Statul trebuie sa fie preocupat de sprijinirea micilor producatori pentru ca acestia sa poata intra cu articolele proprii in marile lanturi de magazine, care reprezinta 50% din piata, si mai putin de adoptarea unor masuri interventioniste, a declarat Bogdan Chiritoiu, seful Consiliului Concurentei.
"Preocuparea ar trebui sa fie in primul rand cum facem ca micii producatori romani sa aiba acces in marile lanturi de magazine, care acopera 50% din piata. Micii producatori au practic acces la doar jumatate din piata. Trebui sa facem ca piata sa functioneze, decat sa venim cu interventie a autoritatilor publice. Interventia statului este mai degraba nociva", a spus Chiritoiu, la conferinta Mediafax Talks about Competition.
El a reiterat ca Legea privind comertul cu produsele agricole nu a avut efecte pozitive pe piata si de aceea este necesara realizarea unei analize a efectelor produse de acest act normativ, in urma careia sa fie aduse amendamente.
"Nu am un studiu despre efectele acestei legi, dar sper sa-l am in urmatoarea perioada. Trebuie sa facem analize, studii sa vedem ce efecte a avut legea. Politica publica trebuie sa vizeze cum facem sa avem acesti producatori. In unele tari procesul a durat ani, dar poate fi facilitat de autoritatea publica. Fuzionarea firmelor ar fi o varianta si este un fenomen natural, care se va intampla in timp", a adaugat presedintele Consiliului Concurentei.
El a aratat ca producatorii trebuie sa faca produse atractive pentru lanturile de magazine, de volume mari, constante si la preturi atractive.
Pe de alta parte, seful Consiliului Concurentei spune ca piata de retail este concurentiala, ceea ce se vede si in nivelul mai redus al preturilor, decat in alte tari europene, precum si cel al inflatiei din acest domeniu, care se situeaza sub rata inflatiei pe tara.
" Segmentul de retail, mai ales cel alimentar, este un subiect care ne framanta si fiind in an electoral agitatia este si mai mare. Am facut acum doi ani studii pe piata de retail si ni se pare ca este concurentiala. Sunt multi actori, a avut loc o crestere treptata a comertului modern, avem mult mai multe lanturi de retail decat in alte tari cu economie consolidata, insa ponderea lanturilor in comert este mai mica decat in alte tari din UE", a apreciat Chiritoiu.
El a aratat ca sunt probleme punctuale in acest domeniu, iar Consiliul Concurentei are in curs investigatii in ceea ce priveste practica discounturilor.
"Speram sa finalizam investigatiile in a doua jumatate a anului, iar daca rezultatul este ca firmele au incalcat legea le vom sanctiona, iar amenzile nu vor fi mici in sume absolute, fiind vorba de jucatori cu afaceri mari", a mai spus Chiritoiu.