Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Managerul foodpanda, despre business cand iei totul de la zero

Managerul foodpanda, despre business cand iei totul de la zero


Dan Macarie conduce, la 26 de ani, filiala din Romania a foodpanda, platforma nr. 1 in lume de "food delivery". Desi platforma functioneaza de doar o saptamana, comenzile au inceput sa apara si tanarul antreprenor isi propune sa ajunga cel mai bun de pe piata locala pana la sfarsitul anului.

E pasionat de calatorii si tocmai aceasta pasiune l-a adus in fata celui mai mare incubator de afaceri online din lume, Rocket Internet, si de aici pana a se intoarce in Romania cu o idee de business si sustinere financiara a mai fost doar un pas.

Concurenta este acerba si aici, recunoaste co-fondatorul foodpanda Romania, dar asta il ambitioneaza si mai tare. "Sunt cativa jucatori in piata care merita mentionati. Exista quicky.ro, Oliviera, FoodMe, mai sunt si altii. (..) Concurenta e buna, daca am fi singuri pe piata nu ne-am da atat de mult interesul. Asa ca sunt bineveniti", a declarat Dan Macarie, intr-un interviu acordat Business24.

Chiar daca nu duce lipsa de concurenta, are si atuuri: faptul ca face parte dintr-un lant dezvoltat in intreaga lume il ajuta sa invete mult mai rapid din greselile altora. In plus, businessul sau nu e doar online, ci si pe mobil, cat mai aproape de consumatori.

Spuneti-ne mai multe si despre dumneavoastra. Ce experienta aveti in mediul de business?

La nivelul acesta e primul. Am 26 de ani. Sunt tanar. Inainte de a lucra la foodpanda am locuit in Rusia, in jur de doi ani jumate, timp in care am studiat si am avut si un loc de munca. Jobul a fost in domeniul consultanta pe pietele de capital, dupa care am decis sa ma mut in Germania.

Nu mi-a mai placut in Rusia, am lasat totul acolo, am mers in Germania si am luat-o de la zero. Nu aveam niciun fel de cunostinte in ceea ce priveste limba, am invatat limba germana, am auzit de Rocket Internet si foodpanda, am fost la ei, le-a placut de mine si am ajuns aici.

Fiind localnic mi-au spus "ai ajuns la momentul potrivit, trebuie sa ne lansam si pe piata din Romania. Suntem convinsi ca ai sa te descurci foarte bine, asa ca hai sa nu mai pierdem timpul".

Cand am aplicat la ei, eu am aplicat pentru un job la foodpanda Rusia, dar am primit pentru biroul central din Berlin. Am facut operatiuni timp de trei luni, dupa care am venit cu propunerea sa intram si pe piata din Romania. Intrasera in Ungaria, urmau sa intre si in Cehia si am zis: de ce nu si in Romania?

M-am dus direct la Ralf (n.red. Ralf Wenzel, Co-fondator si Managing Director foodpanda la nivel global), l-am intrebat care e motivul pentru care nu suntem si in Romania, mi-a spus ca e in proiect, dar momentan cautau sa faca o analiza de piata, sa nu intre chiar "cu ochii inchisi", dar ca se va intampla in foarte scurt timp. Asta se intampla la inceputul anului. Iata ca lucrurile s-au petrecut mai repede decat ma asteptam, nu ma asteptam sa plec atat de repede din Berlin.

Ce planuri aveti pentru Romania?

Vrem sa ne extindem in orase precum Timisoara, Brasov, Constanta. Targetul nostru este sa ne extindem in toate orasele din Romania care au peste 40.000 de locuitori. Dar asta se va face, evident, in timp. In primul rand ne concentram pe Bucuresti, mai bine sa incepem un lucru si sa il facem bine decat sa incepem douazeci si sa le facem prost. Sunt convins ca in doua-trei luni o sa ajungem si in alte orase-tinta.

Ce trebuie sa faca alti manageri locali, din acele orase, daca doresc sa vi se alature in aceasta afacere?

Cel mai probabil va fi in fiecare oras un localnic (n. red. ca manager), dar nu e obligatoriu. In primul rand trebuie sa arate rezultate ca sa ajunga acolo. Evident nu va fi pus responsabil din prima, va fi interimar. In momentul in care arata rezultate si ca este implicat, automat are prima sansa.

Care este conceptul de la care pleaca colaborarea dumneavoastra cu Rocket Internet?

