Pushkar Chatterji, managerul care are inovarea la degetul mic

Sambata, 11 Iulie 2015, ora 00:00
35507 citiri
Pushkar Chatterji, managerul care are inovarea la degetul mic
Foto: Pixabay

Pushkar Chatterji conduce filiala romaneasca a Evalueserve si stie ce trebuie sa faca fiecare manager din fiecare tip de companie pentru a spori inovarea in echipele sale.

Potrivit studiului "Innovation without borders: Six best practices to improve innovation success rates" condus de compania sa, diversitatea in echipa, cercetarea, digitalizarea si stabilirea unei anumite culturi organizationale au toate sansele sa sporeasca inovarea si, implicit, succesul afacerii.

"Pentru ca un program de inovare sa fie de succes, companiile trebuie sa formeze echipe de colaborare care sa aiba spirit antreprenorial si sa fie diverse din punct de vedere functional", explica managerul, intr-un interviu acordat Business24.

Seful biroului din Romania iti ofera si un exemplu clar de companie care a gasit cea mai inteligenta cale spre inovare. Si, vorbind despre inteligenta, managerul considera ca si Romania are un potential urias in materie de intelect si talent, tocmai de aceea are planuri mari pentru tara noastra.

Ce inseamna inovarea deschisa?

Conform studiului, companiile incearca sa diminueze decalajele existente in interiorul organizatiei, insa inovarea interna nu este suficienta pentru mentinerea competitivitatii.

Ele trebuie sa caute inovarea prin aliante cu parteneri interni si externi, sa faca economii la costurile pentru cercetare si dezvoltare, mentinand in acelasi timp un nivel ridicat de inovare.

Acest proces de suplimentare a expertizei interne cu capabilitati si idei provenite de la parteneri externi este cunoscut ca inovare deschisa (open innovation).

Exista mai multe tipuri de inovare?

Inovarea poate fi clasificata in functie de impactul pe care il are in cadrul unei organizatii (incrementala, reformatoare sau transformationala), sau in functie de sectorul de afaceri care resimte rezultatele inovarii (procese, produse, servicii, experienta consumatorului, etc.).

Care este cea mai eficienta metoda de a stimula aceasta inovare, potrivit studiilor efectuate de dumneavoastra?

Prin interactiunea cu diferiti clienti, Evalueserve a identificat sase bune practice care cresc probabilitatea dezvoltarii unor programe ce integreaza cu succes procesul de inovare:

Crearea unor echipe diverse din punct de vedere functional pentru inovare;

Crearea unor portaluri pentru gestionarea proceselor de inovare si colaborare;

Construirea unei retele globale de cercetare si dezvoltare pentru augmentarea relatiilor de lucru cu partenerii/furnizorii regionali;

Digitalizarea proceselor de cercetare si dezvoltare pentru observarea ineficientelor, dar si pentru asimilarea cunostintelor;

Definirea indicatorilor de performanta pentru initiativele de inovare;

Stimularea unei culturi organizationale adecvate.

E mai usor sa stimulezi inovarea in echipe mici, de doar cateva persoane?

Conform studiului, procesele existente in lantul valoric al inovarii necesita implicare multi-functionala: echipa de vanzari si marketing colecteaza specificatii/nevoi prin numeroase interactiuni cu clientii, echipa de cercetare si dezvoltare identifica posibile solutii tehnologice pentru a satisface aceste nevoi/specificatii, iar echipa de ingineri transforma conceptul intr-un produs scalabil.

Pentru ca un program de inovare sa fie de succes, companiile trebuie sa formeze echipe de colaborare care sa aiba spirit antreprenorial si sa fie diverse din punct de vedere functional.

Cat de greu e sa stimulezi inovarea la nivel de multinationala?

Organizatiile tintesc inspre o crestere organica de 4-6% pe an. Atingerea unei astfel de cresteri necesita un efort enorm chiar si pentru companiile globale care genereaza miliarde din vanzarile nete.

Intrebarea esentiala este cum pot acestea sa sustina un nivel de crestere ridicat. Abordarea traditionala ar sugera intensificarea vanzarilor pentru baza de clienti deja existenta.

Cei mai ambitiosi, insa, ar prefera sa exploreze noi piete si segmente de clienti prin utilizarea de produse, procese sau modele de business inovatoare.

Desi inovarea este esentiala pentru implicarea clientilor si cresterea cheltuielilor investite de clienti in portofoliul de produse, companiile continua sa se confrunte cu lipsa informatiilor despre inovare.

Pentru fiecare organizatie care a implementat practici ce au simplificat astfel procesele de inovare, exista tot atat de multe companii care stagneaza datorita abordarilor dezorganizate pentru identificarea si evaluarea ideilor.

Ne puteti oferi, in cateva cuvinte, un exemplu concret de urmat (companie mare) la capitolul inovare?

Potrivit studiului, cel mai bun exemplu de implementare cu succes a unei initiative de tip "inovare fara frontiere" este cea a companiei Procter&Gamble, Connect+Develop.

Un articol al Harvard Business Review (Connect+Develop: o perspectiva asupra noului model de inovare al Procter&Gamble) prezinta povestea lor de succes: liderii P&G au realizat ca pe langa cei 7500 de membri ai echipei care lucrau in cadrul departamentului de cercetare si dezvoltare existau aproximativ 200 de stakeholderi externi, care lucrau pe probleme similare.

Folosind avantajul expertizei partenerilor externi, P&G a realizat ca ar putea crea un rezervor de talente format din 7500 de stakeholderi interni si 1.5 milioane de stakeholderi externi.

Aceasta initiativa a ajutat compania sa-si creasca semnificativ rata de succes in domeniul inovarii, devansand criza profunda cu care s-a confruntat la inceputul anilor 2000.

Totodata, a permis construirea de parteneriate si propagarea de idei tangibile pentru brandul P&G. Rezultatul a fost o crestere brusca de 40% in domeniul inovarii din surse externe, apoi a crescut de la 10% la peste 50% intre anii 2001 si 2008.

Astfel, compania a fost capabilia sa lanseze noi produse de renume, precum Tide Pods, Olay Regenerist, Crest White Strips si intreaga gama de produse Swiffer.

Ce potential are Romania la capitolul inovare?

Romania are potential pentru inovare. Acest lucru poate fi observat atat la nivel individual, cat si la nivel de organizatie, fiind evidentiat si de numarul aflat in crestere al companiilor multinationale care isi deschid birouri in Romania.

Ce planuri aveti pentru piata romaneasca in acest sens?

Vrem sa profitam de avantajul pe care il ofera Romania in materie de intelectualitate si talente prin cresterea continua si extinderea biroului din Romania.

Tinerii români au câștigat Campionatul Mondial de robotică FIRST Tech Challenge
Tinerii români au câștigat Campionatul Mondial de robotică FIRST Tech Challenge
Echipa AICitizens de la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” din Focșani, Vrancea, a obținut titlul de campioană mondială la Campionatul Mondial de robotică FIRST Tech Challenge, care...
Samsung a lansat unul dintre cele mai scumpe încărcătoare de pe piață. Cât costă și ce știe să facă
Samsung a lansat unul dintre cele mai scumpe încărcătoare de pe piață. Cât costă și ce știe să facă
Samsung a lansat recent un nou încărcător, EP-T5020 50W Super Fast Charging Adapter, care se alătură seriei de accesorii de încărcare rapidă ale companiei, însă nu este inclus în...
#Pushkar Chatterji Evalueserve Romania, #inovare companii, #inovare multinationala , #Manageri