Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Executive coach: Avem nevoie de manageri cat mai umani cu putinta

Executive coach: Avem nevoie de manageri cat mai umani cu putinta
In ziua de astazi avem nevoie de directori si manageri cat mai umani cu putinta, de oameni in pozitii de conducere care sa faca un pas inapoi si sa-si analizeze modul in care sunt prezenti in compania lor, spune Rodica Obancea, Executive Coach in cadrul PCC si vicepresedinte European Mentoring and Coaching Council.

Pentru cei care au dificultati in a face acest pas exista executive coaching-ul, o meserie pe care Rodica Obancea o practica din tot sufletul, cu rezultate remarcabile.

Printre cei care i-au fost invatacei se numara si echipe mari de la companii precum Adobe, Lafarge, Orange, Rompetrol, Skanska, Michelin, Carrefour, Coca Cola Hellenic sau Schneider.

Si totusi, care este diferenta dintre un simplu coach si un executive coach, cum te ajuta el sa traversezi perioadele de schimbare, dari despre subiectele pe care le-a dezvoltat alaturi de colegii sai de breasla in cadrul Romanian Executive Coaching Summit 2015, vorbeste Rodica Obancea, intr-un interviu acordat Business24.

Care este diferenta intre un coach si un executive coach?

Coachingul este o practica inspirata din sportul de performanta, unde sportivii au nevoie sa se dea un pas in spate pentru a-si regandi modul in care pot obtine rezultate din ce in ce mai bune.

Aceasta practica a intrat si in mediul de afaceri, unde presiunea pe rezultate este foarte mare iar conducatorii au nevoie sa se antreneze pentru a obtine rezultate din ce in ce mai bune, uneori in conditii de mare complexitate si incertitudine continua.

Executive Coachingul este antrenamentul adresat conducatorilor de top, executivilor.

Ce v-a atras pe dumneavoastra catre aceasta specializare?

Eu sunt foarte interesata de mediul organizational, de gasirea de modalitati noi, sanatoase pentru a atinge rezultate ambitioase, care au un impact pozitiv in societate.

Cred ca in acest moment, mediul organizational cu toate practicile sale, este foarte departe de natura umana iar acest aspect are un impact negativ in vietile noastre.

Foarte multe practici si asteptari organizationale au fost valide perioadei cu puternic avant industrial, o perioada care ne-a servit bine perspectiva de tip financiar - contabil, in care oamenii sunt resurse care au costuri de intretinere si care produc in schimb, anumite rezultate.

Ceea ce vreau sa spun aici este ca avem in continuare nevoie de aceasta perspectiva insa ea nu mai este suficienta.

In era Internetului, in era informatiei si a tehnologiei in care suntem acum, este foarte important sa putem crea culturi organizationale sanatoase, centrate pe performanta, pe inovatie insa fara a aliena oamenii care fac aceste lucruri sa se intample, ci mai degraba prin imputernicirea oamenilor si atentia pusa pe dezvoltarea lor.

Cred ca aceste schimbari pe care le traim la nivel global in mediul de afaceri si in mediul social, cer un alt tip de leadership - cer conducatori care sa fie capabili sa creeze medii de lucru ce capitalizeaza cat mai mult din potentialul oamenilor si care au un impact pozitiv din ce in ce mai mult in vietile noastre.

Si in acest context avem nevoie de antrenament. Mediul de afaceri este complex, dinamic, competitiv si ne provoaca sa dam tot ce avem mai bun din noi.

Cat de greu este sa lucrezi cu o intreaga echipa si sa generezi acea transformare pentru care esti solicitat, ca specialist?

Din perspectiva mea de antrenor, este usor sa contribui la transformarea unei echipe sau a unei organizatii. Este usor atunci cand echipa respectiva se angajeaza ca vrea sa faca un salt, o transformare. Eu practic lucrez cu angajamentul lor. Acest angajament reprezinta cadrul necesar aparitiei schimbarii.

Va pot da un exemplu simplu.

Am antrenat o echipa de conducere dintr-o organizatie multinationala, cu operatiuni in Romania, in productia industriala. In sfera lor de activitate, piata este foarte competitiva, ceea ce produc ei in Romania se produce cu costuri mult mai mici in China iar chiar langa ei, aici in Rusia, se construieste o unitate similara.

Presiunea pe rezultatele atinse in Romania, cu resurse din ce in ce mai putine, era astfel foarte mare. Modul in care ei ca echipa activau in acest context, nu ii ajuta sa faca performanta.

Aveau un mod de lucru centrat pe mintea unui singur om, foarte destept, dar care avea responsabilitatea intregii organizatii. Aceasta echipa a constientizat ca in felul in care activeaza acum, nu vor face fata cerintelor, au constientizat ca au nevoie de o schimbare.

