De ce are Romania o productivitate a muncii de 3 ori mai mica decat Irlanda?

Joi, 24 Iunie 2021, ora 15:10
1298 citiri
De ce are Romania o productivitate a muncii de 3 ori mai mica decat Irlanda?
numar de ore lucrate FOTO: ec.europa.eu/eurostat

Legatura dintre cat de mult lucrezi si cat de multe rezultate produci nu este intotdeauna vizibila sub forma unei ecuatii liniare.

Tarile cele mai performante din Europa sunt cele in care organizatiile au inteles ca nu conteaza cat de multe ore lucrezi, ci cat de mult produci in acele ore.

Metoda de calcul a productivitatii

Unul dintre indicatorii macroeconomici care masoara eficienta angajatilor este PIB-ul/GDP-ul per ora de lucru. Desigur, ecuatia eficientei economice este mult mai complexa si nu poate fi explicata doar prin acest indicator, pentru ca nu doar munca produce rezultate in PIB, ci si capitalul financiar, consumul, evolutia tehnologica etc.

Insa PIB-ul per ora de lucru ramane un indicator pretios, care contribuie la intelegerea decalajul dintre diferite zone ale Europei. Se iau datele anuale PIB ale unei tari si se imparte aceasta suma la numarul total de ore lucrate de catre toti angajatii inregistrati in tara respectiva. Suma este ajustata pentru a tine cont de inflatie si se calculeaza la valoarea dolarului american din 2010.

Ce tari au cea mai mare productivitate a muncii?

Conform datelor OECD pe 2019 si 2020, cea mai productiva tara afiliata OECD este Irlanda, iar avansul ei creste de la an la an. In medie, o ora de lucru a unui angajat irlandez aduce o contributie de $109.4 la PIB. De ce tocmai Irlanda? Probabil datorita contributiei foarte mari la PIB pe care o au companiile din Silicon Docks, in Dublin: Google, Facebook si alti giganti tech.

Poate ca Irlanda nu este cel mai bun reper cu care sa ne comparam. Podiumul productivitatii este completat de Luxemburg ($96.72) si Norvegia ($85.53). Si Luxemburg reprezinta un context special, fiind una din tarile cu cel mai mare PIB per locuitor, datorita taxelor corporate mici si a programelor de sustinere a investitorilor de catre stat.

Apoi, in top 10 european isi mai fac loc, in ordine, Danemarca, Elvetia, Belgia, Suedia, Austria, Olanda, Franta. Unde este Romania? Abia pe locul 28, cu o productivitate de aproximativ 3 ori mai mica decat locul 1 ($33.06). Angajatii din Romania lucreaza mai multe ore decat cei din alte tari, dar cu rezultate mai slabe la nivel macroeconomic. Si vestea proasta e ca suntem una dintre putinele tari din UE in care indicatorul de productivitate a scazut in 2020, fata de 2019.

E usor de observat ca tarile nordice sunt foarte bine situate in acest top. Sunt tari in care saptamana de lucru tinde sa fie mai scurta. Conform datelor Eurostat, angajatii din Norvegia lucreaza 33.5 ore pe saptamana, cei din Danemarca 32.6 ore, iar cei din Olanda doar 29.3 ore. Exceptia este Islanda, unde saptamana de lucru e de 38.6 ore. La coada clasamentului european sunt Bulgaria si Romania (40.5 ore pe saptamana), alaturi de tari non-UE ca Turcia, Serbia, Macedonia de Nord, Muntenegru.

Dincolo de multi alti factori care pot explica decalajul, nu gresim sa spunem ca aceste statistici releva o realitate pe care o cunoastem cu totii: in Romania, avem o problema in ce priveste productivitatea si eficienta muncii.

Cum putem creste productivitatea angajatilor?

Exista mai multe modalitati de a creste productivitatea, dar daca ne uitam la modelul tarilor de succes, ele au cateva lucruri in comun. Unul dintre ele e ca mai multe companii din aceste tari isi eficientizeaza activitatea folosind solutii software CRM (Customer Relationship Management) si ERP (Enterprise Resource Planning).

Ce este un CRM? Este un sistem software in care sunt manageriate toate detaliile interactiunilor cu clientii si prospectii. Poti organiza intreaga activitate si te asiguri ca toate datele despre clienti sunt centralizate, in siguranta si accesibile.

Sistemele CRM cresc eficienta echipelor de lucru, fie ca e vorba de echipe de vanzari sau de alte departamente din companie, care lucreaza in sisteme Agile sau pe baza de proiect. In CRM se stabilesc sarcini, responsabili si termene de executie. La fel de important este ca ele pot automatiza unele sarcini repetitive prin sabloane de lucru, formulare, secvente prestabilite de lucru si mesaje standard.

In Norvegia, 34% din toate companiile folosesc un CRM, iar in Danemarca 35%. In Luxemburg cifra e de 37%, Belgia 46%, iar Olanda 56% (sursa: ec.europa.eu/eurostat/). In Romania doar 20%.

