Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

cand feminitatea e cel mai mare atu in afaceri

De la lumea auto la "The Little Black Dress" a tinutei business, cu Alice Botnarenco

De la lumea auto la "The Little Black Dress" a tinutei business, cu Alice Botnarenco


Alice Botnarenco intra in lumea afacerilor intr-un moment in care putine femei se afirmau ca antreprenori. Dupa 8 ani de afaceri in domeniul auto, tanara a decis ca este momentul sa aduca la un loc toate vocile feminine de pe scena de business romaneasca.

Asa a luat nastere, in 2009, comunitatea "Femei in Afaceri", careia i-a mai oferit un "cadou", in 2014: Brandul ALISIA ENCO, prin care Alice Botnarenco le ofera doamnelor din jurul sau ocazia de a imbraca tinute demne de statutul lor.

" (...) l-am creat (brandul - n.red.) din dorinta de a le oferi acestora alternative la vestimentatia clasica business, care sa le permita sa fie creative, indraznete, dar in acelasi timp sa transmita profesionalism si incredere in sine", spune tanara antreprenoare, intr-un interviu acordat Business24.

Povestea sa incepe inca din timpul facultatii si ajunge pe taramuri internationale, unde promoveaza puterea fiecarei doamne de a se afirma in mediul de afaceri, iar despre fiecare dintre realizarile sale puteti citi in randurile de mai jos.

Spuneti-ne mai multe despre background-ul dumneavoastra profesional. Stim ca aveti experienta considerabila in domeniul auto, ca ati pus bazele organizatiei Femei in Afaceri si brandului ALISIA ENCO...

Au fost foarte multe experiente care m-au ajutat sa ajung unde sunt in prezent si mi-au dat imboldul sa pornesc de mai multe ori de la inceput, in domenii pe care nu le cunosteam aproape deloc.

Inainte de a incepe prima mea afacere, de inchirieri masini, am avut mai multe mici experiente de business atat in tara, cat si in afara ei. Apoi, in timpul facultatii, am hotarat ca este momentul sa incep ceva serios pe cont propriu.

Dupa o selectie de mai multe idei de afaceri, am pornit compania de rent-a-car, alaturi de care m-am dezvoltat timp de mai bine de 8 ani.

Lucrurile s-au schimbat radical in 2009, in momentul inceperii crizei economice in Romania.

Pe langa pierderea unor clienti importanti si nesiguranta generala a pietei, am realizat in acel moment ca nu cunosteam deloc alte femei de afaceri, cu care sa pot interactiona si schimba idei, planuri sau strategii de business.

Asa am pornit, in 2009, comunitatea Femei in Afaceri.

Ce a fost initial un grup pe LinkedIn, a crescut treptat pana la ceea ce este in prezent, o comunitate extrem de activa si unita, formata din antreprenoare si femei care lucreaza in companii si care doresc sa isi dezvolte viata profesionala.

In 2010 am realizat si emisiunea Business la Feminin, o emisiune dedicata, de asemenea, mediului de afaceri feminin.

Din anul 2012 sunt mentor in programul "Reteaua Nationala a Mentorilor Antreprenoriatului Feminin - MENTORnet", ce se afla acum la a doua editie. Rolul meu este de a ajuta tinerele antreprenoare la inceput de drum sa isi dezvolte afacerea si de a le oferi informatiile de care au nevoie.

In 2013 am hotarat ca trebuie sa fac o noua schimbare, asa ca am inceput sa ma gandesc si sa planific noul business, pe care l-am lansat la finalul anului 2014.

Este vorba de ALISIA ENCO, brandul meu de camasi si accesorii pentru femei, pe care l-am creat din dorinta de a le oferi acestora alternative la vestimentatia clasica business, care sa le permita sa fie creative, indraznete, dar in acelasi timp sa transmita profesionalism si incredere in sine.

In prezent suntem in plin proces de dezvoltare al brandului la nivel national si international, iar la finalul acestui an vom deschide si primul showroom ALISIA ENCO.

Ce a insemnat intrarea in lumea afacerilor la 23 de ani?

A fost prima mea experienta in lumea antreprenoriatului, insa doar una din cele ce s-au adaugat la parcursul meu profesional. A fost o calatorie in care am plecat cu ghiozdanul gol si pe care l-am umplut cu carti pe drum.

Am invatat atunci ce inseamna sa construiesti o afacere, sa lucrezi cu oamenii si sa le castigi increderea, sa faci alegeri responsabile, dar sa iti asumi si riscuri, sa treci peste preconceptii si sa le demonstrezi celorlalti ca poti si ca varsta e doar o cifra.

A fost un pas care m-a transformat complet ca om si ca viitor antreprenor si m-a ajutat sa imi dau seama ce imi doresc sa fac mai departe.

