Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romania, prin ochii unui manager expat: Invatam repede si muncim mult

Romania, prin ochii unui manager expat: Invatam repede si muncim mult
Gery Pascal conduce operatiunile din Romania ale celui mai mare producator de lentile de vedere din lume, Essilor, companie aflata pe locul 25 in topul Forbes al celor mai inovatoare companii din lume.

Managerul francez vorbeste pentru Business24 despre experienta sa alaturi de compania pe care o urmeaza in orice colt al lumii, despre natura romanilor pe care i-a intalnit, dar si despre singurul domeniu care l-ar convinge sa intre intr-un business propriu: educatia privind sanatatea ochilor.

Indiferent de tara in care a fost desemnat ca manager operational, si-a pastrat "spiritul Essilorian" care "odata ce te-a prins, ramane cu tine pentru totdeauna", explica Gery Pascal, intr-un interviu acordat Business24.

Faceti parte din echipa Essilor International deja de 30 de ani. Spuneti-ne mai multe despre aceasta experienta.

In primul rand, experienta mea de 30 de ani cu Essilor nu este neaparat unica. Sunt putini oamenii care au plecat din Essilor pana acum si exista si un motiv bun pentru asta. Dar mai intai dati-mi voie sa va spun pe scurt istoria Essilor.

Povestea Essilor incepe in 1972, ca urmare a fuziunii dintre doua entitati, Essel, o cooperativa a muncitorilor, si Silor, ambele fondate in 1849, respectiv 1931. De atunci, Essilor a devenit lider mondial in optica (fapt marcat de inventia lentilelor progresive Varilux). Suntem prezenti in peste 100 de tari si avem peste 50.700 de angajati.

Longevitatea noastra provine si din faptul ca am pus mereu inovatia in centrul strategiilor de business. De la design la productie, dezvoltam game variate de lentile care corecteaza si protejeaza vederea, prin intermediul principalelor branduri din portofoliu: Varilux, Crizal, Xperio sau Transitions. De asemenea, comercializam si echipamente pentru laboratoarele de optica medicala, precum si instrumente si servicii pentru specialistii din acest domeniu.

Piatra de temelie pentru succesul companiei o reprezinta membrii grupului si pe colaborarea dintre acestia. Doar asa am putut sa ne punem in practica creativitatea, spiritul antreprenorial si asumarea de riscuri. Ne-am referit mereu la noi ca avand "spiritul Essilorian". Odata ce te-a prins, ramane cu tine pentru totdeauna.

Misiunea noastra este sa oferim unui numar cat mai mare de oameni posibilitatea de a-si imbunatati calitatea vietii printr-o vedere foarte buna. Toate acestea m-au determinat sa raman si sa imi continui cariera in Essilor, de 30 de ani incoace.

Mai intai ati lucrat in Franta si apoi in Statele Unite. Totusi, din 2009 va aflati in Romania. Cum a fost pentru dvs. sa veniti aici si sa sustineti o intreaga unitate de afaceri?

Chiar inainte de Romania, ma aflam deja in fruntea unei unitati de afaceri din Utah, pe care Essilor a cumparat-o cu cativa ani inainte, ca strategie de dezvoltare a pietei globale de lentile polarizate.

Mutarea in Romania a fost o provocare pentru mine, dar nu a fost cu nimic diferita de mutarea din Franta in SUA, de exemplu.

Asa cum procedeaza si alte multinationale, am fost trimis in Romania in calitate de manager operational, pe baza experientei mele anterioare din Essilor. Am fost desemnat sa aduc si in Romania spiritul grupului, impreuna cu responsabilitatea de a face schimbari organizationale intr-o perioada destul de scurta de timp.

Care a fost pentru dvs. cel mai dificil lucru in calitate de manager aici in Romania?

Romanii invata repede si muncesc mult. Sunt uimit de rapiditatea cu care au avut loc schimbari in ultimii ani in ceea ce priveste abilitatea echipei de management Essilor Romania de a se ocupa de cele mai dificile situatii.

Romanii sunt obisnuiti cu un stil de micromanagement, in opozitie cu experienta mea din SUA, unde predomina macro managementul si unde asumarea de riscuri este incurajata de superiori.

