Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Maia Novolan, Syscom Digital: Chiar cred ca sunt facuta sa fiu antreprenor

Maia Novolan, Syscom Digital: Chiar cred ca sunt facuta sa fiu antreprenor


Maia Novolan a bus bazele marketingului interactiv in Romania inca din 1996, intr-un moment cand aceasta strategie nu era tocmai cunoscuta si aplicata in Romania.

Mai mult, in 2002 a sesizat oportunitatea folosirii telefoniei mobile in marketingul interactiv si si-a dezvoltat o afacere cu care a facut pionierat in acest segment.

Femeia de afaceri nu crede in existenta unor atuuri ale femeilor in acest mediu, ci sustine ca s-a confruntat cu aceleasi provocari si nu a fost nicio diferenta intre ea si barbatii din functii de conducere.

Maia Novolan povesteste intr-un interviu acordat Business24 cum a intrat in afaceri, cum a evoluat, dar si despre anul sau sabatic si visul de a deveni antreprenor.

Maia si-a pus puternic amprenta asupra echipei Syscom Digital pe care o conduce in prezent si care a derulat campanii pentru branduri precum Coca-Cola, Murfatlar, LG, McDonald's, Nescafe, Fanta, Alexandrion sau branduri ale multinationalelor Unilever si Procter&Gamble.

Va considerati un manager vizionar?

Vizionar e un cuvant cu mare greutate si n-as vrea sa ma consider un conducator vizionar. Cred ca mai degraba am un anume tip de intuitie care ma ajuta sa iau deciziile corecte si la timpul potrivit.

Ma consider un bun specialist in marketing interactiv, indiferent de canalul de interactivitate, cu experienta in interactiunea cu oamenii, fie ei telespectatori sau consumatori si un simt special in a crea anumite parghii si mecanici care sa aduca rezultate bune clientilor mei.

Desi ar putea suna ca un cliseu, obiectivele primordiale in tot ceea ce-mi propun din punct de vedere profesional, sunt eficientizare/optimizare, rezultate maxime cu efort material minim insa efort uman maxim. Si nu in ultimul rand, caut mecanisme in care rezultatele sa poata fi cuantificabile si ele sa reprezinte dovada muncii bine facute. Muncesc mult si nu-mi place vorbaria inutila.

Prin compania Syscom Digital, pe care ati infiintat-o in 2009, ati derulat campanii pentru branduri renumite. Care au fost cele mai mari provocari in toti acesti ani?

Pe langa provocarile pe care le intampina orice antreprenor, fie de natura administrativa, comerciala sau fiscala, serviciile din aria marketingului digital, domeniu in care activam si noi, genereaza permanent noi provocari.

In primul rand este un domeniu extrem de dinamic si tehnic si nu e usor sa tii pasul cu tehnologia, mai ales cand vrei sa fii inovator pe nisa ta si sa aduci continua plusvaloare clientilor tai.

Trebuie sa fiu permanent la curent cu tot ceea e nou in marketingul digital si sa si pun imediat in practica, pentru a ma convinge ca functioneaza cu rezultate bune si la noi. Nu de putine ori, mecanisme de succes in alta tari, s-au dovedit a nu fii de acelasi succes si in Romania.

Din fericire astazi mobile marketingul in strategiile de marketing ale companiilor a evoluat de la stadiul de "nice-to-have" la "must-to-have" asa ca am depasit perioada dificila de acum cativa ani, perioada de mari provocari, in care multi potentiali clienti erau reticenti la tacticile ce implicau instrumente mobile.

Clientii nostri insa au fost deschisi si chiar indrazneti de multe ori si le multumesc mult ca au avut incredere in noi si continua sa aibe.

Syscom Digital nu este prima experienta antreprenoriala a dumneavoastra. Inainte de a intra pe segmentul digital, ati detinut o companie. Despre ce este vorba si de ce ati renuntat la acea afacere?

Am devenit antreprenor pentru prima data in anul 1992 infiintand o firma prin intermediul careia comercializam produse electrocasnice romanesti. Erau inca la mare cautare, dupa ce in anii'80 nu le prea gaseai prin magazine.

Am inceput cu wholesale, preluand marfa de la fabricile romanesti si distribuind catre magazinele de retail din Bucuresti si alti mici distribuitori din judetele limitrofe.

