momentul
deciziei privind localizarea intr-un stat sau altul, intr-o zona sau alta. Spre
exemplu, exista sau a existat o concurenta serioasa intre Romania si Serbia
pentru atragerea companiei Mercedes.



Conform declaratiilor oficiale, Serbia este
dispusa sa ofere nemtilor pentru investitie un teren gratuit cu toate utilitatile
necesare, un teren care sa aiba statutul de zona scutita de plata taxelor
locale pe 10 ani si ajutoare de stat pentru investitiile mai mari de 200 de
milioane euro si care creeaza peste 1.000 de locuri de munca.



De altfel, Serbia
are experienta in atragerea investitorilor dupa ce a parafat afacerea Zastava
cu Fiat. Evident, Serbia este avantajata in competitia cu Romania, in ceea ce
priveste acordarea de facilitati, de faptul ca nu trebuie sa se supuna
rigorilor Uniunii Europene.



Nu trebuie insa sa ne imbatam cu apa rece. In ceea ce
priveste investitiile, inclusiv cele auto, Romania se incadreaza in tendinta generala a delocalizarii. Marile companii cauta cu febriliate state,
zone, in care sa produca mai ieftin, mai eficient. Un studiu PriceWaterhouseCoopers
arata fara putinta de tagada acest lucru.



Numai in perioada 2001-2008,
investitori precum Fiat, Ford, General Motors, Matra, MG Rover, Jaguar,
Peugeot-Citroen au inchis opt fabrici in Italia, Franta, Potugalia si Marea
Britanie. In total, industria auto "a pierdut" astfel productia a 1,4 milioane
de vehicule. In schimb, in aceeasi perioada, pierderile au fost compensate prin
deschideri de noi uzine care in total produc 1,6 milioane de vehicule.



Deschiderile de noi uzine au fost facute de Toyota (Franta), Daimler-Chrysler
(Germania), Volkswagen (Germania), Porsche (Germania), Toyota/PSA (Cehia), PSA
(Slovacia), Kia (Slovacia), Hyundai (Cehia).



Tendinta continua. Peugeot Citroen si Mitshubishi au anuntat
ca vor crea o societate comuna in Rusia care va produce pentru ambele companii.
Sandero, modelul fabricat de Renault, se va produce si in Rusia.



Mai mult decat
atat, tendinta se accentueaza: alianta Renault-Nissan a anuntat ca va produce
in India, in parteneriat cu un investitor local, un automobil de 2.500 dolari.
Industria auto cauta un bun raport pret-calitate in ceea ce priveste forta de
munca, dar si deschiderea de noi piete.



Din aceste puncte de vedere, Romania pare a fi pe val. Investitia
Renault de la Dacia, cumpararea uzinelor de la Craiova de catre Ford, investitiile
mai mici, producatoare de lohn auto au atras atentia marilor companii.



Venirea
Mercedes in Romania ar fi inca o veste buna pentru economia romaneasca. O alta
veste buna este cea care vine dinspre compania Renault, firma care a decis sa
investesca in Romania, la Titu (judetul Dambovita), intr-un centru de
proiectare. Este semnalul ca Romania ar putea sa treaca la nivelul urmator si
anume la cel de proiectare. Un domeniu de varf al productiei auto, care aduce
mai multa valoare adaugata, surclasat poate doar de cercetarea in domeniu.



Nu trebuie insa sa uitam cazul Nokia. Romania a jubilat,
Germania s-a maniat. Un succes de moment sau mai multe nu trebuie sa ne faca sa
omitem esenta fenomenului. Companiile sunt tot mai putin legate de un stat sau
de o regiune.



In cautarea eficientei, sentimentele dispar. Daca astazi ne
bucuram ca vin investitorii, trebuie sa fim pregatiti si pentru momentul in
care vor dori sa plece. Facilitatile sau amenintarile politicienilor nu vor schimba
decizia unei companii. Cifrele si calculele seci legate de competitivitate vor
cantari tot mai mult, de acum incolo, in luarea unei decizii de catre un
investitor.   



Un comentariu de Constantin Rudnitchi



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5851 ori