Irina Pencea, Partner Jazz: Astazi navighez mai cu incredere prin turbulente

Sambata, 23 August 2014, ora 00:00
3165 citiri
Irina Pencea, Partner Jazz: Astazi navighez mai cu incredere prin turbulente

Irina Pencea este un om creativ, un antreprenor si in acelasi timp un pasionat de sailing, care vorbeste despre primii sai pasi in mediul de afaceri pe cont propriu.

A infiintat agentia de publicitate Jazz in 2012, alaturi de Vali Suciu si Diana Benko, an pe care l-au incheiat cu o cifra de afaceri de aproximativ 1 milion de euro, desi recunoaste ca i-a fost teama de presiunea cashflow-ului, la inceput.

Cifra a crescut cu peste 15 procente in 2013, iar anul 2014 este pentru afacerea lor "anul consolidarii reputatiei".

"Astazi, dupa doi ani si jumatate, respir mai usor si navighez mai cu incredere prin turbulente", spune despre businessul sau dar si despre pasiunea sa, sailing-ul, antreprenorul Irina Pencea, intr-un interviu acrdat Business24.

Ati abordat, in 2012, lumea publicitatii din alta perspectiva. Dupa 14 ani de experienta, ati pornit propriul business. Cum ati decis sa va faceti propria agentie de publicitate?

Era un drum pe care deja il incepusem intr-un fel, de cand am fost parte din echipa fondatoare a Odyssey si ulterior Director Executiv.

Intotdeauna mi-am dorit sa construiesc ceva de la zero, sa pot crea o entitate care sa reflecte viziunea mea si a celor cu care fac echipa. Mai greu m-am impacat cu sistemele predefinite de altii sau cu structurile mari si greoaie, in care nu simteam ca imi pot pune amprenta.

In 2012 am simtit ca venise momentul sa merg pana la capat pe drumul independentei, al antreprenoriatului. Curajul de a face pasul propriu zis mi-a venit din increderea in echipa noastra - cei care am fondat agentia - si din increderea clientilor care au ales sa porneasca la drum alaturi de noi.

A fost cel mai bun pas si ma bucur ca l-am facut si le voi fi mereu recunoscatoare celor care ne-au fost aproape la acel moment.

Cum v-ati ales partenerii de afaceri?

Nu a fost greu, ne alesesem cu mult timp inainte. Am lucrat impreuna cu Vali Suciu si Diana Benko inca din perioada D'Arcy si deja stiam ce putem face impreuna.

Clientii ne stiau in aceasta echipa si stiau ce putem livra. Acelasi lucru este valabil si cu echipa de oameni seniori alaturi de care am pornit agentia - lucram de multi ani impreuna si impartaseam aceleasi valori si ambitii. Iar rezultatele noastre impreuna se vedeau deja.

Cat de dificil a fost sa intrati in concurenta directa cu marile agentii de publicitate?

In domeniul nostru, valoarea oamenilor si a ideilor conteaza mai mult decat structurile corporatiste. Pana la urma este o competitie intre oameni, mai degraba decat intre SRL-uri. Iar noi suntem oameni cu foarte multa experienta in piata, la acelasi sau chiar peste nivelul unor agentii mari de publicitate. Eu as zice ca mai rar gasesti in agentii mari oameni cu anii nostri de experienta in spate si la fel de implicati in business-ul clientilor.

Pana acum, portofoliul nostru - peste 80% companii multinationale - arata ca suntem o alternativa serioasa la agentiile mari.

Care a fost cea mai mare teama a dumneavoastra, odata cu acest pas?

Dat fiind ca 2012 nu a fost deloc un moment usor in industria noastra, mai ales in primul an mi-a fost teama de presiunea cashflow-ului, da. Mi-a fost teama ca nu vom putea tine barca pe apa si pe directie in asa vremuri tulburi. Astazi, dupa 2 ani si jumatate, respir mai usor si navighez mai cu incredere prin turbulente. Nu s-a adeverit teama mea.

Cum arata piata pe care va dezvoltati activitatea? La cat estimati piata romaneasca de publicitate in 2014?

Noi suntem o agentie de creatie exprimata in orice mediu. Este foarte dificil de estimat cat este piata de creatie, de idei, ne fiind o zona auditata. Mass-media, singura parte auditata a pietei, isi reduce treptat din pondere si valoare, in timp ce alte zone conexe cresc - cum ar fi de exemplu interactiunea directa cu consumatorii fie in punctele de vanzare fie prin tehnologie.

Este la fel de greu sa castigi business cum a fost si in ultimii ani, nu pot spune ca s-a schimbat ceva profund pe acest plan. Mai degraba ma ingrijoreaza etica pietei, modul in care se aloca business agentiilor, dar si modul in care se valorizeaza serviciile agentiilor, mai ales de creatie.

