Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Chivas The Venture

Marius Ghenea: Aici e foarte rentabil sa fii o companie cu impact social

Marius Ghenea: Aici e foarte rentabil sa fii o companie cu impact social


Omul de afaceri Marius Ghenea isi continua seria de actiuni prin care-i sprijina pe micii antreprenori din Romania sa devina mari, la randul lor. De data aceasta, insa, vine cu o propunere inedita: antreprenoriatul social.

Impactul social cantareste foarte mult in pietele antreprenoriale dezvoltate si acesta este viitorul si in Romania, explica business-angel-ul.

"Asa cum azi se tranzactioneaza certificate verzi de la companiile care produc energie verde catre companiile care genereaza poluare, (...) la fel cred ca peste un timp (poate 10, poate 20 ani dar oricum se va intampla) vom vedea asemenea scheme de offset intre companii care nu au un impact social pozitiv major si cele care sunt mai avansate din acest punct de vedere", spune Marius Ghenea.

El face parte dintr-un juriu care va decide ce afaceri cu impact social din Romania vor merge mai departe intr-o competitie in care se intrec cei mai buni antreprenori sociali. Castigatorii Chivas The Venture vor avea parte de mentoring la cel mai inalt nivel si experiente unice in viata in Los Angeles si Shanghai. Desigur, asta pe langa sansa de a castiga un milion de euro prin ideea lor.

Care e secretul pentru a avansa ca mic antreprenor in aceasta competitie? "Atitudinea!", spune Marius Ghenea, intr-un interviu acordat Business24

Faceti parte din juriul care va alege finalistii The Venture Romania, in curand. Ce va asteptati sa vedeti, la "preselectii"?

In primul rand, cei care doresc sa se inscrie la concursul Chivas the Venture nu trebuie neaparat sa se gandeasca la un element spectaculos de impact pentru afacerea lor atunci cand se inscriu, ci doar sa identifice acea problema sociala pe care o pot rezolva cu business-ul lor, oricat de mica ar fi.

Cel mai important este, deci, sa aiba in vedere, in mod programatic si vizionar, anumite probleme sociale. Sper ca la "preselectii" sa putem descoperi impreuna cat mai multe proiecte de business cu impact social, pe care sa le punem in valoare atat pe partea de PR, cat si prin suport de mentoring si coaching.

Cat de dificil este, ca antreprenor in Romania, sa te gandesti si la impactul social al afacerii tale, nu doar la bani si profit?

Orice afacere antreprenoriala corecta si durabila isi pune o amprenta pozitiva asupra comunitatii, asupra societatii in ansamblu, fara sa aiba neaparat niste obiective specifice de impact, deoarece creaza locuri de munca, genereaza venituri la bugetul de stat, genereaza prosperitate si stabilitate pentru angajati si familiile acestora, dar in plus genereaza de obicei si alte efecte pozitive in jurul sau, atat la clienti, carora le ofera valoare prin produsele si serviciile furnizate, cat si la furnizori, banci, parteneri, carora la genereaza business suplimentar.

Nu in ultimul rand, o afacere sanatoasa si corecta ajuta la intretinerea mediului, sustine dezvoltari de infrastructura si sporeste calitatea zonei in care isi desfasoara activitatea, etc.

De aceea, cred ca orice antreprenor roman poate gandi mai departe de bani si profit, pentru a-si duce afacerea intr-o directie si mai clara spre antreprenoriatul social.

Ce viitor credeti ca au afacerile cu impact social in Romania?

Unul promitator, in ciuda faptului ca in acest moment conceptul de antreprenoriat social este foarte putin popularizat la noi. Tocmai de aceea ma bucur ca exista initiative precum Chivas The Venture, care sa aduca in atentia publicului larg conceptul de business social.

Revenind la intrebare, sunt de parere ca vom vedea din ce in ce mai mult si in Romania cum companiile vor incepe sa isi "calculeze" impactul social.

Asa cum in prezent orice companie are un cont de profit si pierdere care evidentiaza rezultatul financiar net al companiei, la fel vom avea, peste un numar de ani, si un alt tip de bilant, care va cuantifica impactul social pozitiv (sau poate un impact social net, in caz ca exista si impact negativ) al companiei.

Si asa cum azi se tranzactioneaza certificate verzi de la companiile care produc energie verde catre companiile care genereaza poluare, pentru carbon offset, la fel cred ca peste un timp (poate 10, poate 20 ani dar oricum se va intampla) vom vedea asemenea scheme de offset intre companii care nu au un impact social pozitiv major si cele care sunt mai avansate din acest punct de vedere.

Deci s-ar putea ca intr-un anumit viitor chiar sa "renteze" sa fii preocupat de binele social ca si companie, ca afacere.

Desigur, in cazul Chivas the Venture deja este foarte rentabil sa fii o companie cu impact social, pentru ca acele companii vor fi mai bine punctate de juriu.

Revenind la participanti si, ulterior, la castigatorul The Venture in Romania: Dupa proba "pe tara", urmeaza o experienta inedita cu antreprenori din Los Angeles si Shanghai. Ce inseamna asta, dincolo de suma de bani pe care o poate castiga pentru afacerea sa?

Trebuie sa spun ca in ultimii ani au fost numeroase proiecte destinate mediului antreprenorial, insa Chivas The Venture vine cu doua lucruri in plus: pe de o parte conceptul de "business cu impact", care e deja foarte cunoscut si apreciat in pietele antreprenoriale dezvoltate, dar poate insuficient popularizat la noi.

