George Paraschiv: Sa nu ne dorim sa ne fie mai usor, ci sa fim noi mai buni

Miercuri, 31 Decembrie 2014, ora 00:00
4937 citiri
George Paraschiv: Sa nu ne dorim sa ne fie mai usor, ci sa fim noi mai buni
Foto: George Paraschiv (Arhiva personala)

George Paraschiv este manager in industria farmaceutica, domeniu pe care l-a cunoscut indeaproape in anii 2000. Acum, dincolo de capacitatea de a analiza foarte detaliat piata pharma, stie ca mai trebuie sa stapaneasca un singur element la perfectie: comunicarea.

Si pentru asta nu se opreste din studii, traininguri si, nu in ultimul rand, pregatirea intr-un program de doctorat.

"Am considerat ca e de datoria mea, atat ca persoana cat si ca manager, sa continui sa ma dezvolt in permanenta, pentru ca doar in acest fel poti sa ajungi si sa te mentii acolo sus, in prima linie a businessului pe care il faci, indiferent care este acesta", spune directorul de marketing al Servier, George Paraschiv.

Despre experienta sa in piata, urari pentru noul an si cum isi gaseste timp in paralel pentru proiectul sau motivational de "public speaking", vorbeste Paraschiv, intr-un interviu acordat Business24.

Lucrati de 12 ani in piata pharma. Cum a evoluat acest segment in toti acesti ani?

Am facut cunostinta cu piata pharma la inceputul anilor 2000, atunci cand se puneau bazele avantului extraordinar pe care aceasta industrie avea sa il ia pana catre anii 2010. Se cautau oameni tineri, abia iesiti de pe bancile facultatii, cum a fost si cazul meu, dornici sa invete, sa munceasca, sa se afirme.

Oferta era foarte tentanta: un salariu de cateva ori mai mare decat cel ce ar fi urmat sa il primesti in spital dupa ce luai rezidentiatul, masina, telefon, laptop de serviciu, posibilitatea de a avansa rapid si de a-ti construi o cariera, care nu se stie daca si cand ai fi putut sa o ai ramanand sa lucrezi in sistemul de stat.

Era vremea in care piata farmaceutica inregistra cresteri fabuloase de 25-30%, uneori poate si mai mari in anumite arii terapeutice.

Cu multa munca, seriozitate, ambitie si dorinta de a reusi, puteai ca in acea vreme, purtat si de valul evolutiei pietei, sa te faci usor remarcat si sa accezi catre pozitiile superioare, de entry management, dupa 2 sau 3 ani de activitate in teren, ca si reprezentant medical. Trebuia doar sa stii foarte bine ce iti doresti si sa fi dispus sa muncesti si sa incerci. Despre risc, nu cred ca se putea vorbi prea mult in acele timpuri in care numai cine nu indraznea, nu reusea.

Au urmat apoi anii 2007-2008, ani de inflexiune, cand, datorita crizei economice mondiale, perioada de avant si optimism exagerat de pana atunci s-a transformat in una a cresterilor de doar o cifra, anul 2009 fiind chiar primul cu o evolutie negativa a pietei farmaceutice.

Va dati seama cum a fost resimtit socul: sa treci de cealalta parte a granitei, din zona businessului infloritor si in care aproape orice era posibil, in cea in care pesimismul, riscul si incertitudinea isi facusera loc.

Efectele crizei economice au continuat sa fie resimtite chiar si in prezent, astazi ajungand sa vorbim despre o piata in care e destul de greu sa faci predictii, iar in ceea ce priveste construirea unui plan de business pe termen lung, aproape ca nu mai ai nicio certitudine.

Si din punct de vedere al fortei de munca situatia s-a schimbat destul de mult. Daca asa cum spuneam, la inceputul anilor 2000 multi tineri absolventi ai facultatilor de medicina si farmacie, si chiar medici si farmacisti care lucrau deja in sistemul sanitar, erau tentati sa plece sa lucreze in industria farmaceutica, astazi, la aproape toate nivelurile acestui business, poti intalni si absolventi de biologie, chimie, biochimie, kinetoterapie, drept, economie, litere sau relatii internationale.

