Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Octavian Badescu, fost manager privat la PrioriPost: Zgarie-norii nu se construiesc pe fundatii de nisip

Octavian Badescu, fost manager privat la PrioriPost: Zgarie-norii nu se construiesc pe fundatii de nisip


La baza problemelor pe care managerii privati le intalnesc la stat sunt diferentele dintre interesele lor si interesele statului, o spune chiar Octavian Badescu, unul din managerii profesionisti care a renuntat recent la postul de conducere in fruntea PrioriPost.

Unul dintre managerii privati care s-au confruntat cu sistemul de stat este Octavian Badescu, adus la carma PrioriPost pentru a salva compania de la faliment si chiar pentru a o pregati pentru privatizare. Diferenta punctelor de vedere, insa, l-a determinat sa renunte la aceasta ambitie pentru ca "zgarie-norii nu se construiesc pe fundatii de nisip".

"In cazul in care doresti punerea pe picioare a unui business in care esti actionar (n.r.-statul roman), dar in care istoria a demonstrat ca detii o insuficienta expertiza specifica, procedezi la angajarea unui detinator de competenta in domeniu din exterior si mergi pe 'mana' lui, fara ingerinte, dat fiind ca acesta este motivul pentru care l-ai adus", explica Octavian Badescu intr-un interviu acordat Business24.

Potrivit acestuia, doar independenta, cooperarea si resursele investitionale pot contribui la "vindecarea Postei Romane".

Octavian Badescu, despre management profesionist la PrioriPost

Ati mentionat intr-un interviu o serie de masuri ambitioase pentru revitalizarea PrioriPost. Care din ele s-au dovedit ca nu ar fi putut fi implementate decat ca "jumatati de masura"? Care au fost obstacolele de care v-ati lovit cu aceasta ocazie?

Ca linie generala, doresc sa subliniez doar faptul ca, tinand cont de tot ceea ce alcatuieste contextul dificil in care se afla Posta Romana, in opinia mea, "vindecarea" acesteia se poate face doar actionand decis si abordand "bucata cu bucata", printr-o abordare strategica diferentiata, in functie de segmentul de piata, asa cum prevede chiar planul de management general al Postei.

Divizia PrioriPost constituia o excelenta oportunitate in acest context. Zgarie norii nu se pot construi pe fundatii de nisip. Fundatia si stalpii unei case sunt elemente decisive, nu poti spera sa iasa ceva bun daca faci compromisuri aici.

Proiectul pe care l-am imaginat si planul de management mentionau foarte clar conditionalitatile necesare pentru atingerea obiectivelor: independenta concretizata in transformarea PrioriPost intr-o entitate juridica de sine statatoare, crearea tuturor premiselor pentru a creste si nu numai "organic", cooperare in toate sensurile cu compania-mama, resurse investitionale, acestea fiind in opinia mea singurele premise pentru revitalizare.

Acestea pot crea premisele pentru o constructie a unui mod de lucru in primul rand operational distinct de cel al CNPR, pentru o independenta logistica, pentru o implementare a propriei politici de gestionare flexibila a fortei de munca si de remunerare in functie de performante, nu in ultimul rand - pentru o implementare a propriei politici de comunicare interna.

Cu atat mai mult cu cat astfel de deziderate sunt chiar stipulate in cerintele specifice ale actionarilor CNPR, in directiile strategice ale administratorilor CNPR si in strategiile si liniile de actiune cuprinse in Planul de Management al CNPR, sunt deci chestiuni asumate, nu sunt doar opiniile mele personale. Nu este cazul sa fiu si mai specific.

Insa, aceasta viziune a managementului PrioriPost a fost prea putin impartasita, in primul rand de catre decidenti. Chiar daca am o opinie diferita, respect acest punct de vedere si poate ca, cine stie, timpul le va valida argumentele si PrioriPost va ajunge in topul companiilor de curierat si pe o cale diferita.

Concluzionand, consider ca in momentul in care realizezi ca masurile si obiectivele preconizate in planul de management nu pot fi implementate (indiferent de motive) si va fi implicit un impact pe rezultatele asumate, ca manager este corect sa reactionezi imediat si sa iei decizii in consecinta.

