Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Radu Balaceanu, foodpanda Romania

Manager roman scolit in Rusia: Ne propunem sa fim un eBay al comenzilor de mancare

Manager roman scolit in Rusia: Ne propunem sa fim un eBay al comenzilor de mancare


Radu Balaceanu, Country Manager al foodpanda Romania, este un tanar scolit in Rusia si cu experienta in una din cele mai importante companii de brokeraj din Sankt Petersburg.

A ales sa se intoarca in Romania pentru a transforma proiectul foodpanda Romania intr-un "eBay al comenzilor de mancare".

De cand a sosit la conducerea companiei, aplicatia pentru mobil foodpanda a fost descarcata de 5 milioane de utilizatori, a adus Black Friday la comanda online de mancare si s-a dovedit ca romanii cheltuie mai mult pe mancare: comanda medie online a crescut la 15 euro, chiar si intr-o perioada in care, traditional, romanii gatesc - de Craciun si Revelion.

Tanarul manager a povestit pentru Business24 despre mediul de afaceri din tara noastra, planurile pentru viitorul foodpanda, dar si despre experienta sa absolut inedita cu Federatia Rusa, atat din punct de vedere personal, cat si ca profesionist in domeniul financiar.

"Consider ca anul 2015 va fi extrem de greu pentru Europa, nu numai din cauza pietei petrolului si a gazelor, ci din cauza faptului ca si-a inchis o foarte mare piata de desfacere: Rusia", spune Radu Balaceanu.

Aveti un parcurs interesant, atat din punct de vedere al studiilor cat si ca profesionist. Ati fost bursier al Universitatii de Economie si Finante din Sankt Petersburg, Federatia Rusa, si al Institutului de limba si literatura rusa Pushkin, din Moscova, dupa ce ati absolvit Facultatea de Relatii Economice Internationale din cadrul ASE Bucuresti. De ce ati ales sa va aprofundati studiile in Rusia?

Am considerat si consider ca Rusia poate fi un partener important pentru Romania. La 23, 24 de ani incerci sa gasesti nisa care iti poate oferi cea mai buna sansa de a te realiza din punct de vedere profesional.

Am crezut atunci ca, pentru mine, experienta studiilor in Federatia Rusa va fi una benefica, si am avut dreptate.

Nu a fost doar meritul meu, ci si al parintilor care m-au indrumat in acest sens, alaturi de profesorul si mentorul meu, distinsul domn Jurconi, cel care a creat in ASE aceasta colaborare la nivel inter-universitar.

Cum ati defini experienta din Federatia Rusa?

Din toate punctele de vedere a fost ca un "curs intensiv" de maturizare. Am invatat sa gatesc, sa rezist frigului, intunericului, sa ma adaptez unei mentalitati foarte diferite si am invatat sa fiu independent.

Inainte de a va intoarce in tara ati fost Director de Vanzari al uneia dintre cele mai importante companii de brokeraj din Sankt Petersburg. Ca un fin observator financiar, ati observat vreo neliniste pe piete, cand va aflati acolo?

In momentul in care a inceput conflictul armat cu Ucraina si s-au modificat granitele celor doua tari prin anexarea Crimeei, foarte multi potentiali investitori (pe piata de capital) au ales o pozitie pasiva de supraveghere a pietei.

Investitorii care erau in piata in acel moment si-au pierdut increderea in asa numitele "голубые фишки" (galubye fishki), companiile rusesti cu cea mai buna lichiditate din Federatia Rusa, considerate cele mai sigure.

Ce parere aveti despre situatia in care se afla Rusia in acest moment? Ce estimari aveti pentru viitorul economic al Rusiei?

Inflatia in momentul de fata este enorma, preturile au crescut in medie cu 40% la produsele de larg consum. In ceea ce priveste viitorul economic al Rusiei, eu am o parere nu foarte populara: cred ca Rusia isi apara foarte bine interesele si face ceea ce este bine pentru ea, la fel cum SUA incearca sa faca acelasi lucru.