Si si-au luat angajamentul acesta. Au dezvoltat impreuna o viziune comuna a modului in care isi doresc sa activeze in industria lor, ce vor sa creeze impreuna si ce isi doresc sa lase in urma lor.

Coachingul de echipa i-a ajutat sa isi concentreze atentia si resursele in directia asumata, fara a se intoarce la vechiul mod de lucru si fara a-si risipi resursele.

Practic, pe parcursul unui an de zile, sedintele lor de management au fost acompaniate de mine ca si coach.

Treptat, dinamica acestor sedinte a inceput sa se schimbe vizibil: de la o sedinta in care doar directorul general propunea subiecte, lua decizii, conducea discutiile, venea cu idei, au ajuns la sedinte in care toti membrii contribuie, se confrunta unul pe altul atunci cand ideile si modurile de lucru nu corespund cu ceea ce au ca viziune asumata, au asteptari mari unul de la altul dar se si sustin in implementarea ideilor care apar.

Aceasta dinamica a inceput sa se multiplice si in interiorul organizatiei, schimband modul in care oamenii isi asuma responsabilitatea pentru solutii si rezultate, schimband viteza de reactie la cerintele mediului.

Practic, ei s-au transformat in mod organic, pe parcursul unui an de zile, de la un sistem inchis, centralizat la varf, la un sistem autonom, care stie directia si actioneaza frecvent creativ, inspre acea directie. Este un sistem descentralizat, care favorizeaza ideile noi, asumarea personala a responsabilitatii, sustinerea reciproca si colaborarea.

Mediul in care activeaza aceasta organizatie este la fel, impredictibil, cu cerinte mari, insa ei actioneza diferit in acest mediu. Si acest lucru se vede in rezultatele bune pe care le ating an de an, dar si pe fetele lor. Sunt destul de mandri de aceasta realizare.

Haideti sa vorbim despre transformare si despre schimbarile care se petrec in viata profesionala dar si in cea personala. In cadrul Romanian Executive Coaching Summit (RECS) se vorbeste despre o ciclicitate a acestor schimbari. Puteti dezvolta?

Totul in natura are ritm, fie ca vorbim de ritmurile de crestere biologica a oamenilor, plantelor, animalelor, fie ca vorbim de un ritm de manifestare a fenomenelor in natura sau de ciclul de viata al unui produs sau organizatii.

Despre acest lucru am vorbit si am invatat la Romanian Executive Coaching Summit.

Cred ca a venit vremea sa intelegem ca si organizatiile sunt parte a naturii si ca avem nevoie de practici aliniate cu natura profund umana.

In mediul organizational, practicile actuale sunt fervent percepute ca procese mecanice, lineare, care trebuie facute.

Totodata, integrand in mediul organizational un ritm natural, putem vorbi despre moduri de operare ce urmeaza o ciclicitate.

De exemplu, putem vorbi despre faze de crestere, de expansiune dar si faze de contractie, retragere, consolidare. Foarte frecvent, in mediul de afaceri este urmarita cresterea cu orice pret, an dupa an, fara a avea in vedere ca o crestere durabila are nevoie si de consolidare.

La nivel personal, avem nevoie de lideri care sa aiba un grad de constientizare mare, care au nevoie sa invete continuu si sa creasca impreuna cu oamenii din jurul lor, sa fie motivati sa isi serveasca comunitatea, sa creasca oameni, sa creasca echipe, nu doar sa doar sa aiba putere cu orice pret.

Care a fost cea mai mare transformare pe care ati reusit s-o obtineti in cariera dumneavoastra de executive coach?

Cred ca cea mai mare transformare in cariera mea a fost legata de modul in care eu practic aceasta meserie si modul in care conduc aceasta afacere. Ma refer aici la angajamentul meu cu mine insami de a invata continuu, de a ma provoca continuu si a-mi depasi limitele si de a actiona cu un grad de constientizare mare.

In acest context, la ce ar trebui sa aiba grija directorii/managerii?

Cred ca in contextul actual in care traim cu totii, cel al abundentei de optiuni, de informatii, de tehnologie, avem nevoie sa ne dam din cand in cand un pas in spate si sa reflectam la modul in care suntem prezenti in organizatii.

Vad foarte multi directori, manageri care sunt foarte prinsi de munca, de presiunea timpului si a rezultatelor, de cerintele care vin din ce in ce mai multe catre ei, de la clienti, furnizori, angajati....

Iar acesta este un ritm care nu este sustenabil, care nu permite o crestere durabila, care nu permite reflectie si consolidare. Cred ca avem nevoie de directori si manageri cat mai umani cu putinta, cu un grad de smerenie mai mare.

Interviu publicat pe 2015-10-03.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 96467 ori