Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romanii cumpara cu o cincime mai putin decat in 2008

Romanii cumpara cu o cincime mai putin decat in 2008


Valoarea pietei de retail din Romania s-a situat in 2012 la aproximativ 17 miliarde de euro, in crestere usoara cu 3,3 procente fata de 2011, insa abia in 2015 ar putea ajunge la o valoare apropiata anului 2008.

In 2008, piata de retail depasise 22 de miliarde de euro, potrivit unor prognoze realizate de compania de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

"Piata de retail din Romania nu este la nivelul in care sunt implementate tot felul de tehnologii. (...) Vom vedea concepte avangardiste in retail, dar ceea ce observam in prezent fata de anii de glorie 2004-2008 este focusul pus mult mai mult pe profitabilitate..

Pana in anii 2009/2010 retailerii mari s-au dezvoltat pentru a avea mai multa cota de piata, insa in viitor expansiunea va fi bazata mult mai mult pe premise de profitabilitate in mai multe sectoare de retail, nu doar in cel alimentar. Estimam ca in urmatorii 3-4 ani piata va inregistra o crestere si ne vom apropia de valorile din 2008", a declarat, miercuri, Mihnea Radulescu, director la firma de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

In Romania, comertul traditional il depaseste pe cel modern

Acesta a precizat ca in Romania comertul traditional este mult mai prezent decat comertul modern, depasind in continuare procentul de 50% din piata.

"In Romania, fata de majoritatea tarilor din Europa, avem un comert traditional mult mai prezent, peste 50%. Credem ca se va diminua acest procent, insa reducerea nu va fi atat de dramatica incat sa ajungem sa ne comparam cu tari precum Germania, unde vorbim de 80% comert modern. Suntem inca departe si datorita unor elemente specifice romanesti, cum ar fi lipsa unei infrastructuri adecvate in unele zone, populatia rurala, care reprezinta inca 45% si nu in ultimul rand educatia consumatorilor", a adaugat Radulescu.

Potrivit sursei citate, expansiunea comertului modern va continua in anii urmatori pe zona de supermarketuri, a retelelor de discount si a magazinelor de proximitate, iar aceste tendinte se vor vedea cu precadere in orasele mari din Romania unde investitiile au fost mult mai mici fata de Bucuresti.

"Locul in care se va duce batalia expansiunii comertului modern si unde este mai putin prezent va fi zona de supermarket, de discount si a magazinelor de proximitate. Extinderea a fost mai mult pe Bucuresti, dar exista orase mari in Romania, cum ar fi Iasi, Cluj sau Timisoara, unde investitiile au fost mult mai mici si nu au atins nivelul Capitalei, unde 70% este comert modern si doar 30% comert traditional.

Ascensiunea retailerilor online

O alta caracteristica a ultimilor ani inregistrata pe aceasta piata o reprezinta ascensiunea retailerilor online, corelata cu explozia site-urilor de reduceri.

Potrivit unui studiu PricewaterhouseCoopers (PwC), migrarea consumatorilor si a consumului catre mediul online este abia la inceput si ritmul de crestere in anii urmatori va fi mult mai mare decat valoarea estimata a cresterii consumului per ansamblu.

In 2012, romanii au platit 220 de milioane de euro pe cumparaturile cu cardul, potrivit Romcard, in crestere cu 38% fata de 2011, comertul online devenind o alternativa din ce in ce mai viabila la comertul offline, oferind avantaje reale cumparatorilor, respectiv timp de analiza, comparabilitate, accesibilitate.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Agerpres
Articol citit de 1433 ori