Sa conduci o afacere, indiferent de nivelul ei, inseamna o responsabilitate fata de tine si fata de oamenii cu care lucrezi, iar asta m-a motivat intotdeauna, sa vad ca lucrurile merg cum trebuie si ca am dus la bun sfarsit ceea ce mi-am propus.

In 2009 puneati bazele Femei in Afaceri, un mediu care nu castigase inca popularitate la acea vreme in Romania. Cum ati anticipat potentialul acestui mediu?

Intr-adevar, in momentul in care am decis sa creez grupul Femei in Afaceri mediul de business feminin era slab dezvoltat si reprezentat, tocmai de aceea mi-am dorit sa existe o platforma unde sa putem schimba idei, experiente si cunostinte.

In acel moment, intreaga mea experienta antreprenoriala se desfasurase intr-un mediu predominant masculin, in domeniul auto, si imi doream, pur si simplu, sa cunosc si femei cu care sa impartasesc provocarile si oportunitatile de care ne lovim in mod curent intr-o afacere.

Faptul ca acest mediu a evoluat atat de mult in ultimii 6 ani a fost natural si a fost o schimbare la nivel global, iar faptul ca din ce in ce mai multe femei indraznesc sa se implice in business-uri proprii, in domenii noi, in pozitii decizionale in companii locale si multinationale, nu face decat sa ma bucure.

Am avut oportunitatea sa observ aceste schimbari si in interiorul organizatiei Femei in Afaceri, in modul in care aceasta a evoluat, in faptul ca astazi suntem o comunitate formata din mii de femei si nu doar un grup.

Toate aceste lucruri spun multe despre nevoia femeilor de a se alatura unei comunitati, de a invata lucruri noi, de a afla care sunt cele mai bune practici in domeniul lor si de a avea modele care sa le inspire sa se dezvolte profesional.

Ce v-a inspirat sa creati aceasta comunitate?

Am creat comunitatea Femei in Afaceri la inceputul crizei economice in Romania, un moment in care nu cunoasteam alte femei care sa conduca afaceri si mi-am dat seama ca este nevoie de o perspectiva diferita pentru a depasi provocarile nou-aparute in mediul de business.

Mi-am dorit un loc unde sa ne putem dezvolta atat afacerile, cat si noi ca persoane.

Un loc care sa ofere informatii valoroase, care sa aduca experti in domeniu, un loc care sa inspire prin prezenta femeilor si a povestilor lor.

Activitatea dumneavoastra profesionala nu s-a limitat la granitele Romaniei. Sunteti Mentor in cadrul European Network of Mentors for Women Entrepreneurs iar in anul 2012 ati reprezentat Romania la Global Summit of Women. Ce inseamna pentru dumneavoastra aceasta recunoastere la nivel international?

Am avut oportunitatea sa intalnesc foarte multe femei talentate in ultimii 6 ani, antreprenoare si profesioniste desavarsite, ce merita sa fie recunoscute la nivel international.

Prin Femei in Afaceri am inceput sa stabilim parteneriate cu alte organizatii din Europa si sa fim invitate la conferinte importante, cum a fost Global Summit of Women, care este cel mai mare forum economic international pentru femei, fapt ce mi-a intarit si mai mult convingerea ca oportunitatile exista, doar ca trebuie sa fii deschis si sa raspunzi la ele.

In acest moment, de exemplu, suntem implicate intr-un proiect european, "She decides, You succeed", impreuna cu alte organizatii din Spania, Italia, Letonia si Marea Britanie, cu scopul de a incuraja companiile sa promoveze activ femeile in pozitii de conducere in cadrul organizatiilor din care fac parte pentru a accelera ritmul de crestere al afacerii.

Mai mult decat atat, asa cum ati mentionat si dumneavoastra, sunt implicata intr-un program de mentorat pentru tinerele antreprenoare, in cadrul caruia incerc sa le ofer, din experienta mea, acele informatii de care au nevoie pentru a-si conduce propria lor afacere.

Pentru ca stiu cat este de greu sa aduni toate informatiile de care ai nevoie intr-un business din atat de multe surse separate, imi propun sa le ofer sfaturi practice, pe care sa le poata aplica punctual.

Ma bucur foarte mult ca pot face acest lucru deoarece stiu cat de mult conteaza sa ai mentori si persoane care sa iti ofere o informatie utila la momentul potrivit.

Eu l-am avut ca mentor pe tatal meu, iar apoi am avut clienti care m-au ajutat si au avut incredere in mine. Tot ceea ce aleg sa fac, fac din pasiune, din dorinta de a ma dezvolta si a ma bucura de fiecare experienta pe care mi-o ofera viata.

Cum reusiti sa imbinati toate aceste sarcini cu succes, si, totusi, sa va pastrati feminitatea si atitudinea pozitiva?

Dintotdeauna am fost o persoana pozitiva si mi-a placut sa ma inconjor de oameni care ma inspira. Imi doresc sa descopar si sa ma bucur de fiecare moment.