Care sunt obstacolele principale cu care v-ati confruntat ca "manager privat" intr-o companie de stat? In ce fel ar trebui regandita strategia de anagajare a profesionistilor din mediul privat pentru a repune pe picioare companiile de stat cu probleme, tinand cont ca nu sunteti singurul om de afaceri care s-a confruntat cu probleme in activitatea sa de management intr-o companie de stat.

Raspunsul ar fi foarte amplu si poate face obiectul unor analize de fond necesare de altfel, dar cred ca in contextul dat, solutia este - obiectiv vorbind - privatizarea, daca se doreste intr-adevar.

Aceasta intrucat, dupa parerea mea, la baza problemelor stau si diferentele dintre interesele managerilor si actionarilor privati (care vizeaza obiective financiare precum profitabilitate, cifra de afaceri samd), interese distincte de cele ale actionarului "stat", de multe ori dominat politic, aceasta distonanta structurala fiind la originea unor multiple disfunctionalitati.

Insa ideea principala este urmatoarea si in mod normal ar trebui sa se poata aplica indiferent de natura actionariatului: in cazul in care doresti punerea pe picioare a unui business in care esti actionar, dar in care istoria a demonstrat ca detii o insuficienta expertiza specifica, procedezi la angajarea unui detinator de competenta in domeniu din exterior si mergi pe "mana" lui, fara ingerinte, dat fiind ca acesta este motivul pentru care l-ai adus.

Cu atat mai mult cu cat, in cazul PrioriPost, planul era in linie atat cu modul de lucru al altor entitati postale, cat si cu recomandarile facute de catre firma de consultanta "Roland Berger" si chiar cu dezideratele asumate de catre compania Posta Romana in ansamblu, in propriile documente programatice.

Nu este o problema, respect perspectivele reprezentantilor proprietarului pana la urma, doar ca sunt puncte de vedere cu care eu, care as fi avut pana la urma responsabilitatea pentru rezultatele PrioriPost, nu sunt de acord. Pur si simplu avem viziuni diferite, asta-i tot.

In viziunea dumneavoastra, care ar trebui sa fie prioritatea zero pentru noul management PrioriPost pentru a conduce divizia pe drumul catre servicii de calitate pentru clienti si profitabile pentru Posta Romana?

Actionarii companiei au solicitat in mod specific si conducerea executiva a CNPR si-a asumat in planul de management implementarea unui proces complex de transformari menite sa asigure cresterea pe termen lung a competitivitatii si valorii companiei.

Dupa parerea mea, acesta este in principal rostul nostru ca manageri in acest context, nu putem "mima" procesul, altfel suntem mai mult in actiunea noastra un fel de "pompieri" condamnati la esec.

Nu mai este chemarea mea sa ofer sugestii, insa continuand ideea anterioara, conducerea PrioriPost ar putea avea ca prioritate sa convinga actionariatul sa implementeze corect si neabatut toate elementele cheie despre care vorbeam mai sus - independenta, cooperare si resurse investitionale - elemente care, din punctul meu de vedere, sunt singurele premise de revitalizare.

Octavian Badescu este antreprenor cu investitii in sfera marketingului direct, a curieratului, a cercetarii de piata si a comertului online, fiind totodata un investitor activ pe bursele din Romania si din Statele Unite, avand o experienta manageriala de peste 10 ani in curierat rapid.

Badescu este, de asemenea, co-fondator si vicepresedinte al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania si se implica activ in diferite proiecte cu precadere legate de antreprenoriat si de formarea tinerilor, fiind si membru al Romanian Business Leaders.


"Blestemul" managementului privat

Implementarea "managementului privat" la companii de stat s-a dovedit un esec rasunator si in alte cazuri.

In aprilie, Dimitris Sophocleous a demisionat de la conducerea CFR, dupa ce planul de redresare a companiei feroviare a fost respins de Adunarea Generala a Actionarilor (AGA). Au urmat membrii CA, din care faceau parte alaturi de Sophocleous, Lucian Isar (presedinte), Dan Sandu, Enache Jiru si Florian Kubinschi.

