Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Noile legi ale atractiei: Cine iese in castig pe piata de fuziuni si achizitii?

Noile legi ale atractiei: Cine iese in castig pe piata de fuziuni si achizitii?


Achizitiile nu se mai fac cu orice pret. Sistemul fuziunilor si achizitiilor pare sa fi trecut de unele teste care au starnit ingrijorarea investitorilor in anii anteriori.

In primul rand, extravagantele directorilor de companii au fost limitate. Evaluarile adecvate privind valoarea companiilor achizitionate sunt din ce in ce mai des intalnite.

XXI Century Fox, compania magnatului Rupert Murdoch, spre exemplu, si-a retras oferta de 94 miliarde de dolari pentru Times Warner dupa ce reactia pietei a dictat o scadere a pretului actiunilor Fox.

Modul in care se prezinta mediul de fuziuni si achizitii in acest moment este important, deoarece acestea inregistreaza o revenire dupa perioada de acalmie din timpul crizei economice globale.

La nivel mondial, sumele totale investite in achizitii si fuziuni se apropie de 3600 de miliarde de dolari, aproape de varful atins in 2007.

In industria farmaceutica si in media, activitatea este de-a dreptul frenetica. Achizitii cu valoare de peste 10 miliarde sunt la ordinea zilei. Pe fondul unei legislatii corporatiste permisive din Marea Britanie si Statele Unite, dar si pe cel al reluarii contractelor transfrontaliere, in doua decenii fuziunile si achizitiile au crescut de la 16% la putin peste 43% in zilele noastre, informeaza publicatia The Economist.

Cei mai buni aducatori de beneficii sunt oamenii capabili, dar domeniul achizitiilor si fuziunilor atrage in aceeasi masura escroci, agitatori si mediocritati sarmante, facand afacerile in acelasi timp dinamice si pline de gafe dureroase, marturisea Bruce "Liciteaza" Wasserstein a fost cel mai cunoscut bancher de pe Wall Street in anii 80-90, la un moment dat. El se numara printre personalitatile care si-au facut un renume in domeniul fuziunilor si achizitiilor.


Efect contrar

Suisurile si coborasurile inregistrate de aceste tranzactii au creat un sentiment de teama in randul investitorilor. In viziunea managerilor de fonduri de investitii si a economistilor, achizitiile statisfac orgoliul managerilor, ingroasa conturile bancherilor, dar ii dezavantajeaza clar pe actionari. Intr-adevar, situatii de genul in care, in momentul anuntarii unei noi achizitii, preturile unei companii scadeau brusc, au fost des intalnite pana in 2012. De atunci insa se constata o oarecare stabilitate din acest punct de vedere, dupa cum observa firma de consultanta McKinsey. Sa se fi schimbat si regulile jocului intre timp?

Pe hartie, fuziunile si achizitiile au intr-adevar sens. Largirea pietelor, eliminarea produselor duplicat si alte elemente sustin teoretic beneficiile unei astfel de initiative. Cu toate acestea, exemplele nefericite ale combinatiilor dintre Times Warner si AOL sau Royal Bank of Scotland si ABN AMRO au tendinta de a alimenta folclorul din domeniu si teama actionarilor. Exista si cazuri de achizitii incununate de succes: Exxon cumparand Mobil in 1999 sau construirea imperiului AB Inbev cu pretul a 100 miliarde de dolari dozati in zeci de achizitii de-a lungul a doua decenii.

Noua lista de achizitii include firme mici

Doua treimi din achizitiile si fuziunile inregistrate in ultimul deceniu au insa valori mai mici de 5 miliarde de dolari, iar situatia tinde sa se complice si mai mult in viitorul apropiat. Firmele mici par sa fie tinta ravnita de corporatii in procesul de consolidare al acestora. General Electric, Google si Intel au achizitionat peste 500 de firme in ultimii ani, insa valoarea redusa a tranzactiilor a facut ca aceste achizitii sa fie aproape neobservate.

Contrar proastei reputatii, fuziunile si achizitiile genereaza beneficii, insa de cele mai multe ori acestea sunt resimtite strict de actionarii firmei achizitionate. De obicei, cumparatorul este nevoit sa se lipseasca de beneficii inca din faza finala a tranzactiei, platind fie un pret supraestimat, fie acoperind ulterior alte costuri de integrare in sistem pentru noua companie achizitionata.

De acesta data insa, situatia poate cunoaste o schimbare radicala, iar fuziunile si achizitiile sa fie mult mai bine puse in cumpana. Numarul investitorilor activisti in randul companiilor americane este din ce in ce mai mare, iar principala tendinta observata in randul acestora este de a-si vinde la un pret convenabil actiunile detinute in companie decat de a suporta costuri suplimentare pentru alte achizitii. In Europa, structura clasica a actionariatului dintr-o companie a suferit de asemenea modificari majore, fondurile de investitii putand sa stopeze usor tendintele de expansiune manifestate de directorii executivi ai companiilor. Inclusiv bancherii nu mai sunt atat de dornici sa asigure finantari exagerate pentru achizitii extravagante.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1606 ori