Intre premiere si afaceri de succes: Ruxandra Serban, CEO Erka

Sambata, 20 Decembrie 2014, ora 00:00
6162 citiri
Intre premiere si afaceri de succes: Ruxandra Serban, CEO Erka
Foto: Ruxandra Serban (Arhiva personala)

Ruxandra Serban e o tanara femeie de afaceri dinamica, ambitioasa, cu viziune de business, care in timpul liber a jucat in cele doua filme ale seriei "Love Building", in regia Iuliei Rugina.

Desi a avut ocazia sa intre in lumea afacerilor din Franta, ea a ales Romania, unde a pus bazele Erka Synergy Communication, o agentie de comunicare si publicitate specializata pe retail, ce are acum o vechime de 10 ani pe piata.

A facut "scoala de business" acasa si a invatat totul de la parintii sai, care au devenit antreprenori in 1991.

"Eram obisnuita cu zile de munca de 14-15 ore/zi in medie, eram familiarizata cu mediul de afaceri romanesc, cu relatiile cu furnizori, clienti, angajati, banci etc. Sunt pasionata de retail si de antreprenoriat si sunt convinsa ca nu este intamplator", spune Ruxandra Serban, intr-un interviu acordat Business24.

Iubeste baletul, de la care a invatat ca daca "lucrurile nu sunt facute la perfectiune, nu merge, nu poti sa ai succes improvizand". In plus, si-a vazut visul implinit: a jucat in lungmetrajele "Love Building" si "Alt Love Building" si in scurt metrajul "Sa mori de dragoste ranita", cu Angela Similea. Toate au fost difuzate in cinematografe.

"'Alt Love Building' este abia la inceput; premiera acestuia a avut loc pe 19 decembrie si va putea fi vazut la cinematograf din 26 decembrie. Aceasta experienta mi-a adus multa satisfactie, multa bucurie... de fapt mi-am indeplinit un vis de trei ori", mai spune antreprenoarea.

Ati pus pe picioare, in urma cu zece ani, agentia de publicitate ERKA. Pentru proiectul dumneavoastra de business ati renuntat chiar si la Franta, unde ati fi putut avea un viitor frumos conturat. Spuneti-ne cum a luat nastere acest proiect, de ce ati ales tocmai domeniul publicitatii, de ce in Romania, cat de dificil a fost inceputul?

Domeniul l-am ales foarte usor... a fost o continuitate a ceea ce facusem si invatasem in Franta. Pe parcursul studiilor la Strasbourg, am lucrat intr-o agentie de publicitate.

Va marturisesc ca in Franta mi-a crescut foarte mult patriotismul; nu puteam sa accept ideea ca suntem la coada Europei. Si am vrut sa fac in Romania ce am facut in Franta.

Vedeam nivelul de acolo, care era incomparabil altul fata de ceea ce se facea la noi, si imi spuneam: de ce nu am putea sa facem si noi la fel?

De ce Romania: pentru ca aici sunt acasa.

Inceputul a fost foarte greu... de fapt adaptarea la Romania: ritmul era altul, mult mai incet, nivelul de pregatire si mai ales de educatie al oamenilor, infrastructura... nu stiu, dar totul era complicat in Romania si la orice pas aveai neprevazut... dar lucrurile se schimba in bine si mai sper ca Romania are sanse sa devina o tara de care sa fiu mandra.

Spuneati, la un moment dat, ca le-ati propus sefilor dumneavoastra din Franta sa vina in Romania. De ce nu s-au concretizat discutiile?

Erau doi asociati: unul a fost foarte tentat sa vina cu noi, dar celalalt nu considera Romania o prioritate in dezvoltarea lor... asa ca proiectul a fost pus in stand-by. Dar lucrul acesta m-a ambitionat.

Cum arata piata de publicitate din Romania in urma cu 10 ani?

O piata de amatori.

Cum a crescut businessul dumneavoastra in acesti ani?

Primul mare Client a fost Cora (Romania Hypermerche), iar aceasta colaborare continua din 2005. Al doilea client important a fost Decathlon din 2009.

