Boeing, in capcana chinezilor? Experti: China fura tehnologia, devenind lider de piata

Vineri, 25 Septembrie 2015, ora 13:42
6367 citiri
Boeing, in capcana chinezilor? Experti: China fura tehnologia, devenind lider de piata
Foto: Wikimedia

Legatura dintre Boeing si China incepe sa fie privita cu ingrijoare de analistii din Statele Unite.

Prin dimensiunea sa, China ramane o piata tentanta pentru orice companie americana, dar expertii se tem de faptul ca partenerii asiatici nu fac decat sa devina mai puternici prin aceste colaborari.

Un articol din Washington Post scoate in evidenta vulnerabilitatile marilor companii americane care au acceptat sa coopereze in diverse domenii cu partenerii chinezi impusi de Beijing.

Costuri ascunse

Boeing a anuntat la mijlocul acestei saptamani incheierea unui contract de 38 de miliarde de dolari pentru livrarea de aeronave catre companiile aeriene din China, dublat de planul de a deschide o fabrica de asamblare in tara comunista.

Centrul de asamblare si finisaje pe care firma americana din domeniul aerospatial ar urma sa il deschida in China urmeaza sa reprezinte pilonul cooperarii intre Boeing si Comac, o corporatie locala impusa de oficialii de la Beijing.

Industria aeronautica din Statele Unite este un simbol al economiei acestei tari, asigurand o cota importanta din exporturile americane si intretinand un numar semnificativ de locuri de munca.

Cu toate acestea, in ultimele decenii, o multime de joburi au fost exportate de pe piata americana in China, ca urmare a avantajului reprezentat de forta de munca ieftina, dar si de atractia de a intari pozitia firmelor pe o piata in continua dezvoltare.

Din acest punct de vedere, atractia este sporita de perspectiva dezvoltarii pietei de aviatie in China.

In prezent, 1 din 5 avioane Boeing este exportat in China, iar oficialii companiei americane se asteapta ca flota de aeronave sa se tripleze in urmatorii 20 de ani, lasand loc pentru comenzi pot sa se ridice pana la 950 de miliarde de dolari.

Dar sucesul de moment al firmelor americane care investesc pe piata chineza ar putea avea un cost mult mai mare in viitor.

Transfer de tehnologie

Printre presiunile puse de Beijing pe investitorii straini prezenti in tara se numara si cea legata de asigurarea transferului de tehnologie catre partenerii locali.

Astfel, in schimbul accesului pe una dintre cele mai mari piete de consum ale lumii, companiile straine sunt nevoite sa consolideze pozitia unor potentiali rivali de temut in viitor.

De-a lungul ultimilor 4 decenii, Boeing, General Electric, Honeywell si Rockwell Collins au pus laolalta umarul la consolidarea industriei aerospatiale din China, in mod mai mult sau mai putin voluntar.

In acest moment, industria aerospatiala din China ameninta sa se apropie vertiginos de performantele rivalilor occidentali Boieing si Airbus, nemafiind mult pana cand aeronavele chinezesti sa treaca la concurentei straine de pe piata interna.

De cele mai multe ori, afaceristii americani care au investit in China prefera sa nu dea in vileag presiunile la care sunt supusi de autoritati pentru a impartasi secretele tehnologice.

Vag, unele informatii sunt aduse la cunostinta opiniei publice, precum cerinta constanta a autoritatilor si partenerilor din China de a vedea realizat transferul de proprietate intelectuala, mai ales in cazul industriilor care ar putea fi folosite in viitor la erodarea economiei americane.

Natiunea copy-paste

Chinezii au o lunga traditie in furtul proprietatii intelectuale, multe firme americane trezindu-se afectate de aceasta practica a partenerilor din China.

General Motors, de exemplu, a patit-o in momentul in care grupul auto chinez Chery a lansat pe piata o copie identica a unui model de automobile pe care GM il avea in lucru.

AMSC un producator de turbine eoliene a descoperit cu surprindere ca partenerul sau de pe piata chineza, Sinovel, a copiat schitele acestora si a inceput sa livreze subansamble pentru centrale eoliene Massachusetts.

Scandalul Sinovel s-a soldat cu pierderi de 800 de milioane dolari si perderea a 500 de locuri de munca.

