Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Lectia de eticheta: Fii un partener de business diplomat

Lectia de eticheta: Fii un partener de business diplomat


Fiecare gest in parte iti atribuie cate o eticheta. Facand un exercitiu de imaginatie, ai putea asocia aceasta imagine cu cea in care, efectiv, primesti cate un ecuson pentru fiecare gest pe care il faci.

"Atentia merita sa fie indreptata si asupra comportamentelor afisate fata de ceilalti pentru ca in afaceri tot ceea ce faci va fi folosit impotriva ta. Singura variabila ramane 'cand' anume se va pune in practica aceasta regula", explica Ana-Maria Karina Nagy, antrenor personal pentru performanta, Practitioner NLP si initiatoarea programului Coaching pentru eticheta.

Spre exemplu, o greseala frecventa este "sa ocupam pozitii de competitie clara in locul celor care ne-ar putea oferi avantajul de tactica", spune specialistul.

Ideea de pozitie de competitie se refera inclusiv la pozitia corpului, atunci cand te afli la masa. Pentru ca plasamentul la masa de sedinta sa te pozitioneze intr-o poza de tactica trebuie sa te asezi in pozitie de comunicare: "Spre exemplu sa stam fata in fata dar sa inclinam linia umerilor ca si cum am tine cealalta persoana dupa umeri."

"Abordand o atitudine aspirationala si cordiala orice argument impotriva poate fi perceput drept un adevar aparut din context si mai putin o ofensiva pusa la cale de cateva saptamani", completeaza acesta.

O alta greseala este cea in care nu acorzi suficienta atentie aspectului fizic. Potrivit Karinei Nagy "hainele calcate la dunga, parul aranjat ca si cum ati fi intr-o transmisiune in direct pentru cel mai important post de stiri din lumea de business, manichiura facuta atat in cazul domnilor cat si al doamnelor, tenul luminos si lipsa pungilor sub ochi sunt detalii asociate cu eticheta de credibilitate".

Un argument solid al acestei afirmatii ar putea fi chiar o intrebare legitima pe care partenerul tau de afaceri ti-o poate adresa: "Daca tu nu ai timp sa te ingrijesti pe tine, cum o sa cred eu ca vei avea grija de investitia mea in afacerea noastra?".

Mai departe, nelipsita trebuie sa fie si agenda ta.

"Prezenta acestei agende in care notati din cand in cand ideile discutate le demonstreaza celorlati prezenti la masa ca beneficiaza de respectul dumneavoastra si ca dati importanta lucrurilor pe care ei le spun. Atata importanta incat le si notati!", explica expertul.

Cum castigi increderea

Pentru a seta eticheta de incredere in beneficiile pe care le enunti ai nevoie sa intri in raport nonverbal cu partenerul de afaceri, spune specialistul. Asta, desigur dupa ce in cifre prezinti garantie.

"Aceasta raportare presupune modelarea propriilor mesaje nonverbale si paraverbale in functie de cele ale partenerului in afacerea dumneavoastra. Modelarea se refera la a pastra axele corpului paralele cu ale interlocutorului, apropiind o latura a corpului dumneavoastra spre corpul sau si pastrand intensitatea vocii asemanatoare cu cea folosita de acesta", explica acesta.

Nu in ultimul rand, elimina incrancenarea, pentru ca interlocutorul tau sa eticheteze pozitiv interactiunea voastra, puncteaza Karina Nagy.

Ramai diplomat fara sa iti pierzi din carisma

Carisma se refera la farmecul personal. Insa nu tot ce e natural este si elegant.

"Comportamentele care valideaza carisma sunt de fiecare data completate de modestie pentru a ajunge la rezultanta de diplomatie. In linii generale nu vom vedea niciodata o persoana diplomata care sa rada zgomotos, sa zambeasca afisandu-si toti dintii pana la masele de minte sau care sa stea asezata cu bratele si picioarele impinse mult in lateral, ori sa nu intinda mana pentru a ne saluta. Diplomatia se intreprinde cu masura si niciodata nu sunt tolerate excesele", sustine expertul.

Karina Nagy: Scurt cod de eticheta al omului de afaceri

Regula numarul 1: Pastrati-va atentia treaza asupra mesajelor pe care le comunica gesturile, posturile, mimica si vestimentatia dumneavoastra.

Regula numarul 2: Evitati comportamentele exagerate.

Regula numarul 3: Oferiti-va permisiunea sa ii salutati primul/a pe toti inferiorii ierarhici ca si cum ati fi un urmas direct al lui Ludovic al 14-lea. Regele isi saluta si servitoarele de parca ar fi fost mari ducese la palat. Veti putea observa cate beneficii in infrastructura de afaceri aduce acest gen de comunicare.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 3219 ori