Editorial Oana Stratula, avocat: Black Friday. Sfaturi legale pentru a nu fi pacalit cu false promotii

Miercuri, 20 Noiembrie 2013, ora 07:00
7648 citiri
Editorial Oana Stratula, avocat: Black Friday. Sfaturi legale pentru a nu fi pacalit cu false promotii

Alaturi de Halloween, sarbatoarea cu vrajitoare si spiridusi, Black Friday reprezinta un alt concept american, implementat relativ recent de comerciantii din Romania, dornici sa-si creasca volumul de vanzari, intr-o perioada de timp foarte scurta.

In mod traditional, in tara de origine, Black Friday se organizeaza in ultima vineri din luna noiembrie, fiind ziua care urmeaza Zilei Recunostinte si care deschide sezonul de cumparaturi de Craciun.

Cu toate acestea, avand in vedere ca, cel putin pentru moment, Ziua Recunostintei nu a intrat pe lista sarbatorilor adoptate de romani dupa modelul american, nici Black Friday nu este organizata, in mod obligatoriu, in functie de acest reper.

Astfel, in acest an, se pare ca vom incepe sa sarbatorim Vinerea Neagra cu o saptamana inaintea americanilor, in conditiile in care unele magazine au anuntat ca Black Friday va debuta pe 22 noiembrie si, in cazul unor retaileri, va dura pana pe 1 decembrie.

Pe de alta parte, din punct de vedere al legislatiei care guverneaza vanzarile promotionale, nu exista niciun impediment ca perioada reducerilor sa fie extinsa la mai mult de o singura zi, astfel ca, din aceasta perspectiva, Black Friday poate reprezenta doar un pretext pentru comercianti de a demara o campanie de reduceri de pret.

Ce reguli trebuie respectate in cazul reducerilor de Black Friday

Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata reglementeaza mai multe categorii de vanzari cu pret redus, insa, fata de perioada din an in care are loc si fata de specificul reducerilor aplicate de Black Friday, acestea se incadreaza, in principal, in categoria vanzarilor promotionale.

Vanzarile promotionale sunt definite ca acele vanzari cu amanuntul, vanzari cash and carry sau prestari de servicii de piata, care pot avea loc in orice perioada a anului, in masura in care sunt respectate urmatoarele conditii:

- vanzarile sa se faca la pret redus, dar nu in pierdere;

- sa nu tinda la o vanzare accelerata a unui stoc de marfuri pe care comerciantul nu il va mai reaproviziona, asa cum se intampla in cazul lichidarilor sau soldarilor;

- sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;

- produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul sa informeze consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.

Pentru a preintampina situatia in care reducerile de pret sunt unele pur fictive, Ordonanta 99/2000 stabileste, in sarcina comerciantilor, o serie de reguli de fixare si publicitate a preturilor.

Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice, in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus, fiind obligatoriu ca toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie, organelor de control abilitate.

Comerciantii au obligatia de a se asigura ca orice anunt de reducere de pret, exprimata in valoare absoluta sau in procent, este efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, intr-una din urmatoarele modalitati:

- fie prin mentionarea noului pret, langa pretul anterior, barat;

- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi", langa sumele corespunzatoare;

- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou, care apare langa pretul anterior, barat.

Nu in ultimul rand, comerciantii trebuie sa aiba in vedere ca orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.

Oana Stratula este Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

Cele mai mari polițe încasate pentru pagubele de pe urma furtunilor de anul trecut. La ce sume pot ajunge asigurările facultative, potrivit UNSAR
Cele mai mari polițe încasate pentru pagubele de pe urma furtunilor de anul trecut. La ce sume pot ajunge asigurările facultative, potrivit UNSAR
Cea mai mare despăgubire plătită de o companie membră a UNSAR în baza unei asigurări facultative de locuinţă pentru acoperirea pagubelor generate de o furtună produsă anul trecut a...
Record istoric al datoriei publice și importurilor. La ce valoare a ajuns deficitul balanței de plăți din România
Record istoric al datoriei publice și importurilor. La ce valoare a ajuns deficitul balanței de plăți din România
Contul curent al balanţei de plăţi a înregistrat, în perioada ianuarie - aprilie 2024, un deficit de 6,576 miliarde de euro, cu 26,68% mai mare comparativ cu cel de 5,191 miliarde de euro în...
#Black Friday companii, #reduceri Black Friday, #legislatie reduceri Black Friday , #Stiri Companii

Curs valutar

1 EUR = 4.9771 RON

-0.0001

1 USD = 4.6576 RON

0.0516
  1. Noul model Renault inspirat de un avion poate fi cumpărat și în România. Cu ce dotări vine și la ce preț
  2. Vila în paragină, a controversatului om de afaceri Mihail Vlasov, cumpărată de către un miliardar. Fostul proprietar vrea să plece din țară, deși este condamnat în mai multe dosare
  3. Start-Up Nation 2024, aspru criticat. Verdictul specialiștilor: „Un măr otrăvit”. Marile „hibe” ale programului de sprijin pentru noii afaceriști
  4. Programul prin care Guvernul vrea să ofere românilor 50.000 de euro, contestat de "Leii" Dragoș Anastasiu și Cristina Bâtlan: "E nevoie de un juriu"
  5. După alegerile europarlamentare, Comisia urmează să dea verdictul. Decizia care ar putea afecta profund relațiile cu China, așteptată săptămâna aceasta
  6. Procesele „dieselgate” din Marea Britanie au prăbușit acțiunile mai multor producători auto europeni. Ce mărci văzut cele mai mari scăderi
  7. Premierul Marcel Ciolacu pregătește 50.000 de euro pentru o categorie de români: „Urmărește crearea unei noi clase de asistați sociali". Critici dure din partea unui cunoscut antreprenor
  8. Românii au cumpărat substanțial mai multe mașini electrice în 2024. Ce mărci se vând cel mai bine în țară
  9. Producătorii auto, taxați după scandalul falsificării testelor de calitate. Pierderi masive pentru mai mulți producători de vehicule
  10. Ce planuri are o multinațională farmaceutică în România. Țara noastră este printre cele mai importante piețe pentru companie