Delia Bosman, Deputy Managing Partner Dragne&Asociatii, a fost nominalizata in topul Best Lawyers 2012 si face fata cu brio provocarii de a fi manager, in acelasi timp. Asta nu o impiedica sa aiba mereu grija de felul in care arata, pentru ca stie cat de important este acest aspect, in orice ipostaza.
Ea este de parere ca una dintre calitatile managerului trebuie sa fie abilitatea de a a construi o echipa solida, insa ca are nevoie si de o buna cunoastere a pietei dar si o viziune globala asupra business-ului.
Delia Bosman recunoaste ca daca ar fi sa o ia de la capat ar alege tot avocatura desi este o profesie solicitanta si acapareaza o mare parte din timpul personal.
"In cele din urma, gasirea unui echilibru intre viata profesionala si personala e un ideal greu de atins, dar merita sa ne straduim", sustine Delia Bosman, intr-un interviu acordat Business24.
Sunteti inclusa in topul Best Lawyers 2012 in domeniile Arbitraje Internationale, Insolventa si Litigii. Care au fost motivele pentru care ati fost nominalizata pentru acest premiu?
Avocatii sunt nominalizati in topul Best Lawyers de catre colegii de breasla, deci presupun ca am ceva colegi care ma apreciaza si m-au nominalizat. Nu pot decat sa ma bucur si sa ma simt onorata pentru aceasta recunoastere.
Cum impacati functia de management pe care o aveti in cadrul Dragne si Asociatii cu cea de avocat? Ce primeaza: managerul sau avocatul?
Teoretic putem face o distinctie intre cele doua functii, insa in practica ele sunt doua ipostaze ale aceleiasi persoane, doua aspecte ale aceleiasi profesii, deci e foarte greu sa le disociem.
Avocatura e o profesie deloc usoara, iar daca adaugam la provocarea de a fi un bun avocat si pe cea de a fi un bun manager, e clar ca misiunea va fi destul de dificila. Insa, cu multa munca, cu o planificare atenta a activitatii si cu disciplina misiunea nu este imposibila.
Pe langa toate acestea e nevoie, bineinteles, de o buna cunoastere a pietei, de o viziune globala asupra business-ului, de o strategie de dezvoltare a acestuia si, nu in ultimul rand, de a abilitatea de a coordona o echipa. Construirea unei echipe solide si dedicate este extrem de importanta, o astfel de echipa usurand foarte mult munca unui manager.
Inainte de a deveni un avocat de succes, ati fost judecatoare, timp de patru ani. Ne puteti spune cate ceva despre asemanarile si deosebirile dintre cele doua profesii, cea de magistrat si cea de avocat? Ce v-a determinat in cele din urma sa alegeti calea avocaturii?
Cele doua profesii sunt complementare, practic lucram in acelasi domeniu dar de parti diferite ale "baricadei". Faptul ca am fost judecator ma ajuta acum foarte mult in munca mea de avocat, profesia de magistrat mi-a imprimat o anumita rigoare, o disciplina, mi-a dezvoltat gandirea analitica si preocuparea de a gasi mereu cea mai buna solutie la orice problema care se poate ivi.
Ma ajuta si faptul ca avand aceasta experienta pot privi lucrurile si din perspectiva cealalta, imi dau seama cum gandeste un judecator si imi e mai usor sa construiesc o strategie pentru fiecare caz.
Au fost mai multi factori care m-au determinat sa devin avocat. Pe de-o parte a fost o dorinta de evolutie profesionala, mi-am dorit sa cunosc cat mai multe fatete asociate acestei profesii, pe de alta parte mi s-a intamplat sa primesc oferte interesante, venite intr-un moment potrivit.
Pe langa acestea, trebuie spus ca viata de magistrat, si in special de judecator, nu e deloc usoara, mai ales in Romania, si mai ales la acea vreme. Numarul mare de dosare duce la o supraincarcare a instantelor si a judecatorilor, la ore suplimentare nenumarate si la epuizare. Odata ce aceste conditii s-au reunit am analizat bine lucrurile si am luat decizia pe care am considerat-o cea mai buna. Si nu am regretat nicio clipa!
Daca ar fi sa o luati de la capat, care ar fi domeniul in care ati incepe o afacere in acest moment?
Daca ar fi s-o iau de la capat, as alege acelasi drum, al avocaturii. Profesia aceasta mi-a intrat in sange, asa ca nu ma vad facand altceva.
Sunteti avocat de mai bine de 9 ani. Cum reusiti sa impacati viata personala cu o profesie atat de solicitanta cum este avocatura?
Iarasi, nu este o misiune deloc usoara. De altfel cred ca in niciun domeniu, atunci cand vrei sa-ti practici profesia la un anumit nivel, nu este usor sa conciliezi un program de lucru incarcat cu viata personala si cea de familie.
In cele din urma, gasirea unui echilibru intre viata profesionala si personala e un ideal greu de atins, dar merita sa ne straduim. Un om echilibrat e si eficient profesional si are si o viata personala implinita.
Eu una incerc sa petrec cat mai mult timp cu fiica mea, sa particip la diversele etape si evenimente din viata ei, sa ma bucur de micile placeri ale vietii, fara sa-mi neglijez responsabilitatile profesionale.
E dificil si nu intotdeauna reusesc 100% sa impac totul asa cum mi-as dori, dar sper ca sunt pe drumul cel bun...
Unde v-ati petrecut ultima vacanta si care este destinatia preferata?
Ultima vacanta pe care am avut-o asta vara a fost o mica escapada cu sotul meu, la Roma. Iar destinatia preferata este Amsterdam, oras pe care o sa-l vizitez din nou in noiembrie, de ziua mea. Imi place pentru ca este un oras foarte cosmopolit, liber, acolo domneste o atmosfera de toleranta si de relaxare care ma fascineaza.
Care sunt hobby-urile si pasiunile care va ocupa timpul liber?
Putinul timp liber pe care il am il dedic familiei, sotului si fetitei noastre. Acesta este hobby-ul meu si activitatea care ma ajuta sa-mi "incarc bateriile", imi da energie si optimism. Bineinteles, ma bucur de o carte buna, de un film reusit, de o plimbare cu familia in parc sau de o iesire la un restaurant. Imi place foarte mult sa calatoresc, sa descopar culturi noi, peisaje spectaculoase, sa iau pulsul unor orase si tari necunoscute...
Si, ca orice femeie, trebuie sa recunosc ca imi place sa merg la cumparaturi, ma intereseaza moda, mai ales ca si din punct de vedere profesional felul in care arat nu este un aspect de neglijat.
Felul in care arati, in care te prezinti, in care te comporti sunt un tot unitar si reprezinta o carte de vizita care determina prima impresie, inainte de a se ajunge la experienta si abilitati profesionale. Or se stie cat de importanta este aceasta prima impresie, mai ales cand este vorba despre un consultant.