Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Techir: Miracolul vine la tine

Oana Stan - Tanarul antreprenor care scoate ce-i mai bun din Techirghiol

Oana Stan - Tanarul antreprenor care scoate ce-i mai bun din Techirghiol
Oana Stan si-a creat, la doar 24 de ani, propria linie de dermatocosmetice profitand de bogatiile naturii din orasul sau natal, Techirghiol. Ideea de business paseste acum, incet, pe urmele marilor branduri precum Vichy si primeste deja apreciere pe plan international.

"Ideea liniei de dermatocosmetice Techir a aparut undeva in 2011, cand orasul balneoclimateric Techirghiol, orasul meu natal, a devenit membru al Asociatiei Oraselor Termale Istorice din Europa", isi incepe tanarul antreprenor povestea.

Intrarea in mediul de business romanesc nu a fost usoara nici pentru Oana Stan, insa a avut un sprijin considerabil chiar din partea celor care au construit acest mediu: antreprenorii romani cu experienta, care "doresc sa se ajute reciproc, sa schimbe informatii, sa dea sfaturi si sa foloseasca experienta lor drept exemplu pentru incepatori", spune antreprenorul, intr-un interviu acordat Business24.

Planurile sale sunt marete, atat pentru businessul Techir, cat si pentru drumul sau pe calea antreprenoriatului: "doresc sa devin sursa de inspiratie prin ceea ce intreprind pentru alte tinere", explica Oana Stan.

Cand si cum s-a nascut brandul Techir?

Ideea linei de dermatocosmetice Techir a aparut in undeva in 2011 cand orasul balneoclimateric Techirghiol, orasul meu natal, a devenit membru al Asociatiei Oraselor Termale Istorice din Europa.

Acest lucru m-a determinat sa fac un research despre restul oraselor membre precum Vichy, Bath, Aqui Therme, Budapesta, Salsomaggiore si nu mare mi-a fost mirarea sa observ ca toate aceste orase aveau si o gama de creme cosmetice pe baza de apa termala, namol sau alte resurse pentru care orasul ajunsese pe harta oraselor termale din Europa.

Acest research m-a inspirat si m-a facut sa ma observ oportunitatea unui business care sa valorifice si resursele naturale si unice oferite de Lacul Techirghiol din Romania. Pot spune ca modelul meu au fost toate aceste game ce aveau o traditie si sunt deja recunoscute la nivel international.

Am profitat de contactele dintre orasul Techirghiol si restul oraselor membre si am trimis mostre ale apei saline si ale namolului in laboratoarele cosmetice din Salsomaggiore pentru a le testa proprietatile si a-mi crea retete personalizate pentru ceea ce avea sa devina Techir.

Un alt model de care m-am lasat inspirata sunt gamele spa si cosmetice ce contin apa si namol din Marea Moarta. Mai pe scurt, Techir s-a nascut dintr-o intrebare si dintr-o dorinta de a creea ceva ce in alte locuri in Europa exista deja de mult timp. Era timpul ca Techir sa ia nastere si ma bucur ca am avut sansa sa ajut la initierea acestui proces.

Fiind nascuta in Techirghiol port o mare dragoste acestui oras si lacului in sine. Am ales sa ma intorc acasa si sa fac ceva pentru orasul meu. Lacul Techirghiol reprezinta o resursa extrem de valoroasa care astazi nu mai este la fel de apreciata cum era, de exemplu, in perioada interbelica.

Sper ca Techir o sa reuseasca sa devina un brand national si international care sa ajute orasul Techirghiol sa redevina faimos si sa fie valorificat la justa sa valoare.

Care este legenda despre care vorbeati pe site-ul de prezentare?

Legenda lacului Techirghiol a reprezentat chiar un punct de placare pentru conceptul Techir.

Legenda spune ca un batran olog si orb, pe nume Techir, si magarusul sau ranit mergeau de- lungul lacului, moment in care magarusul a alunecat in namolul acestuia.

