Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Octavian Badescu, despre "ultima frontiera inainte de aparitia teleportarii"

Octavian Badescu, despre "ultima frontiera inainte de aparitia teleportarii"


Octavian Badescu vorbeste despre evolutia celui mai recent proiect al sau, "Lokko", si planurile de monetizare a ideii. Antreprenorul nu este la primul sau business care iese peste hotare, si este convins ca aplicatia are "toate premisele sa depaseasca granitele Romaniei".

"Suntem relativ in grafic", afirma antreprenorul. Aplicatia se poate descarca de pe iPhone si de pe smartphone-urile cu Android, 90% dintre feature-uri sunt deja implementate, site-ul este functional si foarte curand se vor putea plasa comenzi si de pe desktop.

"Monetizarea aplicatiei va veni prin curieri, in masura in care proiectul le va genera valoare, veniturile vor rezulta in consecinta", sustine Badescu.

In ceea ce priveste promovarea, ce e mai greu abia acum incepe.

"Consider ca un astfel de agregator, o inovatie disruptiva precum 'Lokko', poate fi viabil din punct de vedere economic pentru o extindere in afara granitelor, tinind cont si de riscurile investitionale implicate", explica Octavian Badescu.

"Poate ca surprinde afirmatia, insa, cand spun ca Lokko este cea mai tare aplicatie de curierat din lume, nu exagerez. Puteti sa o priviti si ca pe ultima frontiera inainte de aparitia teleportarii", spune acesta, intr-un interviu acordat Business24.

Proiectul se alatura succeselor antreprenoriale cu potential global inregistrate de Badescu: Sameday Curier, care s-a extins si pe pietele din Bulgaria si Ungaria; sau Retailplus Eastern Europe, firma de cercetare de piata specializata pe zona de "in-store observation" in care Badescu a fost actionar, pe care a condus-o in perioada 2008-2012 si care a fost achizitionata de catre compania Nielsen.

In urma cu o luna ati lansat o aplicatie care poata sa raspunda si la nevoile "urgente" ale clientilor. Vi s-a intamplat vreodata dumneavoastra, personal, sa va uitati telefonul acasa si sa va doriti sa aveti un astfel de serviciu la care sa apelati?

Da, si probabil nu numai mie. Cred ca ne-am intalnit cu situatii similare multi dintre noi, insa poate ca nu foarte des.

Pe de alta parte, clientii Lokko pot fi nu doar persoane fizice, ci si companii - firme profesionale (contabilitate, avocatura samd), magazine online, chiar si cele offline care au prezenta pe online - cum ar fi hypermarket-urile, restaurante.

Ca exemple, restaurantele pot solicita un curier pentru a transporta o comanda de mancare unui client, o firma de avocatura care are un plic de livrat local imediat, un magazin online poate onora astfel o livrare in aceeasi zi pentru clienti.

Sau poti fi la cumparaturi intr-un spatiu offline si sa nu doresti sa pleci cu toate cumparaturile de acolo, poate ca mai ai treaba si optezi pentru a-ti fi aduse de catre un curier acasa sau la birou la ora dorita. Sau daca este vorba despre un cadou, acesta poate fi livrat altcuiva.

Ai instalata aplicatia pe telefonul mobil, introduci adresele de expediere si livrare, precum si intervalul orar si datele se transmit curierilor din zona. Cei care pot presta serviciul respectiv se inscriu si clientul alege curierul preferat, o persoana cu care poate fi permanent in legatura pana la incheierea livrarii.

Cum functioneaza "Lokko", acest proiect "putin inaintea vremurilor" in Romania, la o luna dupa lansarea aplicatiei pe piata?

Antreprenorii sunt oameni optimisti in aceasta lume se stie ca daca ai o idee, un obiectiv si un plan cu potential de succes, vei ajunge la destinatie, dar, realist vorbind, in general va dura dublul timpului propus, va costa de doua ori mai mult si rezultatele vor fi la jumatate in raport cu planul initial.

