Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

"Binele invinge intotdeauna, numai ca-i ia mai mult timp sa se organizeze"

Mihai Stanescu - Ce il motiveaza pe antrenorul de antreprenori

Mihai Stanescu - Ce il motiveaza pe antrenorul de antreprenori


Mihai Stanescu, unul dintre primi coach-i din Romania, vorbeste despre primii sai pasi in lumea coaching-ului pentru manageri. Desi acum se bucura de un succes considerabil si de un renume in piata, inceputul nu a fost tocmai usor.

Cea mai mare satisfactie a sa, insa, este ca a contribuit la decizii importante care au schimbat soarta business-ului atreprenorilor pe care i-au antrenat. Fie ca a fost vorba despre eficientizarea timpului, fie de schimbari organizationale, Mihai Stanescu a fost alaturi de importanti oameni de afaceri din Romania in toti acesti ani.

Crezul sau este ca "Binele invinge intotdeauna, numai ca-i ia mai mult timp sa se organizeze". Este un tip de gandire care observa foarte bine ce se intampla intre oameni, "la care eu cred ca sunt expert", completeaza acesta.

Desi are propria companie prin care ofera aceste servicii, Stanescu sustine ca activitatea sa nu poate fi catalogata drept business si nici judecata dupa tiparul economic. Pentru el este combinatia ideeala a tuturor aptitudinilor sale: sport, psihologie si consultanta.

Ce il motiveaza pe omul care ii motiveaza pe cei mai buni manageri si antreprenori, cum se relaxeaza si care sunt obiectivele sale personale si profesionale pentru viitorul apropiat, vorbeste Mihai Stanescu, Managing Partner RoCoach, pentru Business24.

Sa vorbim pentru inceput de RoCoach. Ati infiintat prima companie care furniza servicii exclusive de coaching de nivel premium in Romania. Ce v-a inspirat? Ce v-a convins ca e momentul sa faceti acest pas?

A fost o nebunie la inceput. Acum ma pregatesc sa fac o prezentare la Asociatia Romana de Coaching pe care am fondat-o in urma cu cativa ani. Vreau sa le povestesc doua lucruri: cum am intrat eu in treaba asta cu coaching-ul si sa le prezint o istorie. Pentru ca sintagma cu care se asociaza coaching-ul in Romania este "o industrie tanara", aflata la inceput. Ceea ce nu este adevarat.

Exista de 14 ani. Eu sunt dovada si cu Mihai Popa (Managing Partner al companiei Seeds for Success, una dintre cele mai reputate firme pe zona de Executive Coaching - n.red.).

Am inceput in 2000 cu o formare de coaching la Strasbourg si la Bucuresti si din 2002 am inceput sa lucrez ca si coach, iar din 2003 exista RoCoach. De atunci facem exclusiv programe de coaching pentru manageri din companii locale, multinationale, antreprenori.

Cum ati fost primit pe piata?

Greu. A fost o rezistenta teribila pentru ca pe vremea aia oamenii nu prea intelegeau ce inseamna sa te dezvolti fara un aport de informatii din exterior. Adica fara sa inveti ceva. Si asta din doua motive: cultura noastra de baza este una de tip intelectual, prea putin practica; si pentru ca managerul roman a fost crescut de multinationale si, ulterior, de niste scoli de business care aveau aceeasi mentalitate.

A mai existat un factor foarte puternic de interferenta: in momentul 2003-2007, piata era orientata foarte mult catre training. Training care se facea in masa si, oarecum, fara follow-up.

Trainer-ul, consultantul era ales dupa abilitatile sale de a face "show", de a incanta.

De ce ati ales acest domeniu pentru a face performanta?

Pentru ca mi-a placut. La momentul in care am aflat despre subiect, profesia era foarte la inceput, Federatia Mondiala de Coaching avea doar cativa ani, si mi s-a parut o incununare foarte buna a tot ceea ce facusem eu pana atunci: sport de performanta, psihologie, niste programe de consultanta. Mi s-a parut cel mai bun lucru pe care l-as putea face in viata si in continuare imi mentin parerea.

Cum ii ajutati pe manageri si antreprenori prin coaching? Ati contribuit la schimbari concrete?

Sigur. La un moment dat a venit un industrias roman la mine si mi-a spus cu un fel de autoironie foarte bine asumata: "Obiectivul meu este sa raman fara nicio hartie pe birou." Existau doua variante: ori sa fie un obiectiv pus la intamplare sau sa fie ceva foarte serios.

Mi-a luat cam un an de zile, dar am reusit. Timp in care si-a schimbat organizatia, structura de management, contractele mari pe care le-a facut. Si-a schimbat complet perceptia asupra vietii profesionale.

Poate coaching-ul sa schimbe un plan de afaceri?

Nu, doar clientul poate sa schimbe asta.

Coaching-ul nu exista in sine. Asta e cea mai mare dificultate in a intelege coaching-ul. Consultanta exista in sine, poti vedea planul de consultanta, raportul de consultanta.

Coaching-ul exista in momentul in care se intalnesc cel putin doi oameni: coach-ul si clientul. Nu este un gest formal, nici formalizabil. Desi toata lumea vorbeste despre scheme de coaching, coaching-ul adevarat depaseste orice schema.

Pe oameni nu poti sa-i bagi in cutiute, desi multor oameni le e mai simplu asa.