Rusia are un Fond de Rezerva care, din punctul meu de vedere, ii va permite sa reziste cel putin inca 2 ani de zile.

Mai mult decat atat, consider ca anul 2015 va fi extrem de greu pentru Europa, nu numai din cauza pietei petrolului si a gazelor, ci din cauza faptului ca si-a inchis o foarte mare piata de desfacere: Rusia.

Ce v-a determinat, pe atunci, sa va intoarceti in tara, sa schimbati domeniul de business si sa va indreptati catre platforma online pentru comenzi de mancare foodpanda Romania?

Imi doream foarte mult sa ma reintorc in Romania, atat din motive personale, cat si profesionale.

Rusia este o tara superba, cosmopolita, in ciuda perceptiei generale, cu oameni de calitate si profesionisti foarte buni. Insa este adevarat ca nicaieri nu e ca acasa. Imi doream sa fiu aproape de cei dragi, sa-mi construiesc un viitor la fel de frumos in tara natala.

Iar cei de la foodpanda mi-au oferit sansa si ocazia de a pune in practica ce stiu sa fac mai bine, sa imi folosesc cunostintele, experienta si abilitatile la capacitate maxima. Sa nu uitam ca foodpanda inseamna Rocket Internet, cel mai puternic incubator de business-uri online din lume.

Inseamna o echipa de vizionari, care cunosc mediul de business online si consumatorul digital mai bine ca oricine. Au viziune, echipa si forta financiara sa transforme orice afacere in performanta de top. Cand am intrat in contact cu ei, obiectivul foodpanda in Romania mi-a fost explicat foarte clar: "Ne propunem sa fim un eBay al comenzilor de mancare".

Iar modul in care am crescut, de la 50 de restaurante partenere in momentul lansarii, la 350, cate avem acum, in toate orasele mari din Romania, cred ca ne apropie foarte tare de acest obiectiv. Iar drumul nu s-a sfarsit. Vom continua sa ne extindem, sa atragem parteneri de top, branduri renumite atat locale, cat si internationale.

Este Romania un mediu bun pentru afaceri, fie ele de mici dimensiuni sau globale, in acest moment?

Cred ca Romania este unul dintre cele mai bune medii de afaceri. Avem o economie inca tanara, efervescenta, generatia de manageri si antreprenori tineri incepe sa fie tot mai vizibila si apreciata. Avem inca de lucru pe partea de fiscalitate, administratie, birocratie, insa mergem in directia buna, iar aceste probleme vor fi solutionate.

Mediul de business va genera schimbarile necesare. Nu degeaba business-urile antreprenoriale incep sa se inmulteasca, iar multinationale de top, cum este si foodpanda, pun Romania pe harta primordiala de extindere.

Ati preluat conducerea foodpanda in august 2014. Intre timp aplicatia pentru mobil foodpanda a fost descarcata de 5 milioane de utilizatori, ati adus Black Friday la comanda online de mancare si s-a dovedit ca romanii cheltuie mai mult pe mancare: Comanda medie pe online a crescut la 15 euro. Cum vedeti dumneavoastra aceste schimbari intr-un timp atat de scurt?

Naturale, asa cum le-am apreciat din momentul in care am preluat managementul foodpanda.

Romanii sunt extrem de deschisi la tot ce tine de Internet, la schimbarile care le usureaza viata si le eficientizeaza timpul. Mai mult, romanii au o rata de adoptie extraordinara a schimbarilor tehnologice.

Majoritatea dintre ei nu numai ca au un smartphone in buzunar, au unul foarte bun, performant. Iar cine are un smartphone la indemana, nu o sa-l foloseasca pentru apeluri telefonice si mesaje. Ci pentru aplicatii, fie de lifestyle, de stiri, de plati online sau de comenzi de mancare. Cu cat sunt mai utile aplicatiile, cu atat vor fi pastrate, updatate si folosite.

Aplicatia foodpanda de mobile se numara printre cele mai folosite din toate tarile cu prezenta foodpanda. In momentul de fata peste 60% din toate comenzile noastre zilnice vin din aplicatie. Iar numarul lor creste sustinut, in fiecare zi.