Ce va place cel mai mult la Romania?

Sunt multe aspecte care fac din Romania o tara unica. Nici nu mai e nevoie sa spun ca peisajele sunt minunate si, oriunde am fost, am fost incantat de priveliste. Oamenii sunt iubitori si generosi fata de cei din alte locuri.

Indiferent de statutul social, natura lor altruista ii indeamna sa ajute si sa imparta cu ceilalti, uneori chiar din putinul pe care il au. Acesta este, in mod cert, una dintre caracteristicile tarii, care o fac greu de parasit dupa atatia ani de locuit aici.

Puteti sa ne spuneti cate ceva referitor la castigurile Essilor Romania din ultimii ani? Sunt mai mici sau mai mari decat in alte tari?

In ciuda crizei economice de care sufera intreaga Europa, Essilor Romania si-a crescut constant incasarile in ultimii patru ani si si-a intarit pozitia pe piata. Prin efortul pe care l-am depus in mod constant din 2007, cand Essilor Romania a fost fondat, am reusit sa trecem peste criza si sa pastram cea mai buna pozitie dintre tarile din Est.

Astazi, situatia economica ramane dificila, cu o putere de cumparare care nu a crescut in comparatie cu anul trecut, dar exista cateva semne care ne fac sa credem ca zilele intunecate au ramas in urma.

Ca afacere, investiti mult in inovatie. Este Romania un loc bun pentru inovatie?

Pentru a intelege mai bine strategia Essilor, trebuie sa tinem minte cateva cifre elementare, dar simple. Din 7 miliarde de oameni care traiesc astazi, 4,2 miliarde au deficiente de vedere si, totusi, doar 1,7 miliarde au parte de ingrijirea de care au nevoie. In plus, 2,5 miliarde de oameni din lume inca nu au niciun fel de acces la corecturi de vedere. Asadar, principala noastra grija este sa depunem toate eforturile pentru a oferi un produs adaptat nevoilor fiecarui individ, peste tot in lume.

In ceea ce priveste acest aspect, Romania nu este cu nimic diferita de alte tari. Pentru noi, inovatia este modalitatea principala prin care putem oferi atat specialistilor in domeniul opticii, cat si purtatorilor de ochelari produse si servicii cu o performanta crescuta. Asadar, compania aloca aproximativ 150 de milioane de euro, in fiecare an, cercetarii si dezvoltarii.

Profesionistii si consumatorii din Romania sunt din ce in ce mai bine informati cu privire la importanta ingrijirii ochilor. Efortul Essilor de a creste gradul de constientizare printre profesionisti si consumatori a inceput sa fie din ce in ce mai vizibil si sa declanseze o cerere crescuta pentru produse inovatoare.

De exemplu, chiar la inceputul acestui an am lansat i Romania o gama noua de lentile, Criza Prevencia, primele lentile care protejeaza impotriva luminii daunatoare, fie ca vorbim de lumina albastra sau de radiatiile UV. In lunile urmatoare, vor urma, cu siguranta, si altele.

Care sunt planurile pentru afacerea locala pentru anii urmatori?

Misunea noastra este sa ii ajutam pe oameni sa duca o viata mai buna prin intermediul unei vederi mai bune. Aceasta folosofie simpla ne ghideaza atat strategia de afaceri, cat si promisiunea de a lupta impotriva deficientelor de vedere in toate pietele, incluzand Romania.

Asadar, Essilor Romania va continua sa isi aplice strategia pe termen lung, oferind specialistilor si consumatorilor cele mai bune produse, crescandu-ne cota de piata si intarindu-ne pozitia sustinuta de principalele branduri din portofoliu.


V-ati gandit vreodata sa va intorceti in tara dvs. si sa va porniti propria afacere?

In acest moment, daca iau in calcul toate provocarile care inca ma asteapta, nu mi-a trecut prin minte pana acum sa imi incep propria mea afacere. Totusi, pot sa va spun ca, daca as lua o astfel de decizie, cu siguranta mi-as dedica timpul si energia in scopul educarii publicului cu privire la sanatatea vizuala si responsabilitatea sociala legata de acest lucru.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3733 ori