Batranul chinuindu-se ore in sir sa-si scoata magarusul din lac, a observat ca, in mod miraculos, si-a recapatat vederea si putea merge.

De atunci vestea vindecarii miraculoase s-a raspandit iar oamenii au inceput sa vina la malul lacului pentru a se vindeva. Sloganul gamei Techir inglobeaza aceasta legenda: Miracolul vine la tine.

Cat ati investit in acest brand si in productia acestor creme? Ati avut in spate un investitor sau ati realizat totul din surse proprii?

Proiectul Techir nu ar fi devenit realitate daca nu aveam sustinerea permanenta a parintilor, atat financiar cat si moral. Tatal meu a fost un mentor pentru mine pe tot parcursul acestui proces, dar si investitorul principal, daca pot spune asa.

O alta resursa importanta au reprezentat-o fondurile nerabursabile pe care nu am ezitat sa le accesez.

Am aplicat pentru programul START 2012 'Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finatare', in urma obtinerii finantarii am reusit sa achizitionez utilajele necesare pentru a pune bazele unei linii de productie semiautomatizate si pentru a putea incepe productia cremelor Techir.

Dar pentru ca procesul accesarii fondurilor este destul de greoi, intre timp am plecat la studii in Anglia pentru un an iar cand m-am intors am reusit sa fac achizitiile si sa mai aplic pentru o finantare.

De aceasta data este vorba despre un proiect finantat de APDRP care ma va ajuta sa-mi construiesc propriul laborator, momentan avand un spatiu inchiriat. Fiind vorba despre o afacere pornita din familie, am preferat sa facem totul cu propriile resurse si sa profitam de toate oportunitatile existente pentru sustinerea IMM-urilor.

Cum vi se pare mediul de business in care ati intrat atat de devreme, la 24 de ani?

Intrarea in mediul de afaceri romanesc a reprezentat pentru mine o aventura, iar aventura continua. Este un mediul in care, pentru a face fata, este nevoie de o echipa, de un mentor, de un contabil extrem de bine pregatit si de multa ambitie si rabdare.

Obstacolele aventurii sunt reprezentate de birocratie, de taxe si de raspunsurile 'nu se poate'. Avantaje insa sunt si ele existente si sunt din punctul meu de vedere oferite de antreprenori si de modul in care ei doresc sa se ajute reciproc, sa schimbe informatii, sa dea sfaturi si sa foloseasca experienta lor drept exemplu pentru incepatori.

Una dintre activitatile mele preferate o reprezinta participarea la diverse conferinte, evenimente de networking si seminarii care ma pun in contact cu extrem de multi antreprenori inspirationali care in urma discutiilor imi ofera informatii exprem de utile pentru a putea continua aventura in mediul de afaceri romanesc.

Credeti ca varsta frageda este un atu sau un dezavantaj, in aceasta lume in care ati intrat?

Varsta frageda reprezinta un atu in primul rand pentru entuziasmul si forta de munca specifica tinerilor de 24 de ani. In al doilea rand sunt gata sa risc mult mai mult si am o atitudine pozitiva gandidu-ma ca 'am timp daca gresesc sa imi remediez greseala si sa invat din ea'.

Un dezavantaj il reprezinta poate faptul ca nu am experienta necesara pentru acest mediu de afaceri, insa motto-ul meu este 'pas cu pas'. Asa ca sunt dispusa sa ma dedic total acestei afaceri si sa profit de avantajele pe care mi le ofera varsta frageda.

Ce obiective aveti pentru 2014?

Unul dintre obiectivele mele principale este sa pozitionez Techir drept un brand romanesc care valorifica resursele naturale neexploatate oferite de Lacul Techirghiol.

Pentru a putea face acest lucru sa devina realitate trebuie sa asigur o prezenta nationala a produselor Techir si o promovare pe masura. Momentan sunt in faza in care incerc sa patrund pe piata cosmeticelor pentru ca ulterior sa pot investi in promovare, consumatorii avand unde sa gaseasca gama Techir.