Ulterior, Sorin Mindrutescu, CEO Oracle, a devenit presedintele Consiliului de Administratie, pentru ca dupa doar cinci luni sa isi dea demisia "din motive personale".

Un alt scandal s-a declansat la TAROM, cand Christian Heinzmann, managerul privat ales in toamna anului trecut dupa subita retragere a austriacului Heinrich Vystoupil, a anuntat pe 21 aprilie ca a fost obligat, vineri, de Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie, sa isi scurteze mandatul cu trei ani, adica pana in luna noiembrie, pe seama unor nemultumiri ale boardului cu privire la planul de redresare al companiei.

In primul trimestru din 2013, pierderile Tarom s-au redus cu 24% fata de aceeasi perioada din 2012, la 11,4 milioane de euro.

In aceeasi zi, boardul a numit un nou director executiv, in persoana lui Nicolae Demetriade, un membru recent al CA, respins initial la alegerea componentei boardului. Demetriade, care a condus Tarom in perioada 2000-2001, spune ca a fost numit in functie pentru a urgenta procesul de rentabilizare a companiei, care prevedea ca Tarom sa intre pe profit din 2015.

Totusi, mai multi analisti au acuzat la acel moment ca de fapt problemele sunt altele. "E doar o pantomima pe care Guvernul o joaca in fata FMI. De trei ani treneaza acest proces, pentru ca a fost blocat mereu de clientela politica", a spus analistul Mircea Cosea pentru Business24.

Heinzmann, care a restructurat cu succes compania aeriana nationala a Luxemburgului, a declarat ca i-a fost mai usor, mai clar si mai putin birocratic decat in Romania sa conduca o companie aeriana in Albania.

In ce conditii si-a dat demisia managerul PrioriPost

Octavian Badescu si-a anuntat recent demisia de la conducerea PrioriPost, Sucursala Servicii Express din cadrul Postei Romane si si-a motivat gestul intr-o declaratie de presa:

"La inceputul lunii septembrie am notificat Consiliul de Administratie al Postei Romane privind decizia de a renunta la mandatul de Director al Sucursalei Servicii Express (PrioriPost) din cadrul CNPR si incepand de luni nu voi mai lucra la Posta Romana.

Perioada petrecuta in companie a fost extrem de relevanta pentru mine, o experienta de exceptie.

Proiectul PrioriPost a fost o provocare profesionala extraordinara, pe care am acceptat-o cu entuziasm si din dorinta de a face performanta alaturi de toti cei implicati. Mai exact, mi-am dorit sa pun umarul la revitalizarea PrioriPost si implicit sa contribui la imbunatatirea situatiei Postei Romane in ansamblu.

S-au demarat anumite proiecte in linie cu ceea ce ar trebui sa reprezinte PrioriPost pe care le-am si comunicat in presa la momentul respectiv. Insa, fara a intra in acest email informativ prea mult in detalii, motivul plecarii il constituie faptul ca am ajuns la un punct la care exista si anumite diferente de viziune pe care le consider insa decisive pentru reusita proiectului si pentru atingerea tintelor angajate, fiind nevoit sa iau aceasta decizie.

Din perspectiva mea, cel putin divizia pe care am condus-o - PrioriPost - in demersul sau de revitalizare, nu isi mai permite rezolvari de compromis si jumatati de masura.

Nu comentez ratiunile sau motivatiile, inteleg si respect argumente sau puncte de vedere, indiferent daca le impartasesc sau nu. Ceea ce conteaza pana la urma este si realitatea faptului ca acele conditionalitati exprimate de la bun inceput in planul de management privind caile de urmat pentru atingerea obiectivelor, din diferite considerente independente de vointa mea, nu au putut fi transpuse in practica.

Prin urmare, am considerat ca decizia de a renunta la mandat este singura potrivita in acest context.

In opinia mea, cred ca in momentul in care realizezi ca masurile si obiectivele preconizate in planul de management nu pot fi implementate (indiferent de motive) si va fi implicit un impact pe rezultatele asumate, ca manager este corect sa reactionezi imediat si sa iei decizii in consecinta."


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2970 ori