Comac, calul troian

Boeing sustine ca relatiile comerciale dezvoltate in China pana acum au fost gestionate cu maxima prudenta, dar, in acelasi timp, Marc Allen, presedintele companiei, a recunoscut ca cel mai periculos competitor de pe aceasta piata nu se mai arata a fi concernul european Airbus, ci Comac, noul partener chinez al companiei.

Boeing se astepta la o concurenta in domeniul aerospatial din partea unor firme din Canada, China, Rusia, Brazilia si Japonia, dar, intr-un final, compania americana a recunoscut ca avioanele Comac au cele mai mari sanse de concura produsele Boeing.

Boeing si Airbus au dominat decenii intregi piata aviatica la nivel mondial, dar aceasta suprematie s-ar putea sa nu mai dureze mult timp.

"Daca intrebi lumea din domeniu despre aparitia unui al treilea mare competitor in piata, raspunsul este inevitabil, da", remarca Ron Epstein, analist Merill Lynch.

Eforturile Chinei de a-si aduce propria industrie aeronautica la acelasi nivel cu Boeing, Airbus, Bombardier sau Embraer mai au de depasit unele obstacole.

Beijingul s-a angajat sa efectueze primele zboruri test cu avionul Comac 919 inca de anul trecut, urmand ca acesta sa intre in productie incepand cu 2016.

Vestile venite din China arata ca acest calendar a fost deja depasit, iar planurile pentru productia de avioane Comac 919 ar putea intarzia cu cativa ani.

Construirea unui avion de pasageri de mari dimensiuni este o provocare pana si pentru gigantii din domeniul aerospatial.

Asamblarea un Boeing 747 include folosirea a 4-5 milioane de componente diferite, ritmul de livrare si combinarea acestora intr-o arhitectura 100% sigura avand o importanta capitala.

Data fiind data recenta la care industria aerospatiala a Chinei a inceput sa evolueze, asamblarea avioanelor Comac presupune folosirea unor componente si tehnologii achizitionate de pe alte piete.

"Tot ce va intra in avioanele lor reprezinta piese fabricate in alta parte sau asamblate local in cadrul unor parteneriate, dar cu o tehnologie care nu le apartine", explica Epstein.

Chinezarii sau piese performante?

Un alt motiv pentru care unii experti din industria aerospatiala privesc cu indoiala la planurile Chinei pentru avioanele Comac il reprezinta slaba calitate a componentelor de pe piata interna.

"Pe piata globala, China a devenit un sinonim pentru produse ieftine realizate in cantitati uriase. Ca sa concureze liderii din aeronautica, China trebuie sa depasesca aceasta problema", considera Anish Goel, fost director Boeing.

Presedintele Allen are insa alta opinie, considerand ca rivalii chinezi au sanse mari de reusita.

"China este ca o imensa companie rivala care se pregateste sa isi stabileasca pozitia in piata. Tot ce am intreprins in ultimii ani este o recunoastere a acestor merite si cred ca, in viitor, vom gasi cai de a coopera cu companiile aerospatiale din China", explica presedintele Boeing.

In primul rand, industria este sustinuta cu investitii masive de catre guvern, Beijingul specificand recent ca domeniul aeronautic este unul din cele 10 domenii prioritare pentru dezvoltarea viitoare a Chinei.

In al doilea rand, chinezii sunt motivati de existenta unei piete cu potential imens pe care o controleaza in proportie de 90%, majoritatea liniilor aeriene din aceasta tara fiind detinute de companii de stat.

Nu in ultimul rand, constructorii de componente pentru industria aeronautica din China nu mai sunt atat de neperformanti pe cat s-ar crede.

De fapt, avioanele Boeing pe care multa lume le crede construite integral in America poarta stampila "Made in China" pe foarte multe componente, ca urmare a parteneriatelor dezvoltate de companie cu diversi parteneri de pe piata chineza.

8000 de avioane Boeing zboara in lumea intreaga avand la bord foarte multe componente realizate in China. Acum, vestea ca Boeing isi deschide o fabrica in China a starnit si ingrijoarea sindicatelor din companie, care se tem de eventuale concedieri.

Un comunicat intern emis miercuri a domolit agitatia in randul muncitorilor, acestia primind asigurari ca nu se pune problema restructurarii activitatii in fabricile din SUA.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#fabrica Boeing China, #furt tehnologie China, #industrie aeronautica China , #Stiri Companii