"Avantajul" pe care il aveai inainte, de a discuta ca de la medic la medic atunci cand promovai un produs farmaceutic, a fost inlocuit de abilitatile si competentele de vanzare pe care le are sau le-a dobandit cel care lucreaza in acest domeniu, formarea acestuia contand mult mai putin.

In ceea ce priveste piata farmaceutica si promovarea medicamentelor, situatia a fost oarecum asemanatoare. De la o promovare care nu avea si nu se supunea niciunei reguli, astazi aceasta activitate este supusa unei reglementari atat stiintifice, cat si guvernamentale.

Concret, imaginati-va ca, spre exemplu, la inceputul anilor 2000 evaluarea materialelor promotionale care ajungeau la profesionistii in domeniu se facea pe baza legii audio-vizualului si a Codului de Etica din Marea Britanie.

Apoi, usor-usor, companiile si-au definit propriile coduri de etica si de promovare a produselor farmaceutice. Membra a Uniunii Europene, Romania a trebui sa se alinieze codurilor EFPIA, iar ANMDM si ARPIM au elaborat la randul lor coduri cu privire nu doar la promovarea dar si la raportarea activitatilor de promovare.

Asa se face ca in prezent, referindu-ne la promovarea produselor farmaceutice, vorbim despre unul dintre cele mai reglementate domenii de activitate din Romania, care are drept scop asigurarea unor reguli de buna practica si a unui cadru de transparenta intr-o activitate care a evoluat foarte mult in ultimii 10-15 ani.

Cum a fost anul 2014 pentru companiile farmaceutice?

E greu de spus daca a fost un an bun sau nu. Depinde de ambitiile pe care fiecare le-a avut. Pentru cei care au sperat mult, gandindu-se ca este un an electoral si ca va urma o infuzie de capital in piata farma, cred ca dezamagirea este mare.

Mult asteptatele masuri sociale, populare, cu care eram obisnuiti in anii electorali, nu s-au rasfrant si asupra domeniului sanatatii si implicit asupra pietei farmaceutice, dovada elocventa fiind modul in care s-a incercat rezolvarea problemei noii liste de compensare a medicamentelor.

Cu o legislatie complexa, care de multe ori se schimba in timpul jocului, cu multe neclaritati si care in multe situatii si sub multe aspecte lasa loc de interpretari, companiile farmaceutice s-au aflat in situatia de a nu avea un partener de dialog real in autoritatile de stat abilitate sa reglementeze acest domeniu. In acest context, adaugarea doar a unui numar restrans de molecule, in mod cert nu reprezinta o noua lista de compensare pe care piata farmaceutica o asteapta inca din 2008.

Nici pentru cei care au fost mai rezervati si au abordat anul 2014 cu precautie si si-au previzionat cresteri foarte mici sau chiar o stagnare a businessului, viata nu a fost mai usoara.

Pe langa situatia legata de absenta unei adevarate noi liste de compensare, acestia au trebuit sa tina cont de plafonarea fondurilor la nivelul consumului de medicamente aferent anului 2011, in contextul unei cresteri a nevoilor populatiei, de o reglementare a pretului la medicamente la nivelul minim in 12 tari din Uniunea Europeana sau de taxa clawback al carei mod de calcul a fost modificat in cateva randuri.

Daca acestora le adaugam si instabilitatea si impredictibilitatea legislativa din tara noastra, intelegem rationamentul pe care acesti jucatori l-au avut in momentul in care au privit cu rezerve evolutia pietei farmaceutice pentru anul 2014.

In concluzie, cred ca anul 2014 a fost un an in care s-a muncit foarte mult pentru a asigura stabilitatea unui business care devine din ce in ce mai provocator, mai ales datorita conditiilor de mediu. Sa speram ca tot ceea ce s-a infaptuit in 2014 nu a fost in zadar, ci se constituie intr-o baza solida pentru anul care urmeaza sa vina.

George Paraschiv: Care sunt cele mai mari provocari in promovarea unui produs farmaceutic

Ce asteptari aveti pentru anul 2015? Ce previziuni aveti pentru domeniul in care activati?

Iata o alta provocare careia un om de marketing trebuie sa ii faca fata: previziunile pentru perioada urmatoare. E drept ca fara prognoze, forecast-uri, planuri pe termen scurt, mediu sau indelungat, care ar mai fi "farmecul" acestei vieti.