Cred ca secretul consta in a face ceea ce iti place astfel incat sa emani in jurul tau bucurie si energie buna.

Desigur, feminitatea dumneavoastra este cat se poate de bine conturata in brandul de camasi business pe care l-ati creat. O idee foarte buna, de altfel, intrucat tinuta business nu inseamna doar haine monotone si formale. Cum s-a nascut ideea ALISIA ENCO?

Ma bucur ca se observa acest lucru! Am insumat in brandul ALISIA ENCO intreaga mea experienta in mediul business si, implicit, in cadrul evenimentelor si conferintelor la care am participat, contexte in care realizam ca tinutele mele nu reflecta intotdeauna ceea ce eu vreau sa transmit sau ca nu sunt croite asa cum imi doream.

Am invatat de-a lungul timpului ca o tinuta ne poate diferentia si poate contribui la succesul nostru profesional prin simplul fapt ca ne ofera atitudinea, curajul si creativitatea sa ne indeplinim obiectivele. Desigur, schimbarea vine din interior, insa modul in care ne prezentam poate fi unul dintre instrumentele de care avem nevoie in acest sens.

Uitandu-ma in timp la tinutele mele, mi-am dat seama ca elementul central, care nu mi-a lipsit niciodata si cel cu care am lansat si brandul meu, este camasa alba.

Am considerat-o si o consider in continuare piesa de baza in garderoba oricarei femei sau este ceea ce imi place sa numesc the little black dress a tinutei business.

Cine creeaza toate aceste camasi si accesorii?

Toate camasile si accesoriile ALISIA ENCO sunt create pe baza ideilor creionate de mine, insa sunt realizate separat. Pentru camasi, de exemplu, am adus materialele din Italia si Marea Britanie si le-am realizat la o fabrica din Romania.

Mi-am dorit sa ofer produse deosebite, asa ca am ales sa lucrez doar cu cei mai buni oameni din domeniu, care imi pot oferi nivelul de calitate necesar.

Ce succes are brandul pe piata romaneasca?

Sunt fericita sa va spun ca doamnele din mediul de afaceri romanesc au rezonat perfect cu ceea ce mi-am propus sa creez prin brandul ALISIA ENCO, anume o alternativa mai putin conventionala la vestimentatia din mediul de afaceri.

Astfel ca, de la lansarea magazinului online ALISIAENCO.com la finalul anului 2014 si pana in prezent am inregistrat o crestere continua, iar in curand vom deschide primul showroom in Bucuresti.

Am facut acest pas si multumita feedback-ului primit pana acum de la cliente, cu ajutorul caruia ne-am dat seama de nevoia de a le oferi doamnelor o experienta completa.

Vorbim aici despre posibilitatea de a proba si a simti produsele noastre inainte de la achizitiona. Toate planurile noastre merg in acest moment catre dezvoltarea business-ului, diversificarea produselor si mentinerea standardelor de calitate ce ne diferentiaza pe piata.

Judecand dupa preturi (exprimate in lei, euro, lire si dolari) deducem ca a fost creat pentru un public mult mai larg, spuneti-ne mai multe despre acest concept.

Intr-adevar, am creat brandul ALISIA ENCO inca de la inceput avand in minte si piata internationala, iar dezvoltarea lui merge in acest moment in ambele directii, chiar daca mult mai rapid intern.

Stiu ca acest lucru necesita timp si rabdare, investie, dar stiu si ca nimic nu se construieste usor. Trebuie doar sa crezi ca se poate si sa ai obiectivele foarte clar stabilite!

Ce planuri de business aveti?

Asa cum va spuneam, chiar in acest moment pregatim lansarea primului showroom ALISIA ENCO si lucram la dezvoltarea brandului pe piata romaneasca.

Totodata, imi doresc diversificarea produselor si voi incerca sa aduc un plus de noutate de fiecare data cand voi face colectii noi de camasi.

Momentan le ofer doamnelor posibilitatea de a asorta diferite accesorii la camasa.

Va mai ramane timp si pentru planurile personale? Cum va organizati astfel incat totul sa iasa perfect?

Sigur ca da, altfel nu as mai fi ajuns aici! Energia si intelegerea vin din interiorul familiei si imi dau posibilitatea sa fac tot ce imi propun si pe partea de business. Daca cele doua planuri nu se imbina si nu merg impreuna, cu siguranta la un moment dat va fi o problema.

Credeti ca exista perfectiunea?

Perfectiunea este diferita de la o persoana la alta, depinde doar de ceea ce ne dorim.

Cum alegeti sa va relaxati si sa va deconectati in weekenduri si vacante?

Imi place sa fiu alaturi de familie si sa ne plimbam in natura, iar acum suntem cu atat mai motivati pentru ca ni s-a alaturat un nou membru. Avem un motiv imi plus sa-i aratam ce inseamna viata si sa ne bucuram impreuna de ea!

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3592 ori
Citeste mai multe despreAlice Botnarenco Alisia Enco