Cresterea salariilor, o iluzie?

Sambata, 28 August 2010, ora 00:22
1922 citiri
Cresterea salariilor, o iluzie?

Cresterea salariilor ar putea fi doar o iluzie, pentru ca, prin viitoarea lege, angajatii la stat vor primi mai putini bani, avand in vedere modul in care se stabileste salariul minim si faptul ca majorarea propusa cu pana la 20% inseamna o revenire in parte la vechile salarii si nu pentru toti, informeaza Mediafax. 

Sindicalistii nu agreeaza deloc ideea noului proiect de lege a salarizarii, dupa ce Legea 330 din 2009, la care au lucrat experti de la sindicate, patronate si Guvern, aflata deja in vigoare dar nepusa in aplicare, a fost aruncata la cos si inlocuita cu un proiect care ii dezavantajeaza pe toti salariatii sistemului public.

Cu toate acestea, sperantele sa fie modificat proiectul sunt foarte mici, chiar si in opinia sindicalistilor, care continua totusi sa mearga la intalniri cu reprezentantii Guvernului.

Ei cred ca toate categoriile de bugetari vor primi, prin aplicarea noii legi a salarizarii, mai putini bani, pentru ca este vorba de un salariu minim, respectiv coeficientul unu din grila, mai mic decat cel din Legea 330/2009, dar si pentru ca salariile de referinta sunt cele reduse deja cu 25 la suta.

In Legea 330, salariile de referinta erau cele din decembrie 2009, deci cele nediminuate cu 25 la suta, ceea ce ii deranja pe guvernanti.

Marea problema a acestei noi legi, in opinia sindicalistilor, este ca guvernantii se refera la salariile din iulie 2010, luate ca baza, fara sa mai tina cont ca atunci cand a fost aplicata reducerea cu 25 la suta s-a spus "foarte clar" ca este pe o perioada determinata, pana la 31 decembrie 2010.

O alta problema care ii dezavantajeaza pe bugetari este, in opinia sindicalistilor, modificarea raportului din grila, de la 1 la 12, la 1 la 15, crescand salariile celor din functiile de conducere.

Astfel, se vor reduce salariile celor cuprinsi in coeficientii de jos, pentru a se putea incadra intr-un anumit fond de salarii. Guvernul vrea ca, pe langa legea cadru a salarizarii, sa fie data anual o alta lege, in functie de buget, care sa o completeze pe aceasta.

In opinia sindicalistilor, n-ar fi o problema majora legea cadru, desi acolo a crescut cam mult coeficientul pe medie si datorita adaugarii celor trei trepte de la 12 la 15. In opinia sindicalistilor, s-ar putea spune, in prima faza, ca este un avantaj.

Dar de fapt avantajul nu exista pentru ca nu sunt banii necesari pentru aplicarea acestui lucru si atunci ii determina pe cei din Guvern sa vina cu un salariu minim mai mic decat normal, astfel incat aplicand acel coeficient sa se incadreze in fondul de salarii dat.

Daca era un coeficient mai mic, se putea merge mai sus cu salariul minim pentru a se putea incadra in fondul de salarii existent, lucru dorit de sindicalisti. O alta mare problema, contestata de sindicalisti, cu privire la acest proiect de lege este cea legata de salariul minim, coeficientul unu din grila.

Guvernul doreste ca acesta sa se stabileasca printr-o lege speciala in fiecare an, astfel incat sa fie corelat cu bugetul. Dar reprezentantii angajatilor din sistemul public nu vor sa se extinda acest salariu minim si la mediul privat, pentru ca ar insemna sa nu se mai garanteze un salariu minim pe tara si de la un an la altul acest salariu se poate schimba, deci ar putea sa si scada.

Ceea ce este si mai rau, in opinia sindicalistilor, este conditionarea sistemul privat de cel bugetar, deci fixarea salariul minim in functie de ce se intampla la buget si extins la privat, unde sunt alte reguli. Sindicalistii au cerut, de-a lungul vremii, un singur salariu minim.

Ei au spus insa ca nu este normal ca salariul minim sa fie stabilit la buget si extins la privat. Mare parte dintre federatiile patronale nu vor un salariu minim mai mare, dar sunt si patroni care spun ca nu poti sa intri in zona euro cu un salariu minim de 120 de euro.

Daca Guvernul ar lua decizia stabilirii unui salariu minim si la buget si la privat de 700 de lei, de exemplu, sau mai mare, a doua zi ar avea incasari mai mari la buget dintr-o data, pentru ca, spun sindicalistii, chiar daca se va trece in cartea de munca numai salariul minim, raportarea se va face la o alta baza si ar exista incasari mai mari "fara sa miste un deget" Guvernul.

Sindicalistii considera ca probabil exista presiune din partea unora dintre patronate care tin de puterea actuala si care trebuie ajutate, presiune de a tine pe loc salariul minim sau chiar de a-l micsora, conform noilor prevederi.

Daca in 2011 va fi 640, este posibil ca in 2012, daca situatia economica se va inrautati, salariul minim sa fie mai mic de 640 de lei. Vehiculata crestere salariala cu pana la 20 la suta este falsa, la un simplu calcul.

Pe transe de salarii, cresterile vor fi intre 20 la suta si unu la suta, dar practic nu este o crestere salariala, ci este un mic retur de bani din ce s-a luat, din cei 25 la suta, o revenire nu in totalitate, si nu pentru toti.

A da 20 la suta unei persoane care are 600 de lei salariu, dar din 2011 i se iau al treisprezecelea salariu si toate celelalte beneficii salariale, inseamna de fapt ca acea persoana nu primeste nimic in plus fata de ce are azi.

Iluzia majorarii este dubla - o data pentru ca legea se aplica la un salariu mai mic cu 25 la suta si a doua oara ca nu se da inapoi decat o parte din ce s-a luat. Legea 330 trebuia sa se aplice pana in 2015, aceasta noua lege nu se stie pana in ce an se va aplica.

Nu se stie nici in cati ani va ajunge fiecare salariat sa se incadreze la functia, locul, coeficientul din lege, neexistand niciun fel de proiectie in acest sens. In Legea 330 se pleca de la un salariu minim de 705 lei, pe acest nivel se construia grila si cei care aveau sub aceasta suma trebuiau sa aiba o crestere pana la 705 lei cel putin.

Daca ramanea Legea 330, salariul minim trebuia sa creasca, de la 705 lei, in fiecare an, iar in noul proiect este vorba de 640 de lei, dar exista posibilitatea sa scada, daca economie nu se redreseaza.

Sindicalistii nu agreau nici Legea 330 in totalitate, insa acum, facand o comparatie cu ce se doreste pentru salarizarea bugetarilor, constata ca este mult mai rau daca acest nou proiect ajunge sa fie lege, iar salariatii din sistemul public au mari sanse sa aiba salarii mai mici de la an la an. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Creștere importantă a numărului de firme care și-au suspendat activitatea în România
Creștere importantă a numărului de firme care și-au suspendat activitatea în România
Numărul firmelor care şi-au suspendat activitatea în primele două luni din 2024 a fost de 4.328, în creştere cu 38,58% comparativ cu perioada similară a anului trecut, conform datelor...
Ce a facut Marcel Bolos, ministrul de Finante, saptamana asta
Ce a facut Marcel Bolos, ministrul de Finante, saptamana asta
Proiectele de tip parteneriat public-privat reprezinta viitorul si de aceea am participat la IMF/WB Constituency Meeting 2024, pentru a discuta cu expertii si a vedea cum pot fi create noi...
#crestere, #salarii, #legea salarizarii , #Salarii