Asa dupa cum cred ca v-ati dat seama, constructia planurilor de viitor trebuie sa porneasca de la realitatile de astazi. Tocmai de aceea, in contextul in mare parte deja creionat, cred ca evolutia acestui domeniu pe parcursul anului 2015 va depinde intr-o masura deloc de neglijat de evolutia cadrului legislativ si a celui economic al Romaniei in general.

George Paraschiv: Previziuni pentru piata pharma, in 2015

Va aflati intr-o pozitie de management in acest moment, insa niciodata nu ati renuntat la studii sau traininguri in incercarea de a va perfectiona profesional sau ca manager. Acum va ocupati si de doctorat. Cum va gasiti timp pentru toate responsabilitatile?

Pentru marea majoritate a managerilor de astazi, timpul este unul dintre cei mai mari inamici. Indiferent daca vorbim de viata profesionala sau cea personala, mereu avem destul de multe lucruri de facut, care daca nu sunt administrate asa cum trebuie, ajung sa ne copleseasca.

Tocmai de aceea consider ca pentru fiecare dintre noi, ca manager, intai si intai e necesar sa avem un foarte bun self si time management. Asa se face ca eu personal am ajuns sa fiu o persoana care functioneaza foarte bine atunci cand are setat un obiectiv foarte clar si un plan cum sa ajung acolo.

In acelasi timp, am considerat ca e de datoria mea, atat ca persoana cat si ca manager, sa continui sa ma dezvolt in permanenta, pentru ca doar in acest fel poti sa ajungi si sa te mentii acolo sus, in prima linie a businessului pe care il faci, indiferent care este acesta.

Se spune ca in fiecare zi ai cate ceva de invatat, o zi in care nu ai invatat nimic nou fiind o zi pierduta. Poti invata din experienta proprie sau a celor din jurul tau, la fel de bine cum poti invata din training-uri sau prin continua perfectionare pe baza diverselor programe de studiu.

Ce faci atunci cand toate acestea trebuie sa incapa in cele 24 de ore ale unei zile?

In primul si primul rand trebuie sa vrei! Cand iti doresti cu adevarat sa faci ceva, indiferent cat esti de ocupat, iti gasesti timpul si energia pentru a face acel lucru.

Consider asadar ca prima conditie pe care e nevoie sa o indeplinesti este sa vrei! Apoi, chiar daca aparent vei constata ca nu ai suficient timp, vei incepe sa cauti solutii. Tocmai de aceea, urmatorul aspect pe care a trebuit sa il invat a fost sa fiu cat mai organizat, sa anticipez si sa planific cat mai mult posibil din situatiile si activitatile in care sunt implicat.

Nu in ultimul rand, am transformat toate activitatile extraprofesionale pe care le fac din placere in momente de relaxare si le-am folosit la maxim, in orice imprejurare.

Asa se face ca, de fiecare data cand am o clipa libera, prefer sa ma intorc la proiectele personale, indiferent ca e vorba de studiu personal sau institutional, training-uri sau diferite idei pe care le urmaresc sau imi doresc sa le pun in aplicare.

Spuneti-ne cate ceva si despre proiectul dumneavoastra motivational. Cum se imbina cu cel pharma?

Dupa cum am mentionat deja, pe langa o serie intreaga de activitati profesionale, imi place sa ma dedic, ori de cate ori am ocazia, proiectelor personale, iar unul dintre acestea este dezvoltarea abilitatilor de comunicare si prezentare.

Cred ca este momentul potrivit sa marturisesc ca intreaga mea viata s-a schimbat in urma si din cauza unei prezentari, sustinute de catre cineva din industria farmaceutica, in perioada in care eram student in anul 5 la facultatea de medicina.

Paradoxal, desi nu a fost una dintre cele mai reusite prezentari la care am asistat, tocmai acest fapt m-a determinat sa imi doresc sa lucrez in industria farmaceutica, simtind ca pot sa fac acest lucru mult mai bine decat ceea ce vazusem pana atunci.

Ulterior, de-a lungul acestei intregi perioade in care am participat, atat in audienta, cat si ca vorbitor, la numeroase prezentari, am constatat ca sunt putini cei care stiu sa gestioneze aceasta arta a vorbitului in public.