Lasand gluma la o parte, suntem relativ in grafic: aplicatia se poate descarca de pe iphone si de pe smartphone-urile cu Android, 90% dintre feature-uri sunt deja implementate, site-ul www.lokko.eu este functional, nu complet finalizat, dar foarte curand se vor putea plasa comenzi si de pe desktop.

Am planificat incepand din mai si o perioada de test de cateva luni cu cativa curieri de la firme care si-au aratat interesul pentru testarea acestui proiect care le poate aduce volume suplimentare pe segmentul livrarilor locale in aceeasi zi si totodata beneficii clientilor lor: Fan Courier, DPD, Sameday Courier, ITS Express, Mailman, Sinapseria, ca sa mentionez cateva companii cu care am discutat.

In orice caz, curieri care sa transporte expedierile 24 ore din 24, 7 zile din 7, se vor regasi in aplicatie intr-un numar suficient de mare intotdeauna, nu va fi o problema pentru clienti. Iar daca totusi la un anumit moment nu se gaseste curier, clientul este redirectionat din aplicatie catre call-center-urile companiilor de curierat partenere.

Suntem in discutii pentru integrare si cu diferite alte platforme care pot fi generatoare de volume de comenzi si eventualele parteneriate le vom anunta la momentul potrivit.

Cum a fost primita aplicatia de catre romani?

Abia din luna mai vom incepe cateva campanii pe media pentru popularizare, pana acum am avut doar cu grupuri de utilizatori selectate pentru teste interne, sa ne asiguram ca totul va merge bine. Dat fiind specificul, inclin sa cred ca proiectul va evolua gradual si este mai bine asa.

In tot cazul, faptul ca am avut feedback-uri pozitive atat din partea potentialilor consumatori, cat si din partea curierilor si chiar si a unor potentiali investitori este o premisa buna.

Investitia in dezvoltarea versiunii beta a aplicatiei este de ordinul zecilor de mii de euro. Cand estimati ca veti ajunge la beak-even?

Estimarile merg catre anul 2015 pentru break-even operational si in urmatorii ani investitia va putea fi teoretic recuperata. Este insa un fel de-a spune, intrucat un astfel de proiect genereaza investitii continue si totale pe parcursul mai multor ani, nu cu 5, ci cu 6 cifre.

Care este strategia de business din spatele acestei aplicatii?

Vorbim de fapt de doua aplicatii, una pentru clienti, alta pentru curieri. Ca atare, "clientii" Lokko sunt atat cei care vor expedia, partenerii sau destinatarii,cat si curierii.

Monetizarea aplicatiei va veni prin curieri, in masura in care proiectul le va genera valoare, veniturile vor rezulta in consecinta.

Focusul este insa pe clientulul final pentru ca, daca acesta este multumit, va utiliza aplicatia. Acesta insa nu este taxat pentru utilizarea aplicatiei, dimpotriva, va beneficia de preturi mici si de beneficii exceptionale. Practic Lokko le ofera clientilor un cadru ideal de concurenta perfecta intre furnizori, cu efecte pe masura.

Datorita usurintei in utilizare, adaptabilitatii si pretului, a comanda prin "Lokko" va deveni fara indoiala optiunea nr 1 pentru nevoile persoanelor fizice, cu precadere pe segmentul de curierat local "instant", in sensul de livrare imediata.

Ati luat vreo decizie cu privire la pietele externe pe care doriti sa duceti acest proiect? Catre ce piete va orientati?

Europa de Sud Est in primul rand, insa este posibil sa nu ne limitam la aceasta zona.

Prioritara este insa acum Romania - Bucuresti si orasele mari precum Cluj, Timisoara, Constanta, Iasi, Brasov, unde de asemenea demaram in urmatoarea perioada, intrucat exista cerere, atat dinspre curieri, cat si dinspre potentiali clienti.

In luna martie spuneati ca "preocuparile principale actuale sunt cu precadere antreprenoriale", referitor la planurile dumneavoastra de business. Ce planuri antreprenoriale aveti pentru 2014?

Experienta m-a invatat ca succesul vine si din focalizare si din specularea avantajelor competitive.