Am avut inspiratia ca, pe langa activitatile de BTL si design, sa integram alte activitati in agentie, din motive de a putea asigura clientilor o maxima flexibilitate, rapiditate si costuri bune.

Astfel am integrat productia publicitara si am creat un departament de digital si apoi de media planning si buying, lucru care a fost foarte bun pentru ca, odata cu criza, clientii au inceput sa taie din bugetele de BTL, iar noi nu am simtit criza.

Cu siguranta ca ne-a incetinit dezvoltarea, dar cifra de afaceri a fost in continua crestere sau, in cel mai rau caz, a stagnat.

Cu timpul portofoliul de clienti a crescut astfel: Norauto, Yves Rocher, Humanic, Minet SA, Guess, ASE, echipa de handbal Steaua, care in 2010 s-a calificat in Champion's League si avea niste standarde de respectat. A fost un parteneriat foarte frumos cu echipa de handbal Steaua si de care ne leaga niste amintiri foarte placute. Asociatia Casiopeea este un alt client de suflet pentru noi. De 3 ani exportam in Suedia...

Cum arata el in 2014?

Anul acesta, anul al 10-lea este unul foarte bun: a crescut portofoliul de clienti, a crescut cifra de afaceri, a crescut numarul de salariati.

Care este proiectul dumneavoastra de suflet din cadrul ERKA?

Nu am un singur proiect de suflet. Cele mai multe proiecte realizate de ERKA sunt de suflet pentru mine, pentru ca m-am implicat foarte mult in toate: Piata de Craciun din 2004 (am fost primii din Romania care am implementat conceptul de Piata de Craciun), aniversarile Cora, lansarea pe piata din Romania a brandului Decathlon, HiperPetrecerile romanesti de la Cora (cum abia revenisem din Franta, eram foarte mandra sa vad cum toti angajatii brandului francez purtau ilice cu motive traditionale romanesti, bineinteles in culorile brandului), parteneriatul cu echipa de handbal Steaua, sustinerea Asociatiei Casiopeea etc.

Care e secretul unei astfel de expansiuni? Credeti ca expresia "Succesul inseamna 99% transpiratie si 1% noroc" se aplica inclusiv in Romania?

Da, sunt convinsa ca expresia "succesul inseamna 99% transpiratie si 1% noroc" se aplica si in Romania. Am vazut lucrul acesta si la parintii mei.

Reteta succesului nostru are mai multe ingrediente: dedicatia fata de munca, perseverenta/consecventa, seriozitatea, dorinta de a face lucrurile cat mai bine, deschiderea fata de nou, echipa, increderea pe care clientii ne-au acordat-o.

Ce planuri de business aveti pentru 2015?

Cresterea portofoliului de clienti in Romania si intensificarea relatiilor cu Franta.

Cum estimati ca va arata piata de publicitate in 2015?

Depinde de cum va evolua economia, dar cert partea de online va continua sa creasca.

Spuneati ca v-ati nascut intr-o familie in care initiativa pentru business a fost mereu prezenta. Puteti dezvolta aceasta etapa din viata dumneavoastra si ne puteti spune cum ati invatat lectiile despre afaceri tocmai din sanul familiei?

Parintii mei au devenit antreprenori in 1991. Am asistat, copil si mai apoi adolescent fiind, la toate etapele de dezvoltare a business-ului si mai ales la toate momentele in care s-au luat decizii: de la denumirea firmei (parintii mei se gandisera la 2 solutii: CORA de la numele lor (Cornelia si Radu) sau RUXIR (de la numele surorii mele si al meu: Ruxandra si Irina... pana la urma, din dragoste pentru noi, au ales RUXIR.

In 1990 - 1991 nici nu stiam ca exista un brand Cora in strainatate. Pana la negocierea cu retailerii carora le-au inchiriat spatiile.

Decizia de a renunta la retail a fost una foarte grea pentru parintii mei, dar odata cu venirea in tara a hipermarketurilor din afara (care aveau net mai multa experienta, volume mai mari, putere de negociere cu furnizorii mai mare... era ca o lupta intre jucatori de liga 1 (hipermarketurile) si un jucator din liga 3.