Au fost momente in care am avut surpriza ca persoane- de la care nu ma asteptam- sa sustina o prezentare de la care abia asteptam sa plec pentru a trece la actiune sau o prezentare ce a reusit sa transmita o incarcatura emotionala fantastica, incat simteai cum sufletul iti vibreaza la unison cu cel al vorbitorului si al celorlalte persoane din audienta.

Pe de alta parte, am intalnit specialisti fantastici in diverse domenii sau arii de competenta, dar care se simteau atat de stingeri in fata audientei, care nu cunosteau si nu aplicau principiile elementare a ceea ce inseamna vorbitul in public, incat intreaga lor expertiza era anulata de modul de prezentare, de la primele momente petrecute in fata publicului.

Avand in minte aceste doua situatii, am inceput sa lucrez intai si intai cu mine si apoi cu membrii echipei mele si am remarcat ca pe baza unei observatii atente a ceea ce fac vorbitorii in public de succes, a aplicarii unor principii simplu de urmat si cu dorinta permanenta de perfectionare se pot obtine rezultate frumoase.

Am continuat sa studiez si sa colectez o serie intreaga de materiale referitoare la dezvoltarea abilitatilor de a vorbi in public, iar de ceva vreme am inceput sa asamblez toate acestea, impreuna cu o serie de observatii si idei proprii, intr-un material care sper sa fie de folos tuturor celor interesati de acest domeniu si sa fie gata cat mai curand.

Ce alte pasiuni aveti?

Prin natura meseriei pe care o practic am devenit pasionat de tot ceea ce inseamna comunicare si vorbitul in public. Practic, in ziua de astazi, aproape ca nu exista domeniu in care activezi si in care sa nu fie nevoie de abilitati de comunicare si de sustinere a unei prezentari. Cand ceea ce faci cu pasiune se imbina si cu activitatea de zi cu zi de la locul de munca, rezulta o combinatie care te motiveaza si te face sa iti desfasori activitatea cu mai multa placere, trecand mai usor peste momentele solicitante.

Muzica este o alta pasiune care ma insoteste aproape permanent in viata personala. Indiferent ce fac, daca imi petrec timpul alaturi de familie sau lucrez la vreun proiect personal, sunt si voi fi mereu inconjurat de muzica. Nu am un gen anume preferat, asa ca ceea ce ascult depinde in mare masura de dispozitia de moment. Important este sa fie muzica de calitate, cu o linie melodica frumoasa si in care imi place sa regasesc destul de multa emotie.

Reusesc in acest fel sa ma incarc destul de repede si usor cu o energie pozitiva fantastica, atat de necesara in momentele stresante din viata profesionala.

V-ati facut o lista de obiective pentru 2015? Care ar fi acestea?

Cred ca pentru fiecare dintre noi, primul si cel mai important obiectiv trebuie sa fie acela de a fi sanatosi, pentru doar asa vom putea sa realizam tot ce ne-am propus. Apoi, ar trebui sa invatam sa ne bucuram de fiecare clipa, de fiecare realizare si succes, atat din viata profesionala cat si cea personala.

Cineva spunea ca viata nu inseamna sa astepti ca furtuna sa treaca, ci sa inveti sa dansezi in ploaie.

Poate ar trebui sa invatam sa facem acel lucru cat mai des. Sau, parafrazandu-l pe Jim ROTH, sa nu ne dorim sa ne fie mai usor, ci sa fim noi mai buni; sa nu ne dorim mai putine probleme, ci sa ne dorim sa avem noi mai multe abilitati; sa nu ne dorim provocari mai mici, ci sa ne dorim mai multa intelepciune!

Mi-as dori ca nu doar anul 2015, ci toti anii care vor urma, sa ne aduca tuturor toate acestea.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus a introdus pe piață o nouă tabletă, OnePlus Pad Go, o versiune mai accesibilă a modelului OnePlus Pad. Cu un preț de pornire de aproximativ 230 EUR în Europa, tableta promite să...
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în meniul de Start al Windows 11, conform informațiilor oferit de utilizatorii beta din Statele Unite. Experimentul se aliniază practicii companiei de a...
#George Paraschiv Servier, #manager pharma, #previziuni pharma 2015 , #Manageri