In egala masura, cand demarezi un proiect antreprenorial este obligatoriu sa-ti imaginezi cum o sa arate piata peste doi ani sau chiar peste 5-10 ani, ca nevoi ale consumatorului. Si trebuie sa te adresezi unor astfel de nevoi, care acum sunt doar intuite sau intr-o faza atat de incipienta, incat nu atrag pe nimeni acum. Si e bine sa vezi " the big picture" si te uiti si la experientele din alte tari mai avansate.

Prin urmare, aplicatia Lokko si curieratul in general, cu precadere cel cu livrare in aceeasi zi si cel local constituie in continuare sfere de interes pentru mine.

Cum se integreaza Lokko in planurile dumneavoastra de business?

Este un proiect de sine statator, dar care este si parte a unei strategii mai ample care vizeaza, din punct de vedere profesional si antreprenorial, zona pietei de curierat. Inovatia, care a caracterizat intr-un fel sau altul mai toate proiectele in care am fost implicat pana acum, va fi in continuare o trasatura definitorie.

Orice drum are in componenta anumite "etape", iar pasii care vor fi facuti vor fi anuntati la momentul potrivit.

O veti folosi si dumneavoastra pentru a solicita un serviciu cum ar fi efectuarea cumparaturilor si livrarea lor la o anumita ora si la o adresa data?

Sunt convins ca nu numai eu voi fi cel care o va folosi si in scopul mentionat de dumneavoastra - cumparaturi in numele clientilor, in prima faza in cazul segmentului de food delivery.

Mai mult decat atat, sunt convins ca generatiile "tehnologizate" care vin si care vor deveni "consumatori" in adevaratul sens al cuvantului in anii urmatori o vor folosi pe scara larga in acest scop.

Clientul doreste controlul total - sa primeasca ceea ce doreste, cand doreste, unde doreste, la cel mai mic cost posibil si eventual de la o persoana agreabila, cu care sa poata lua legatura si care il face sa se simta respectat, iar progresul tehnologic ii permite astazi atingerea in mare masura a acestor obiective.

Clientul doreste sa salveze "timp", care este cea mai scumpa resursa.

Clientul mai doreste si livrari gratuite "a doua zi" sau livrari in aceeasi zi la un pret livrare similar celui care se practica astazi pentru livrarile in ziua urmatoare.

Noi ca furnizori nu avem decat sa construim solutii ca aceste lucruri sa se intample, in caz contrar piata ne va penaliza.

Cine este Octavian Badescu

In anul 2007, Octavian Badescu a fondat Sameday Courier, proiect de nisa focalizat pe livrarile in aceeasi zi.

Firma pe care a si condus-o direct pana in anul 2009 si al carei asociat majoritar a fost pana in 2013, a inregistrat o cifra de afaceri de 500.000 de euro pe primul trimestru al anului 2014, dublu fata de primul trimestru al anului trecut.

In anul 2008, a fondat impreuna cu alti asociati compania de cercetare de piata Retailplus Eastern Europe, companie pe care a si condus-o pana la finalul anului 2011, obtinand o cifra de afaceri de peste 1,2 milioane de euro si in acelasi timp profit.

Firma este activa pe pietele din Romania, Bulgaria si tarile din fosta Yugoslavie si a fost achizitionata de catre liderul mondial in domeniu - compania americana Nielsen.

In aprilie 2013, Octavian Badescu a primit misiunea reformarii Sucursalei Servicii Express a Postei Romane, fiind recrutat in cadrul proiectului denumit generic "implementarea unui management profesionist in companiile de stat".

In 2014 lanseaza Lokko, prima aplicatie de curierat din Sud-Estul Europei, care se bazeaza pe crowdsourcing si care asigura livrarea in ziua efectuarii comenzii, eliminand o serie de costuri indirecte.

Octavian Badescu este, de asemenea, co-fondator si vicepresedinte al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania si se implica activ in diferite proiecte cu precadere legate de antreprenoriat si de formarea tinerilor, fiind si membru al Romanian Business Leaders.


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5064 ori