Daca eliminam companiile mici si foarte mici din analiza noastra, ne putem uita la procentele de utilizare CRM in companii medii si mari: Norvegia (53% din companiile medii folosesc CRM, 65% din cele mari), Danemarca (51%, respectiv 73%), Belgia (60%, respectiv 78%), Suedia (52%, respectiv 75%), Olanda (71%, respectiv 78%)... Romania (23%, respectiv 42%).

Desi corelatia nu este perfecta, se vede un trendline puternic pozitiv intre productivitate si rata de utilizare a CRM-urilor. Trendline-ul este mai evident daca ne uitam doar la companiile mari.

Daca eliminam Irlanda si Luxemburg, care sunt la capatul setului de date din motive pe care deja le-am explicat, corelatia este si mai evidenta. Remarcam totusi exceptia numita Polonia, care are o rata buna de folosire a CRM-urilor in companii, dar un PIB/ora de lucru cel mult mediu. Finlanda se abate si ea de la regula, in sensul in care nu are o productivitate atat de ridicata pe cat ne-am astepta, in contextul dat.

Asadar, un bun punct de plecare pentru companiile care vor sa isi mareasca output-ul este implementarea unui sistem CRM.

MiniCRM: un sistem care contribuie la cresterea productivitatii

Care e cea mai buna solutie CRM? Fiecare companie este diferita si are nevoie de un sistem care sa se adapteze nevoilor sale. Un astfel de sistem flexibil este MiniCRM, furnizat de catre o companie care functioneaza din 2009 si deserveste peste 1700 de clienti din Romania si Ungaria.

MiniCRM e mult mai mult decat un soft de gestionare clienti. E un sistem care iti poate transforma radical procesele de munca, pe toate palierele unde este nevoie.

Vanzari: se poate vedea in orice moment care este statusul unui client sau prospect, cine si cand a interactionat cu el, care a fost rezultatul, care sunt urmatorii pasi si cine este responsabil pentru el.

Mesaje automate: se pot seta remindere si trimite mesaje automate atat in interiorul echipei, cat si inspre clienti. Se pot trimite e-mailuri si SMS-uri individuale sau in masa direct din MiniCRM. Se poate automatiza activitatea cu sabloane, astfel incat sa nu se mai piarda timpul cu sarcini repetitive.

Rapoarte: rapoartele de activitate se genereaza automat si se poate vedea in orice moment progresul echipei sau a oricaruia dintre membrii ei.

Facturare-contractare: se poate folosi modulul de facturare pentru a genera si trimite automat facturi si remindere de plata catre clienti. Totul corelat cu baza principala de date cu clienti.

Helpdesk: se poate conecta intregul sistem cu un helpdesk si vedeai, cu un singur click, ce probleme intampina clientii tai. Se emit tichete si se aloca responsabili in mod automat.

Marketing: se pot corela campaniile de marketing cu vanzarile. Fiecare prospect care vine dintr-o campanie pe Facebook, sau pe Google sau dintr-un newsletter, sau dintr-un formular, va fi procesat automat si se va crea un card in MiniCRM, pe baza caruia echipa de vanzari va putea sa il transforme in client.

Project Management: modulul de project management poate fi folosit pentru o viziune de ansamblu asupra tuturor task-urilor deschise, in asteptare sau finalizate, a prioritatilor, precum si a responsabililor si a termenelor de executie.

Sincronizare: MiniCRM se poate integra cu diverse aplicatii, cum ar fi calendarul Google.

Accesibilitate, in cloud: se poate accesa sistemul de pe orice device conectat la Internet, inclusiv de pe mobil.

Implementare: nu este nevoie de personal tehnic pentru implementare. Exista posibilitatea ca echipa de consultanti MiniCRM sa implementeze sistemul pentru companie si chiar ca unul dintre consultanti sa lucreze permanent cu compania care achizitioneaza serviciul.

Cu MiniCRM, companiile romanesti pot functiona la acelasi nivel de productivitate cu cele mai eficiente intreprinderi din Europa. Probabil nu va fi destul ca sa anulam ecartul macroeconomic ca tara, dar este un bun inceput.

Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Aparate de îngrijire personală utile pentru domni: iată ce să nu îți lipsească
Îngrijirea personală este un subiect ce ar trebui să privească orice persoană. De multe ori, este asociată doar cu doamnele și domnișoarele, însă și bărbații au la fel de mare nevoie...
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
3 provocări pentru cultivatorii de triticale și cum le faci față cu ajutorul tehnologiilor moderne, în noul sezon
Obținerea unei culturi sustenabile, cu randament ridicat, este un proces provocator din cauza diverșilor factori care pot influența triticalele: condițiile meteo și de sol, dezvoltarea...
#crm, #ore lucrate, #productivitate , #Stiri Companii