In momentul in care am vazut ca in Bucuresti se dadeau autorizatii de constructie a hipermarketurilor in oras, ca brandurile isi adapteaza formatul pentru clientii de proximitate (ex. Carrefour Market), am inteles ca urma sa fie din ce in ce mai complicat pentru comertul traditional.

Dar oricum, experienta parintilor mei a fost ca o scoala foarte buna pentru mine, care m-a pregatit foarte bine pentru antreprenoriat: eram obisnuita cu zile de munca de 14-15 ore/zi in medie, eram familiarizata cu mediul de afaceri romanesc, cu relatiile cu furnizori, clienti, angajati, banci etc. Sunt pasionata de retail si de antreprenoriat si sunt convinsa ca nu este intamplator.

Ati jucat recent si in cele doua filme ale seriei "Love Building" in regia Iuliei Rugina. Ce v-a adus laolalta cu distributia acestui film? Spuneti-ne cate ceva si despre background-ul dumneavoastra actoricesc.

Am jucat in lungmetrajele "Love Building" si "Alt Love Building" si in scurt metrajul "Sa mori de dragoste ranita" cu Angela Similea. Toate cele 3 filme mi-au depasit cu mult asteptarile: toate au fost difuzate in cinematografe, 2 dintre ele au fost premiate la diverse festivaluri.

"Alt Love Building" este abia la inceput; premiera acestuia a avut loc pe 19 decembrie si va putea fi vazut la cinematograf din 26 decembrie. Aceasta experienta mi-a adus multa satisfactie, multa bucurie... de fapt mi-am indeplinit un vis de 3 ori.

Am urmat cursurile de actorie ale "Actorie de film.ro" cu actorii Dragos Bucur, Alexandru Papadopol si Dorian Boguta; si "Mandragora Movies", in care i-am avut ca traineri pe Monica Barladeanu, Ivana Chubbuck (care are o metoda proprie de "acting") si David Lipper. De asemenea, am facut un curs de marketing al actorului cu Bobby Paunescu.

Tot familia v-a insuflat si aceasta pasiune pentru actorie? / Cum v-ati descoperit aceasta pasiune?

Nu, aici culmea, familia nu m-a incurajat... in clasa a 12-a am vrut sa dau la ATF, dar parintii mei nu au fost de acord... vroiau sa fac o scoala serioasa (Politehnica daca se putea:). Si am dus cu mine gandul ca nu imi voi indeplini niciodata visul din adolescenta de a fi actrita, de a juca intr-un film. Si cand ma gandeam mai putin la acest lucru, iata ca s-a concretizat... A venit de la sine.

A fi antreprenor si a fi actor par doua vocatii total diferite. Cum se imbina atat de armonios aceste doua directii in viata dumneavoastra? Putem spune ca stapanirea artei actoriei ne ajuta in antreprenoriat si management?

Da, cu siguranta. De fapt in antreprenoriat te ajuta tot ceea ce ai invatat pe parcursul vietii.

Si ceea ce este foarte tare este ca ambele activitati imi aduc multa satisfactie.

Ati facut balet in copilarie. Credeti ca putem gasi o sursa de inspiratie si din aceasta arta pentru un management reusit?

Da, cu siguranta. La balet am invatat atribute ca: tenacitatea, pentru a reusi trebuie sa muncesti, sa repeti si iar sa muncesti. Daca lucrurile nu sunt facute la perfectiune, nu merge, nu poti sa ai succes improvizand... succesul cere multa munca in spate. De asemenea, baletul mi-a educat vointa, disciplina. Baletul este perceput ca ceva foarte frumos, sublim, dar in spatele acestui frumos nu exista niciun alt secret in afara de munca.

Cum reusiti sa va gasiti timp pentru companie, filmari si pentru cei doi copii?

Expandez timpul. Glumesc... Ma organizez cat pot de bine.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#Ruxandra Serban Love Building, #Ruxandra Serban Erka Synergy Communication , #Manageri