Apoi am avut propriul magazin si am intrat vreme de doi ani si pe retail. Dupa trei ani de munca serioasa, am obosit atat fizic cat si mental. De doua-trei ori pe saptamana ma trezeam la trei-patru dimineata si plecam in tara catre fabrici, ca sa ma asigur ca "prind" marfa sa incarc in camioane.

Pe de alta parte business-ul crescuse mult si lipsa de experienta s-a simtit. Nu m-am priceput sa tin haturile cresterii (imi lipseau cunostintele de management of growth) si am preferat sa ma opresc, de frica sa nu pierd ceea ce deja castigasem. Si castigasem bine.

Mi-am luat un an sabatic in care am calatorit mult.

Cand am revenit m-am angajat intr-un grup media pe un post entry-level, desi stiam ca intr-o zi o sa am din nou afacerea mea. In cei aproape 6 ani cat am fost angajata, am avansat pana la pozitia de CEO.

Au fost niste ani minunati, insa cu toate acestea, inca din 2001 am intuit ca lucrurile "se muta" din telefonia fixa in cea mobila si ca pot translata tipurile de activitati pe care le derulasem anterior prin telefonia fixa, catre telefonia mobila. Anul 2002 a insemnat inceputul mobile marketingului in Romania si ma bucur ca am avut inspiratia sa fiu pionier al acestui domeniu.

Pana la momentul 2002 am avut grija sa fac un Executive MBA, sa ma specializez in marketingul afacerilor, sa-mi iau si o certificare in managemenet financiar, sa frecventez seminarii de vanzari, sa fac cursuri de time-management si " sa ma joc" cat pot de des cu regulile contabilitatii.

Nu in ultimul rand la baza sunt inginer, asa ca citesc aproape zilnic articolele principale din domeniile IT si software de la nivel global.

Avem la indemana acum cateva aplicatii mobile pe tableta care fac sumarul zilnic al celor mai importante articole din presa globala si asta imi permite ca in timp scurt sa fiu la curent cu ce e nou in lumea digitala.

Sunteti o persoana cu inclinare spre antreprenoriat si cu succes in aceasta activitate. Cum v-ati dat seama ca asta este menirea dvs.?

Cred ca simti daca esti facut pentru asta, daca ai tenacitatea, spiritul de sacrificiu, abilitatea de a te adapta din mers, simt de organizare si coordonare, daca ai curaj sa-ti asumi riscuri si-ti place gustul dat de asumarea lor, si asa mai departe.

Mai in gluma mai in serios, cand eram mica si eram intrebata ce ma fac cand voi fi mare, spuneam ca ma fac doctorita daca parintii erau de fata, iar daca nu erau, spuneam ca ma fac directoreasa. Aveam in familie un director si mi se parea ca e ceva foarte important, asa ca vroiam si eu sa fiu la fel. Era secretul meu.

Chiar cred ca sunt facuta sa fiu antreprenor si simt ca traiesc la maxim de fiecare data cand incep o afacere. S-au adunat 15 ani de antreprenoriat in care am inceput trei afaceri care au dat roade foarte bune si anul acesta mi-am propus sa incep doua noi afaceri in arii complet diferite de digital marketing.

Cat de dificil este sa fii femeie intr-o lume dominata de barbati, cum este lumea afacerilor si cea a IT-ului, in general?

Nu cred ca ar fi fost mult mai diferit daca eram barbat si nu simt ca ar fi fost vreo diferenta, cu exceptia faptului ca atunci cand am infiintat prima firma de mobile marketing in 2002 nu ar fi trebuit sa alerg de colo colo cu "balonul" dupa mine. Eram insarcinata.

Iar imediat dupa aceea am avut 2 copii de crescut: pe fiica mea si firma nou infiintata.

Pentru ca suntem in luna martie, luna femeii, sa vorbim putin despre femeia antreprenor si avantajele ei in acest mediu. Ce atuuri ati observat ca are o femeie in negocieri si in afaceri, in general, in fata barbatului?

Femeia antreprenor este de doua ori barbat, daca mai este si mama si sotie. Cred sincer ca doar femeile sunt capabile de mari sacrificii si sa munceasca pana la epuizare indiferent ca e pentru business, pentru casa si/sau copii.