Revenind la RoCoach: inceputul a fost dificil si, totusi, ati atins succesul. Care a fost secretul?

Sunt doua lucruri intre care exista o relatie: cand e greu la inceput, ai succes dupa aia. E firesc, daca nu te lasi.

Prin perseverenta am reusit si printr-o delimitare foarte stricta a coaching-ului de alte tipuri de interventii si prin asumarea unui punct de vedere diferit fata de majoritatea oamenilor care ofera procese de dezvoltare in organizatii.

Si devenind din ce in ce mai bun. Nu cred ca a trecut un an fara sa fac un program de formare profesionala. Ideea de formare continua pentru mine nu e doar o procedura pe hartie, e o realitate. Nu cred ca altfel poti sa evoluezi, indiferent ce ai fi.

Mai este loc pe piata de companii de coaching?

Loc este pe piata, dar este foarte dificil sa ajungi la un anumit nivel. Uitandu-ma in spate, eu nu as lua-o de la capat. A fost extraordinar de greu.

Ii incurajez pe cei care vor sa incerce si subliniez ca asta nu e un business, e o practica. La fel cum e practica medicului, arhitectului sau avocatului, o meserie liberala.

Pe langa activitatea RoCoach, sunteti membru al Federatiei Internationale de Coaching (ICF), al European Mentoring & Coaching Council (EMCC) si membru fondator al Asociatiei Romane pentru Coaching (ARC). Cand aveti timp pentru toate?

Am foarte mult timp liber, atunci cand vreau. Cand vrei sa fii eficient, sa faci performanta, iti calculezi foarte bine miscarile.

Filosofia coaching-ului spune ca poti sa te transformi in ceea ce esti tu ca om, facand alte lucruri. E trecerea de la "a face" la "a fi". Alegand foarte atent ce faci, e foarte usor sa fii cineva.

Eu imi aleg foarte bine ce am de facut si cum fac lucrurile. Caut intotdeauna o solutie mai eficienta decat ce aleg restul oamenilor.

Ii puteti ajuta si pe clienti sa aiba "foarte mult timp liber"?

Unul dintre beneficiile imediate ale stilului meu de coaching este reducerea cu 30-40% a timpului de sedinte si de intalniri. Ceea ce in companiile medii si mari inseamna reduceri in buget de milioane sau zeci de milioane de euro anual.

Si acestea nu sunt reduceri de tip contabil, sunt reduceri legate de eficienta proceselor. E altceva.

Si acum toata lumea cauta sa reduca bugetele avand o privire contabila. Managerii mai luminati din Romania se gandesc si mai departe de un excel contabil si cauta locuri in care procesul poate fi eficientizat.

Si aici am un cuvant de spus.

Ati declarat ca "in mediul antreprenorial, ROI al serviciilor de coaching depaseste cel mai adesea de 10 ori suma investita". Spuneti-ne mai multe despre asta.

Se intampla la oamenii care au control rapid asupra business-ului: investesti 10.000 de euro in program si intr-un an de zile obtii de zece ori mai mult.

Ori prin reduceri de costuri de tipul celor mentionate mai sus, ori prin restabilirea unor contacte, reconfigurari ale unor sisteme. Prin decizii manageriale.

Ati declarat ca dispuneti de foarte mult timp liber. Cum alegeti sa il petreceti? Ce pasiuni aveti?

Una din pasiunile mele recente este filosofia greaca, filosofia persana. Imi plac, de asemenea, foarte mult povestile si am inceput sa scriu povesti.

Meditez, practic o forma de meditatie care deriva din Zen. Mai este inotul, plimbarile si anul acesta mi-am propus sa vizitez minim 20 de orase din spatiul eurasiatic. Deja sunt la numarul 5: City-breaks.

Spuneati ca scrieti povesti. Cand veti publica prima carte?

Cand se aduna suficiente povesti. Am deja o oferta.

Scriu povesti pentru oameni mari. Ce mi se pare fascinant in legatura cu povestile este ca o realitate poate fi descrisa mult mai plenar si mai deschis metaforic decat informativ. Numai ca civilizatia asta occidentala a antrenat timp de sute de ani un corp de functionari care sa gandeasca in acelasi fel, in acelasi cadre, din simplul motiv ca toata lumea trebuia sa scrie la fel in toate marile imperii si sa adune date in acelasi fel.

Si acum, scapand de asta datorita calculatoarelor, ne putem intoarce sa fim oameni. Sa vedem realitatea dincolo de aparente. Sa vedem ce se intampla sub naframa asta care de multe ori e doar o iluzie.

Ce alte planuri mai aveti, din punct de vedere profesional?

Marele plan este sa continui ceea ce am inceput acum multi ani si sa extind aria de acoperire a serviciilor in toata Europa de Est.

Avem deja un plan care se va concretiza in urmatorii doi-trei ani, probabil. Nu ne grabeste nimeni, dar sunt niste oportunitati care se intrevad dincolo de granitele tarii.

La nivelul la care lucrez acum mie nu mi se mai pare ca lucrez in Romania. Lucram si cu expati, lucram cu probleme care tin de intreaga zona. Sunt subiecte care depasesc granitele. Cred ca in urmatorii ani o sa dispara ideea de natiune si vom fi cu totii europeni. Ceea ce imi place foarte mult, pentru ca si eu sunt un european convins.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2599 ori