Subiectul Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI) prins in schema programului de guvernare a tinut capul de afis pentru numeroase publicatii de specialitate si analisti la inceputul anului, cu opinii si concluzii diverse sau polarizate.
Din capul locului, urmatoarele randuri nu sunt pentru a reanaliza oportunitatea, din punct de vedere strict economic; exista numeroase resurse foarte valoroase disponibile online, in acest sens.
FSDI este, conform ultimelor declaratii aparute in spatiul public, pe ultima turnanta pentru a fi inclus pe agenda dezbaterilor parlamentare de la inceputul acestei sesiuni de toamna (septembrie/octombrie).
5 linii directoare
Practic, prin forma draftului FSDI putem previziona un succes rasunator si o carte de vizita pozitiva pentru actuala guvernare sau inca un pas gresit de tango comunicational ce va mai pune inca o stampila de incalceala, nesiguranta institutionala sau gandire pe termen scurt.
Actuala guvernare are o misiune dificila, in acest sens, tocmai pentru ca, din toate proiectele majore, la nivel inter-ministerial, FSDI (alaturi de Legea Preventiei, Stimularea Fiscala a Agriculturii si reformele propuse in programul de guvernare) este de departe "the crown jewel", in ceea ce priveste pozitionarea Romaniei pe harta relevantei regionale.
De aceea, ministerele implicate ar trebui sa tina cont de 5 linii directoare:
1. Realitatea economica romaneasca. Exista, la nivel global, numeroase exemple de Asa, Da! sau Asa, Nu! cand vine vorba de planificare initiala: Norvegia sau Franta ca exemple pozitive, Polonia ca exemplu ce necesita imbunatatiri.
De aceea, startul este crucial: o guvernare sigura pe propriile puteri va comunica asumat, direct si coerent un draft de constituire ce invata din exemplele de succes externe, dar este perfect adaptat nevoilor si specificului economiei romanesti, cu bune si rele.
In contextul cresterii economice mari la nivelul Uniunii Europene, dar cu un specific aparte (bazata puternic pe consum), constructia FSDI ar trebui sa tina cont de momentul T0 (2017), contextul T1 (2018/2019 - reflectorul european in conjunctura Brexit) si lectia T-1 (2008/2010 - criza economica).
2. Criteriile de guvernanta corporativa. Discutam despre Legea 111/2016 - totalitatea masurilor, practicilor si abordarilor unei companii in fata diverselor categorii de public implicat de a pastra predictibilitatea financiara, obiectivele economice si actiunile propuse pe linia pre-stabilita ...citeste mai departe despre "Fondul Suveran in 5 linii directoare" pe Ziare.com