Este greu pentru femeie sa aleaga intre dorinta profesionala si copii si uneori compromisurile pe care le face lasa urme emotionale cu ecou in ani.

Din fericire, astazi, am ajuns in stadiul in care reusesc sa le imbin pe toate asa cum e mai bine. Dar drumul pana aici nu a fost usor.

Crede cineva ca femeia are vreun atuu in negocieri? Mai ales in perioade de criza si post-criza?! Sincer n-am observat. In orice caz eu imi tratez partenerii de discutie de la egal la egal, indiferent de sexul lor, prin urmare nici nu astept sa am vreun beneficiu in plus doar din faptul ca sunt femeie.

Ce influenta are o femeie asupra companiei pe care o conduce?

Daca privim componenta pragmatica, femeia are acelasi rol si influenta ca si barbatul. Femeile aduc insa, pe langa culoare si ceva mai multa incarcatura emotionala in viata de zi cu zi de la birou.

Cred ca femeile empatizeaza mai usor cu subalternii si pot sa creeze si sa mentina acele colective de tip "familie", in care oamenii sunt mai motivati si mai atasati de companie.

Femeia manager nu merge la fotbal cu colegii, insa ei stiu ca daca au vreodata nevoie de ajutor personal si empatie le obtin de la femeia manager.

Am aflat ca v-ati decorat biroul si intreaga firma cu papusi Matrioska. Este o pasiune personala? De unde s-a nascut aceasta pasiune?

Este adevarat. Avem peste tot in birouri papusi matrioska, pe cartile de vizita si pe toate materialele noastre de prezentare. Modelul papusilor matrioska ne reprezinta pe noi.

Cand am infiintat Syscom Digital, stateam in jurul unei mese mari impreuna cu vechii colegi care dorisera sa vina in noua mea echipa si ne gandeam la un simbol, la un element grafic care sa ne reprezinte si sa fie imaginea grafica a firmei.

Ne-am gandit la noi la cum functionam unii cu altii, la faptul ca ne simtim uniti de la mic la mare si invers, ca facem parte din intreg. Apoi ne-am gandit la serviciile noastre si la cum vrem sa le realizam: idei si tehnologii combinate, date colectate in baza de date, nivele de comunicare si comunicatie perfect integrate, asa cum sunt integrate si "layer-ele" din matrioska.

Atat noi cat si serviciile noastre semanau cu modelul matrioskai. Ne reprezinta, am indragit-o imediat si o alintam Matri.

De unde ati colectionat aceste papusi, mai exact? Calatoriti des?

Desi simbolul nostru de echipa este un anume model de papusa matrioska, avem la birou zeci si zeci de modele diferite. Avem papusi matrioska preponderent din Rusia, caci de acolo este si originara.

Ne-am bucurat si eu si colegele mele cand industria modei a devenit interesata de ele si au inceput sa le utilizeze ca design pe haine, bijuterii, portofele etc.... fiecare dintre noi avem in colectiile personale haine, bijuterii si incaltaminte cu papusi matrioska.

Calatoresc de circa 7-8 ori pe an, de regula de 3-4 ori in interes personal. Mi-ar placea sa am timp sa calatoresc mult mai des. Am avut perioade din viata in care am calatorit foarte mult. Probabil o voi face din nou cand ma voi pensiona.

Care este destinatia si cultura dvs. favorita?

Imi plac foarte mult lacurile din zonele de deal-munte. Am gasit astfel de peisaje de poveste in inima Elvetiei. Sunt locuri unde ma incarc cu energie si unde imi doresc sa ma reintorc oricand.

Nu caut neaparat destinatii incarcate de cultura si istorie, desi m-au purtat anii si prin astfel de locuri si am depasit stadiul in care sa imi mai doresc sa merg catre zone exotice sau excentrice.

In ultimii ani, calatoriile mele, exceptandu-le pe cele de afaceri, sunt preponderent catre zone din natura cu peisaje spectaculoase, liniste si aer proaspat.

Ultima intrebare, de sezon: Cum va veti petrece ziua de 8 martie, anul acesta?

In mod sigur cu fiica mea, Anais, nu prea departe de Bucuresti, inconjurate de flori si voie buna.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3872 ori