Iar pe de alta parte, aceasta apartenenta la un program global, care inseamna nu doar posibilitatea unor castiguri substantiale ca premii, dar si multa experienta utila pentru castigatorii editiei din Romania, care vor putea interactiona cu antreprenori din zeci de alte tari de pe glob, pe parcursul programului concursului international.

Deci, pe langa sansa premiului material, castigatorul va avea o oportunitate uriasa de networking cu antreprenori, dar si cu business angels si investitori internationali, putand obtine finantare pentru business-ul lui chiar daca nu castiga si etapa globala a proiectului The Venture.

Spuneati ca daca erati "mai tanar si aveati o afacere infiintata recent", ati fi participat si dumneavoastra la The Venture in Romania. Cu ce i-ati impresiona pe jurati?

In primul rand, cu atitudinea! Cred cu tarie ca, in cazul candidatilor The Venture, atitudinea va face diferenta, mai ales ca exista si o componenta importanta de pitching, de prezentare a proiectului.

Daca un candidat are atitudinea potrivita si un proiect valoros, de impact, va putea sa convinga juriul.

Despre The Venture Romania

Romania se alatura anul acesta tarilor participante la competitia globala de antreprenoriat cu impact social The Venture, lansata de Chivas. Oamenii de afaceri romani vor concura alaturi de antreprenori din toata lumea, in cursa pentru milionul de dolari pus in joc.

Din ce in ce mai mult, o noua generatie de tineri antreprenori priveste problemele sociale si de mediu ca pe oportunitati. Ei reusesc sa depaseasca granitele modelului traditional de business, estompand linia dintre profit si scop social, generand o schimbare in bine in comunitate. Chivas The Venture le acorda acestora sansa de a-si face cunoscuta viziunea la nivel global si de a schimba lumea cu ajutorul afacerii lor.

Competitia The Venture este o oportunitate pentru business-urile cu impact social de a se dezvolta, de a primi sprijin financiar si, nu in ultimul rand, de a obtine un lucru visat de multi: recunoastere internationala.

Cei 5.000 de euro pusi in joc pentru competitia locala nu reprezinta decat o etapa in drumul catre un milion de dolari care isi asteapta castigatorii in marea finala.

In plus, fiecare antreprenor are ocazia sa treaca prin stagii de pregatire si consiliere si sa isi dezvolte abilitatile in afaceri. Etapa globala a competitiei The Venture, care urmeaza sa se desfasoare in perioada aprilie - iulie 2016, va insemna pentru castigator, fara niciun cost:

-experienta unui Accelerator de business in Los Angeles, unde, timp de o saptamana, se va intalni cu antreprenori din Statele Unite;

-participarea la pitch-ul final de la Shanghai, locul unde va cunoaste cele mai bune business-uri cu impact social din toata lumea si isi va prezenta ideea in fata unor experti internationali in domeniul afacerilor;

-sansa sa obtina finantarea necesara indeplinirii obiectivelor sale.

Astfel, un vot public al oamenilor din intreaga lume va decide modul in care trebuie sa fie distribuiti, intre finalisti, primii 250.000$ din premiul de un milion, urmand ca restul premiului (750.000 $) sa fie acordat la finala din Shanghai.

Competitia The Venture se va desfasura in doua etape: mai intai cea locala, unde se va decide business-ul castigator din Romania si apoi etapa globala, unde vor concura cele mai bune 20 de business-uri din toata lumea.

Orice start-up, infiintat de mai putin de 3 ani si cu incasari anuale mai mici de 500.000 dolari, sau afacere aflata la nivelul de dezvoltare, avand vechime mai mare de 3 ani, dar incasari anuale mai mici de 1.000.000 de dolari, pot concura pentru titlul de cel mai bun business cu impact social.

Antreprenorii romani trebuie sa se inscrie pe site-ul www.TheVenture.com in perioada 1 septembrie - 31 octombrie, pentru a-si testa mai intai fortele in etapa locala. Dupa finalizarea inscrierilor, pe 10 noiembrie 2015, 10 business-uri vor fi selectate pentru a participa la o sesiune de pitch.

In urma acesteia, juriul competitiei va alege 5 finalisti.

Toti cei 5 antreprenori vor participa la o sesiune de mentorat organizata de Chivas The Venture.

Finalistii vor trebui sa isi demonstreze abilitatile de business in cadrul a 4 probe, castigatorul fiind desemnat acela care va reusi sa convinga juriul ca merita sa reprezinte Romania la etapa globala.

Intregul demers de a descoperi cel mai promitator business cu impact social din Romania va fi analizat si supravegheat cu atentie de un juriu de specialisti format din:

Marius Ghenea, expert in domeniul antreprenoriatului si cel care a pus bazele companiilor Flamingo si FIT Distribution, fiind in prezent coordonatorul investitiilor unor fonduri de Venture Capital ale 3TS Capital Partners pentru Europa Centrala si de Est.

Andreea Esca, prezentator si realizator de televiziune la ProTv, dar si cea care a ocupat timp de 10 ani postul de Director Editorial la revista The One, in prezent ocupandu-se si de un proiect personal, site-ul www.AndreeaEsca.com.

Cristian China Birta antreprenor online, consultant si blogger pe www.cristianchinabirta.ro, fiind totodata Managing Partner la Kooperativa 2.0, o agentie specializata in diverse actiuni care privesc si implica bloggeri.

Tudor Furir, Directorul General al Pernod Ricard Romania si Republica Moldova, fiind considerat unul dintre cei mai experimentati executivi romani si avand o experienta de peste 20 de ani in cadrul unor companii renumite precum Coca Cola, Mars si, din 2005, Pernod Ricard.

Interviu publicat initial pe 2015-09-12.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 109483 ori