Ne place sa spunem, de cateva luni incoace, ca foodpanda este o entitate separata de Rocket Internet. Cu toate ca avem Rocket Internet in spate care ne sustine pe partea financiara cu absolut tot ce inseamna relatii si cunostinte de business, vrem sa credem ca foodpanda a devenit deja o entitate separata.

Pentru ca mereu suntem in dezvoltare si aflam lucruri noi, ce aflam noi intr-o luna despre businessul asta, afla altii in 28 de luni. Pentru ca noi avem 28 de tari, in fiecare saptamana avem un "knowledge call", cu toate tarile, unde se discuta absolut toate problemele care au aparut in timpul saptamanii, de la marketing la vanzari, absolut tot, si se pun toate la un loc. Si de acolo invata toata lumea ce s-a intamplat ca sa nu se intample in alta tara.

Totul se face mult mai rapid, nu trebuie sa facem de doua ori prin aceeasi greseala. Si asta e un mare plus al nostru.

Care mai sunt investitorii foodpanda?

Rocket Internet, Phenomenon Ventures... este o lista intreaga. Cei doi sunt cei mai mari si vin in lista cu unii mai mici, fiecare cu particica lui.

V-ati gandit vreodata la profitul pe care intrarea in acest business vi-l poate aduce?

In primul rand a fost entuziasmul si daca ne implicam cum trebuie si cum s-au implicat toti cei din celelelalte tari, sunt convins ca profiturile nu se vor lasa asteptate.

Ati avut deja comenzi in aceasta prima saptamana de existenta?

Categoric, am avut deja cateva comenzi. Nu ne asteptam, pentru ca marketing-ul este in faza incipienta acum, dar au fost (n.red comenzi) si au fost livrate cu succes. Pot sa dau un exemplu: dupa fiecare comanda, clientul primeste un mail cu un scurt sondaj de opinie. Am primit o parere pozitiva, in care un client era foarte multumit ca, desi timpul estimat pentru sosirea comenzii lui era de 40 de minute, ea a venit in 15.

Toate opiniile sunt centralizate, sunt introduse in baza de date, analizate, dupa care tragem concluziile. Se vor face statistici cu privire la orele cele mai potrivite pentru comenzi intr-o anumita zona, dar si rapoarte privind preferintele culinare ale clientilor dintr-o anumita zona, etc. Toate aceste detalii se vor furniza catre restaurante, iar informatiile le vor ajuta sa isi imbunatateasca serviciile dupa preferintele clientilor.

Cum este concurenta voastra pe piata, in acest moment?

Sunt cativa jucatori in piata care merita mentionati. Exista quicky.ro, Oliviera, FoodMe, mai sunt si altii. Cei mai mari ar fi quicky.ro, pe care eu personal in urma cu cateva luni nu ii consideram chiar o concurenta, insa in aceste cateva luni au iesit foarte puternic pe piata cu marketing.

Concurenta e buna, daca am fi singuri pe piata nu ne-am da atat de mult interesul. Asa ca sunt bineveniti.

Imi propun, oricum, sa ajungem cei mai buni pana la sfarsitul anului.

Ce aduce foodpanda in plus fata de concurenta?

In plus fata de ei avem aplicatia mobila. Nu suntem focalizati doar pe partea online, suntem focalizati si pe partea de aplicatii mobile. In ultimul timp smartphone-urile au intrat in Romania incredibil, sunt foarte putini oameni care nu au un smartphone in ziua de astazi. Vrem sa facem cat mai facil accesul consumatorului final la restaurante si asta o facem atat pe partea online, cat si pe partea de aplicatii mobile.

E un busienss online, un business de "food delivery", are vreo legatura cu vreo pasiune a dumneavoastra?

Sincer sa fiu nu am crezut niciodata ca o sa ajung in domeniul asta. Eu sunt pasionat de calatorii, pentru ca n-am putut sa stau intr-un loc mai mult. M-am nascut in Romania. Printr-o conjunctura favorabila am plecat in Rusia, unde am ramas o perioada. Cand m-am plictisit am plecat in Germania. Apoi am revenit aici. Nu stiu care este urmatorul pas.

Sunt aici (n. red. in acest business) tocmai pentru faptul ca am avut curajul sa las totul in spate si sa o iau de la zero. Nu stiu daca as fi ajuns unde sunt, daca nu as fi lasat anumite lucruri in spate.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4993 ori