Piata tichetelor de masa poate creste lunar cu 150 mil. lei

Duminica, 13 Mai 2012, ora 16:00
2195 citiri
Piata tichetelor de masa poate creste lunar cu 150 mil. lei

Potentialul de crestere pe piata tichetelor de masa este de peste 150 de milioane de lei lunar, in Romania, in conditiile in care doar 47% din totalul salariatilor beneficiaza de aceste tichete, releva o analiza a Golden Mind & Spirit.

Potrivit acestui studiu, in Romania, mai putin de o treime din companiile din categoria IMM-urilor utilizeaza tichetele de masa si cadou, ceea ce arata ca potentialul de dezvoltare al acestei piete este semnificativ.

Societatile cu mai putin de 10 salariati sunt cel mai putin familiarizate cu sistemul tichetelor de masa, ele suferind, de altfel, cel mai mult in ultimii ani, ca urmare a situatiei economice. Ponderea lor in utilizarea acestui sistem de motivare este de doar 24%.

Per ansamblu, 47% din totalul salariatilor din Romania beneficiaza de tichete, ceea ce, numeric vorbind, inseamna sub doua milioane de persoane.

In raportul Golden Mind & Spirit se mai arata ca, pe baza acestor date, avand in vedere totalul de 4,2 milioane de angajati existenti in Romania, din care aproximativ 1,5 milioane nu au dreptul la tichete (fiind bugetari) si 1,9 milioane au deja astfel de bonuri, expertii Golden Mind&Spirit au ajuns la concluzia ca exista un potential de crestere echivalent cu 800.000 de salariati.

Astfel, daca fiecare din acesti salariati ar primi, in medie, 21 de tichete de masa lunar, potentialul de crestere al pietei tichetelor ajunge la cel putin 16,8 milioane de tichete emise lunar, iar la valoarea nominala de 9 lei a unui tichet, expertii Golden Mind&Spirit estimeaza ca "golul" din aceasta piata se cifreaza la peste 151 milioane de lei, in pofida multiplelor beneficii consistente pe care sistemul tichetelor le aduce atat pentru salariat si angajator, cat si pentru economia nationala.

"Din pacate, principalul motiv pentru care companiile nu acorda tichete il reprezinta situatia financiara dificila cu care acestea se confrunta (51% renunta din aceasta cauza). Cu toate acestea, 20% din companii nu sunt de fapt familiarizate cu serviciul tichetelor. Exista, de asemenea, o disproportie intre companiile mari si medii, pe de o parte, care sunt principalii utilizatori ai sistemului de tichete, si firmele mici care il utilizeaza mult mai putin. Firmele mici au, insa, la fel de multe avantaje din utilizarea tichetelor de masa ca si companiile mai mari", atrag atentia specialistii Golden Mind&Spirit.

Potrivit acestora, un alt aspect ce trebuie avut in vedere este cel legat de valoarea nominala a unui tichet de masa, care este in prezent de noua lei, si care nu poate asigura o masa de pranz, asa cum rezulta si dintr-un studiu al Institutului de Economie Nationala din cadrul Academiei Romane.

"Pentru a tine cont de inflatie si de costul crescut al alimentelor, valoarea unui tichet ar trebui sa fie de 12 lei", afirma expertii Golden Mind&Spirit.

In concluzie, raportul arata ca, pentru o mai buna cunoastere a sistemului tichetelor in Romania, este nevoie de o informare sustinuta a pietei privind avantajele acestuia.

Informarea trebuie sa se adreseze atat mediului privat, in sensul in care si firmele mici sa vada care sunt beneficiilor lor daca isi motiveaza angajatii pe aceasta cale, cat si autoritatilor care nu sunt intotdeauna constiente de avantajele pe care tichetele de masa le aduc in sensul reducerii economiei subterane atat in ceea ce priveste salarizarea la negru, cat si fiscalizarea produselor alimentare.

Tot in cadrul informarii autoritatilor trebuie sa fie inclusa si constientizarea faptului ca valoarea de noua lei pentru un tichet de masa este insuficienta, motiv pentru care o actualizarea a valorii acestuia pentru a acoperi macar rata inflatiei se impune de urgenta.

O latura aparte ar fi lansarea unei dezbateri publice privind rolul si locul altor tipuri de tichete (de vacanta, de exemplu), care, la fel ca si in cazul celor de masa, ar veni in sprijinul industriei la care face referire si ar deveni un instrument de lucru extrem de util pentru tot circuitul angajator, angajat, buget de stat, dar si sectorul economic in cauza la serviciile caruia apeleaza tichetul de vacanta, si anume turismul.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#tichete masa, #piata tichete masa, #reducere economie subterana, #bugetul de stat, #angajati romani , #Stiri Companii