Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Opinie avocat Dragne si Asociatii: Impactul majorarii plafonului TVA

Opinie avocat Dragne si Asociatii: Impactul majorarii plafonului TVA


Care este impactul pe care il are majorarea plafonului TVA asupra firmelor si care sunt companiile care pot benefia de pe urma acestei majorari, comenteaza pentru Business24 avocatul Mircea Maier, Avocat Asociat Dragne & Asociatii.

In primul rand, inainte de orice fel de analiza, credem ca se impun unele clarificari, deoarece am observat, inclusiv din acoperirea media a subiectului, ca nu toate aspectele ce tin de efectele modificarii plafonului de TVA au fost pe deplin lamurite.

Astfel, trebuie avut in vedere faptul ca proiectul de act normativ nu modifica prevederea din Codul Fiscal potrivit careia persoana impozabila care indeplineste conditiile prevazute de lege pentru aplicarea regimului special de scutire poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa (art.152 alin.3 din Codul Fiscal).

Ca atare, textul normativ care impune obligatia de inregistrare ca platitor de TVA la un anumit plafon raportat la cifra de afaceri, actualmente 35.000 euro, in proiectul legislativ 65.000 euro, este obligatoriu doar in conditiile in care un anumit contribuabil opteaza initial pentru regimul special de scutire si atinge ulterior plafonul stabilit de lege.

Pentru cazul in care contribuabilul opteaza inca de la inceput sau pe parcurs pentru plata TVA, respectiv renunta la beneficiul regimului special de scutire (poate avea deci cifra de afaceri sub plafon si totusi sa plateasca TVA), vor fi aplicabile prevederile legale generale in materie de TVA, si nu cele specifice regimului special de scutire pentru intreprinderile mici.

Mai trebuie precizat ca exista si posibilitatea, conform art.152 alin.7 din Codul Fiscal, propus a fi modificat de noul act normativ, ca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA sa solicite scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs.

Efectele produse de modificarile Codului Fiscal: limitarea dreptului de deducere a TVA in anumite situatii

Se poate observa ca sub limita plafonului prevazut de lege exista o flexibilitate in ceea ce priveste inregistrarea sau nu in scopuri de TVA, contribuabilul putand decide si opta pentru oricare dintre regimuri, respectiv regimul normal (art.153 din Codul Fiscal) sau regimul special de scutire (art.152 din Codul Fiscal).

Raportat la acest aspect, majorarea plafonului de TVA credem ca va avea efecte doar in ceea ce priveste acele companii sau contribuabili care ar fi dorit, din motive ce tin spre exemplu de domeniul de activitate si parteneri de afaceri sau clienti, sa isi pastreze regimul de scutire si peste plafonul de 35.000 euro, avand o cifra de afaceri intre 35.000 euro si 65.000 euro.

Doar pentru acesti contribuabili majorarea plafonului va genera un efect, pentru restul fiind probabil indiferenta modificarea de plafon, din moment ce ori inregistrau cifra de afaceri sub 35.000 euro, si deci beneficiau si in vechea reglementare de scutire, ori s-au declarat inca de la inceput platitori de TVA, si nu le este aplicabila scutirea, ori, in ultimul caz, aveau sau au cifre de afaceri de peste 65.000 de euro, si sunt obligati oricum si de vechea si de actuala reglementare sa se inregistreze ca platitori de TVA.

Nu exista o estimare a numarului acestor contribuabili, dar suntem de parere ca acestia sunt in numar redus ca pondere in numarul total de contribuabili, si nu vor putea genera, cel putin pe termen scurt, efecte sesizabile la nivel macroeconomic.

Regimul de scutire este de obicei preferat de acei contribuabili care (i) livreaza bunuri sau presteaza servicii pentru clienti sau parteneri de afaceri care nu pot sa-si deduca taxa (in marea majoritate persoane fizice), profitand de posibilitatea de a presta servicii sau livra bunuri la un pret mai mic (spre exemplu veniturile din drepturile de autor), (ii) contribuabilii care nu au achizitii, sau acestea sunt mici, cum sunt spre exemplu cei care presteaza servicii, pentru care nu se justifica inregistrarea pentru a beneficia de dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata aferenta acestora, sau (iii) societatile in faza de start-up care, din motive de costuri suplimentare legate de declararea si gestiunea TVA, opteaza pentru scutire.

Se poate observa ca noua modificare a Articolului 145 ind. 1 din Codul Fiscal, intitulat "Limitari speciale ale dreptului de deducere", isi propune o mai buna reglementare a acestor limitari. Acest articol exista intr-o alta forma, usor diferita, si in prezenta reglementare, introdusa prin OUG nr.125/2011.

Piata auto, cea mai afectata

Raportat la vechea reglementare, modificarile nu sunt unele de structura, varianta art.145 ind.1 din Codul Fiscal, care a fost introdusa prin OUG nr.125/2011, fiind in mare parte reformulata.

Efectul previzibil al acestor modificari se va rasfrange cu precadere asupra pietei auto, care cel mai probabil va fi afectata negativ de noile reglementari, contribuabilii urmand ca pe termen scurt sa isi diminueze, evident din motive fiscale, cheltuielile cu achizitia de autovehicule.

Trebuie observat ca textul de lege instituie limitari doar in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice. Fata de precedenta reglementare, in noul text este introdus un alineat potrivit caruia modalitatea de aplicare a prevederilor acestui articol se va stabili prin norme.

Avand in vedere multitudinea de activitati economice pentru care trebuie stabilit de la caz la caz daca un vehicul este utilizat sau nu in scopul exclusiv al acestora, ramane de vazut daca se va defini sau nu prin norme notiunea de utilizare exclusiva in scopul activitatii economice.

In masura in care se va opta pentru o definitie cuprinsa in norme, care ar fi de dorit pentru a nu se naste ulterior interpretari contradictorii, efectele vor depinde de caracterul acestei definitii, respectiv daca va fi sau nu una restrictiva. In functie de aceasta definitie se va delimita si gradul de aplicabilitate a limitarii si apoi se va putea determina amploarea impactului acestor modificari.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2070 ori