Performanta vine din simplitate si nu ai cum sa comanzi mai simplu decat cu foodpanda, de pe telefonul tau, din spatiul tau personal, la ora care iti convine si de la restaurantul care iti place. Foodpanda iti pune la dispozitie cel mai bogat meniu, cea mai diversificata bucatarie, cea mai simpla modalitate de comanda si de plata.

Din 3 atingeri ale ecranului ai ales mancarea, ai plasat comanda si ai platit-o online cu cardul. Nu mai vorbesti cu niciun operator la telefon, nu explici adresa de doua ori si nici nu-ti faci probleme daca nu ai cash la indemana. Ce poate fi mai simplu de atat?

Ce ne rezerva viitorul in materie de comenzi online de mancare?

Simplitate, libertate de alegere, acces la bucatarii delicioase, exotice, un orizont tot mai bogat al gustului.

Piata platformelor online de foodordering inca este la inceput, loc de crestere exista, iar acesta este un lucru foarte bun.

Recent au inceput sa mai apara jucatori, sa vedem achizitii sau extinderi. Insa piata va mai creste, restaurantele vor fi din ce in ce mai deschise la ideea de market place, din avantaje evidente: acces la o plaja mult mai mare de clienti, inshight-uri despre acei clienti - cat de fideli sunt, ce le place sa manance, la ce ore, in ce zile ale saptamanii, cat sunt dispusi sa cheltuiasca etc.

La care se adauga beneficiile de marketing: foodpanda le ofera tuturor partenerilor vizibilitate, notorietate, atat pe platforma, in aplicatie sau in campaniile clasice de advertising. Investitiile foodpanda in marketing sunt primordiale, ganditi-va ca doar in ultimele luni din 2014 am investit peste 200.000 euro in marketing si promovare.

Cum arata piata romaneasca pentru foodpanda, in comparatie cu celelalte tari in care sunteti prezenti?

Foodpanda evolueaza foarte bine in toate tarile in care este prezenta, drept dovada suntem lideri de piata in fiecare dintre ele.

In Romania crestem intr-un ritm rapid, restaurantele inteleg si adopta foarte repede ideea de market place, iar consumatorii, clientul final caruia ne adresam, sunt incredibil de deschisi, comanda constant si incep sa cheltuiasca mai mult pe mancarea comandata online.

Deja anul acesta a crescut comanda medie la 15 euro, fata de 10 euro in 2014.

Ce planuri de business aveti pentru foodpanda Romania in 2015?

Tinta pe termen scurt este sa depasim 450 de restaurante partenere listate pe platforma, sa atragem inclusiv parteneri din randul lanturilor internationale de restaurante, cu care suntem deja in discutii foarte avansate, si sa punem tot mai mult accentul pe calitatea oferita de partenerii nostri.

Calitatea este cel mai important criteriu pe care il avem in vedere in momentul in care semnam cu orice restaurant.

Am avut situatii in care, dupa feedback-ul primit de la consumatori si analiza noastra interna, am renuntat la anumite restaurante pe platforma. In ceea ce priveste acoperirea geografica, focusul in 2015 va fi cresterea in orasele in care suntem deja prezenti.

Ce planuri personale aveti in 2015? Ce pasiuni aveti si cat timp va ramane pentru ele?

Timpul este problema secolului nostru. Daca secolul trecut a fost unul al razboaielor, acesta este al vitezei si timpului.

Planurile mele pe 2015 sunt strans legate de familia nou intemeiata, vreau sa petrec cat mai mult timp cu sotia mea si impreuna sa vedem cat putem de mult din tara noastra si din Europa.

Amandoi iubim sa calatorim si cred ca anul acesta va fi unul cu foarte multe excursii.

Baschetul a fost pentru mult timp o foarte mare parte din viata mea, asa ca sper sa pot sa reincep antrenamentele si, de ce nu, sa particip in competitii la nivel de amatori.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 5153 ori