Doresc sa incep colaborarea cu un lant farmaceutic national si cu o retea de distributie nationala, insa doresc sa dezvolt si magazinul online pentru ca acesta a fost primul punct in care am inceput sa vand cremele Techir.

In ceea ce priveste oferirea unor cifre exacte de vanzari, inca lucrez cu doamna contabil la previziuni pe viitor pe baza vanzarilor si a dezvoltarii actuale.

In acest moment brandul include o crema de maini, una de fata si una antireumatica. Veti continua sa va concentrati pe aceste produse sau aveti in plan o extindere, respectiv noi investitii si noi produse?

Asa este, momentan portofoliul Techir este format din doar trei produse in jurul carora doresc sa dezvolt game specifice.

In jurul cremei antireumatice doresc sa dezvolt o gama spa, in jurul cremei de fata o gama de ingrijire faciala, iar in jurul cremei de maini o gama de ingrijire corporala.

Am pornit timid, cremele continand momentan doar apa salina din lac, deoarece sunt dispusa sa cresc o data cu brand-ul Techir si sa ne dezvoltam treptat. O data cu contruirea noului laborator, capacitatea de productie va fi mult mai mare, iar astfel voi avea ocazia de a avea utilajele necesare pentru a pune in productie si produsele pe baza de namol sapropelic din lacul Techrghiol.

Incerc sa profit de varsta frageda si sa ma concentrez pe a pune bazele brandului cu aceste trei produse. Insa in accelasi timp lucrez la planul de extindere si la stabilirea pasilor si a resurselor necesare pentru a face acest lucru posibil cat mai repede.

Va tenteaza si o extindere internationala?

Faptul ca am avut sansa sa studiez in Londra mi-a oferit o deschidere internationala si am avut ocazia de a testa ideea Techir pe care am folosit-o drept studiu de caz pentru toate proiectele mele univeristare, inclusiv disertatia si licenta.

Extinderea internationala reprezinta un mare pas pentru mine de aceea am inceput sa particip la targuri internationale drept potential partener de business. Ultima experienta a fost la targul Beauty Eurasia 2014 din Turcia unde am avut discutii cu reprezentantii din diverse tari arabe si din Estul Europei.

Acestia au parut extrem de interesati de produsele Techir, in special reprezentantii turci care sunt intr-o continua dezvoltare a pietei de cosmetice. In urma acestor intalniri B2B am legat legaturi cu furnizori de ambalaje, materie prima si utilaje care momentan ma ajuta sa continui extinderea brandului in Romania.

Cum va vedeti peste 5 ani, pe piata cosmeticelor?

In primul rand ma vad participand la aceste targuri interntionale unde voi avea ocazia sa discut despre extinderea brand-ului Techir. In al doilea rand consider ca in 5 ani Techir va avea timp sa devina un brand de incredere, un brand la care orice consumator roman se va gandi cand va veni vorba de hidratarea si ingrijirea pielii, dar si de relaxarea corpului.

Dar pe dumneavoastra personal, ca femeie de afaceri?

Unul dintre obiectivele mele personale ca femeie de afaceri este sa inspir. Doresc sa devin sursa de inspiratie prin ceea ce intreprind pentru alte tinere, sper astfel ca peste 5 ani sa particip in calitate de speaker la diverse conferinte si seminarii dedicate antreprenoriatului in care sa pot impartasi din experienta pe care am dobandit-o activand in mediul de afaceri romanesc.

Sper sa devin un adevarat leader pentru echipa pe care o voi crea in jurul brand-ului Techir si poate sa imi creez propria retea de distribuie a produselor Techir, pentru ca peste 5 ani sunt sigura ca voi extinde gama la un nivel la care voi avea nevoie de o distributie intensa.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4984 ori