Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Afacerile francizelor din Romania ajung la 1,4 miliarde de euro pe an

Afacerile francizelor din Romania ajung la 1,4 miliarde de euro pe an


Peste 500 de companii in franciza opereaza, in prezent, in Romania si realizeaza anual afaceri estimate la 1,4 miliarde de euro, cele mai de succes business-uri 'la cheie' fiind cele din zona de fast-food si servicii, afirma expertii de la compania de business information si credit management KeysFin.

In 2013, valoarea pietei francizelor s-a ridicat la circa 1,3 miliarde de euro, iar anul acesta se estimeaza un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului. Pentru deschiderea unei afaceri in franciza este nevoie de o investitie medie de 10.000 de euro, conform specialistilor.

Francizele in domeniul serviciilor, in special HORECA, de la fast-food-uri la patiserii si home-delivering, sunt considerate ca avand cel mai mare potential de crestere, asta datorita numarului mare de potentiali clienti si rulajului financiar permanent. Cu o investitie minima si costuri de exploatare reduse, acestea pot aduce un profit substantial, in conditiile in care clientela va continua sa creasca, odata cu schimbarea obiceiurilor de consum.

Specialistii KeysFin spun ca succesul francizelor este dat, pe de o parte, de potentialul de dezvoltare, iar pe de alta de valoarea mica a investitiei - intre 5.000 si 20.000 de euro.

"In conditiile in care retailul este afectat de scaderea puterii de cumparare, dovada inchiderile masive de spatii comerciale din mall-uri, iar sectorul imobiliar este limitat de accesul dificil la creditare, multi dintre cei care investeau in astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai cautate, pentru ca investitia se recupereaza rapid", explica acestia.

Sectorul de fast-food, de interes pentru antreprenorii romani

Conform estimarilor lui Eugen Driga, senior consultant la IMO Group, antreprenorii romani si-au plasat capitalul in afaceri din fast-food (23,3%), coffee&restaurante (6,2%), retail (26,4%), beauty, service auto, real estate, mobilier, servicii (28,8%) si hotelier (2,3%).

"Cele mai profitabile branduri francizate pe piata romaneasca sunt cele care activeaza in food&beverage si retail', a subliniat expertul.

Sistemul de franciza, considera specialistii, este una dintre cele mai bune solutii de dezvoltare a unui business, mai ales acum, in perioada de criza. Fie ca produci mobila sau imbracaminte, ori daca oferi servicii de menaj sau service auto, cel mai bine este sa cauti parteneri dispusi sa iti preia o parte din eforturile de extindere a business-ului.

"Exista foarte multe firme care, in trecut, alocau sume uriase pentru extinderea pe piata romaneasca si care, intre timp, si-au inghetat bugetele si au ales calea francizei. Cauta oameni de afaceri dispusi sa plateasca pentru un business la cheie din care ambele parti au de castigat', precizeaza ei.

Printre firmele care in ultimii ani au dezvoltat astfel de concepte sunt Metro cu 'La doi pasi', Elvila, Romstal, Carrefour, Subway, Crowne Plaza, Howard Johnson etc.

"Ca sa gasesti franciza care ti se potriveste, pleaca de la un exercitiu de autocunoastere. Intreaba-te la ce te pricepi mai bine. Apoi cauta domeniul in care crezi ca vei avea succes, pornind de la locatia unde vrei sa deschizi afacerea. Incearca sa observi cum merge piata, informeaza-te, citeste totul despre domeniul in care vrei sa cumperi o franciza si abia apoi plateste taxa de franciza. Este important sa stii ca, in cazul in care cumperi o franciza, aceasta nu iti va asigura succesul obligatoriu. Sunt multe francize care au esuat pentru ca au fost operate de neprofesionisti', atrag atentia expertii KeysFin.

Crestere importanta pe sectorul francizelor in domeniul educatiei

Daca pana nu demult domeniile cele mai ofertate din punct de vedere al francizelor erau retailul si food& beverage, in ultimii doi ani au intrat pe piata si francizele care au ca domeniu de activitate educatia si resursele umane. In prezent, se inregistreaza o crestere importanta pe sectorul francizelor in domeniul educatiei, de la gradinite la servicii de training.

Cele mai multe francize raman, totusi, cele din sectorul de fast-food. Sunt sute de business-uri deschise, cele mai multe in sectorul patiseriei.

"Afacerea fast-food merge excelent pentru ca imbina trei lucruri importante in ziua de azi - pretul, calitatea si timpul scurt petrecut sa iei masa", arata expertii.

Un alt segment care inregistreaza rezultatele foarte bune este cel al francizelor de pariuri si jocuri de noroc. Potentialul este dat de mirajul castigurilor peste noapte, amplificat de criza economica.

Totusi, KeysFin avertizeaza ca multe dintre francize nu se pliaza pe situatia economica actuala, pentru ca necesita investitii importante sau determina costuri de vanzare mult prea mari pentru puterea de cumparare a romanilor. Astfel, cel mai mare grad de risc, in momentul de fata, il au francizele din sectorul imobiliar si consultanta financiara. Datele statistice, centralizate de KeysFin, arata ca, din 12.000 de agentii imobiliare active inainte de criza, circa 9.000 si-au oprit activitatea. Printre francizele afectate s-au aflat Re/Max, Century21 si Hirsh.

In plus, sunt multe francize care sunt copiate de afara si nu reprezinta neaparat un model de succes. Potrivit datelor statistice, aproape jumatate din conceptele de franciza prezente in Romania nu sunt licentiate, fiind copiate pur si simplu.

KeysFin ofera servicii de business information si credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competitiei, la studii si analize de sector necesare companiilor care doresc sa dezvolte un business sanatos pe piata romaneasca.

Keysfin detine si aplicatia Keysfin Mobile, prin intermediul careia utilizatorul poate accesa usor si rapid informatii de contact, situatii financiare, indicatori si informatii juridice de la peste un milion de companii si PFA-uri active din Romania. Informatiile pot fi salvate si vizualizate in format PDF si trimise prin e-mail sau SMS oricarui contact din agenda.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 1826 ori