Dupa multi ani in care creatia se dadea la pachet cu serviciile de media, din care se scoateau efectiv profiturile, astazi e nevoie sa demonstrezi inca o data de ce merita sa platesti strategia si ideea, ea fiind de fapt cea care poate aduce rezultatele.

Nu poti crea idei de valoare pentru un client fara sa ai oameni de valoare, si nu ii poti plati daca nu incasezi fee-uri rezonabile. Aici cred ca este lupta principala in zona de creatie in ultima vreme.

Ce cifra de afaceri a generat Jazz in 2013? Ce estimari aveti pentru 2014?

In primul nostru an, in 2012, an am avut o cifra de afaceri de aproximativ 1 milion de euro, ceea ce credem ca a fost un start bun. Am crescut cu peste 15% in 2013. Ne-am recuperat investitia dupa primii doi ani.

Din punct de vedere business, suntem multumiti de primii doi ani. Am creat un fundament solid.

2014 este anul al treilea, anul consolidarii reputatiei. Prima noastra participare la Effie ne-a adus deja 2 premii din 2 inscrieri pentru Provident si Lay's. Avem mai multe campanii despre care se vorbeste de bine in piata, si asta conteaza.

Avem deja potentiali clienti care ne contacteaza pe adresa publica play@jazz.com.ropentru a ne invita la pitchuri pentru ca le-au placut campaniile noastre. Pentru primele 7 luni, as zice ca stam bine in raport cu ce ne-am propus: )

Care a fost proiectul Jazz cel mai aproape de sufletul dumneavoastra?

Agentia insasi este cel mai important proiect pentru mine. Si cel mai mult ma bucur sa stiu ca avem clienti care ne simt aproape, care ne considera speciali si care au incredere sa ne dea pe mana brandurile lor. Cred ca business-ul trebuie sa mearga si intr-o zona umana, in care se nasc afinitati intre oameni si in care simti ca esti aproape de cineva care are grija de tine si te apreciaza.

Este cel mai mare motivator pentru un domeniu care altfel poate fi destul de extenuant.

Mai aveti si alte proiecte in desfasurare?

Cred ca ai nevoie de cel putin 3 ani ca sa pui un business pe roate, ca sa ii dai un impuls si o inertie pentru viitor. Pana acum, Jazz a fost singura mea preocupare profesionala. In ce priveste viitorul, sunt intotdeauna deschisa catre nou si imi place sa evaluez diverse oportunitati.

Publicitatea, in sine, este o meserie care are tendinta de a ocupa mult timp din viata celui care o practica. In plus, si responsabilitatea de manager si fondator - indiferent de afacere - ocupa timp. Cum reusiti, totusi, sa va pastrati echilibrul profesional/personal. Cum reusiti sa va dati seama care este momentul in care sa va opriti din ceea ce aveti de facut si sa va dedicati familiei?

Asa este. Insa si de aceea este bine sa fim 3 parteneri. Pentru ca fiecare sa poate dedica tot ce poate in zona profesionala, dar sa ii ramana ceva si pentru partea personala. Nu poti rezista acestui domeniu daca nu te incarci in afara lui.

Este atat de acaparator de resurse si energie, incat este nevoie de un contrabalans puternic pentru ca sa nu capitulezi. Am vazut multi oameni buni in industria noastra care au renuntat, tocmai pentru ca dadusera prea mult.

Mie imi place mult ce fac si as vrea sa imi pastrez resursele pentru o cursa lunga. Si tocmai de aceea imi respect timpul pentru familie sau pentru preocuparile mele.

Spuneati ca sunteti pasionati de sailing, si dumneavoastra si partenerul dumneavoastra de viata. Care a fost cea mai frumoasa vacanta la sailing?

Hmmm, toate au avut ceva special - dar cred ca cea mai intensa a fost cea de anul acesta, in care am navigat prima oara singuri, fara skipper, si am avut barca si echipajul de prieteni in mainile noastre. Acum ca am avut botezul oficial, cred ca va fi din ce in ce mai bine.

Cum arata vacanta de vis pentru dumneavoastra?

Ne-am propus un tur cu barca al marii mediterane, insa cred ca va trebui sa mai astepte dat fiind situatia extrem de dificila din estul ei.

Pana atunci, ne antrenam, mai ales ca de anul viitor ne va insoti si Zaraza, fetita noastra.

ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
ANPC, atac la site-urile de comert chinezesti, Temu si Shein
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) deruleaza o actiune de verificare a site-urilor de cumparaturi si aplicatii chinezesti care functioneaza ca o piata online, Temu si...
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat noul model Galaxy C55. Ce specificații oferă
Samsung a lansat, în China, noul model Galaxy C55, eveniment care a avut loc fără prea multe anunțuri spectaculoase. Telefonul este, în esență, identic cu modelul Galaxy M55, dar se distinge...
#Irina Pencea Jazz, #idei afaceri creatie, #agentie publicitate business , #Manageri